Early childhood education and care (5 cr)
Code: SO00DT47-3013
General information
- Enrollment
-
08.04.2024 - 21.04.2024
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
02.09.2024 - 15.12.2024
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 1.5 cr
- Virtual portion
- 3.5 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Department of Social Services and Health Care
- Campus
- Mikkeli Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 50
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
- Teachers
- Virve Jussila
- Teacher in charge
- Virve Jussila
- Groups
-
SOMI23SPSocial Services, full-time studies
- Course
- SO00DT47
Realization has 12 reservations. Total duration of reservations is 39 h 30 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Wed 11.09.2024 time 11:30 - 15:30 (4 h 0 min) |
Varhaiskasvatus SO00DT47-3013 |
D128
Teorialuokka
|
Fri 20.09.2024 time 10:30 - 12:00 (1 h 30 min) |
Varhaiskasvatus SO00DT47-3013 |
D127
Teorialuokka
|
Fri 20.09.2024 time 12:45 - 15:45 (3 h 0 min) |
Varhaiskasvatus SO00DT47-3013 |
D127
Teorialuokka
|
Mon 23.09.2024 time 08:00 - 14:00 (6 h 0 min) |
Varhaiskasvatus SO00DT47-3013 |
Työelämässä toteutettavat tehtävät
|
Mon 30.09.2024 time 10:30 - 12:00 (1 h 30 min) |
Varhaiskasvatus SO00DT47-3013 |
A245
Teorialuokka
|
Mon 30.09.2024 time 12:45 - 15:45 (3 h 0 min) |
Varhaiskasvatus SO00DT47-3013 |
A245
Teorialuokka
|
Wed 09.10.2024 time 10:30 - 12:00 (1 h 30 min) |
Varhaiskasvatus SO00DT47-3013 |
A245
Teorialuokka
|
Wed 09.10.2024 time 12:45 - 15:45 (3 h 0 min) |
Varhaiskasvatus SO00DT47-3013 |
A245
Teorialuokka
|
Wed 16.10.2024 time 08:00 - 14:00 (6 h 0 min) |
Varhaiskasvatus SO00DT47-3013 |
Työelämässä toteutettavat tehtävät
|
Wed 30.10.2024 time 10:30 - 12:00 (1 h 30 min) |
Varhaiskasvatus SO00DT47-3013 |
A245
Teorialuokka
|
Wed 30.10.2024 time 12:45 - 15:45 (3 h 0 min) |
Varhaiskasvatus SO00DT47-3013 |
A245
Teorialuokka
|
Wed 06.11.2024 time 10:30 - 16:00 (5 h 30 min) |
Varhaiskasvatus SO00DT47-3013 |
Työelämässä toteutettavat tehtävät, aika varattu pienryhmätehtävien tekemiseen; opettaja käytettävissä sovitusti Teamsin/Zoomin välityksellä
|
Objective
You become familiar with the legislation and day care service system of early childhood education and with the National Core Curriculum Guidelines on Early Childhood Education and Care.
You are able account for the child-centered approach as an educational starting point.
You study learning areas and the importance of learning environments in early childhood education, and are able to plan, implement and evaluate activities that meet the criteria of the National Core Curriculum Guidelines on Early Childhood Education and Care.
You are able to observe and study children's play from developmental theoretical and interactive perspective.
Content
What are the laws and guidelines regulating early childhood education and care?
How is child-centeredness defined, and what does it mean as an educational approach?
What are learning areas and what is the meaning of learning environments in pedagogical planning?
How are activities for children in day care planned, implemented and evaluated based on the National Core Curriculum Guidelines on Early Childhood Education and Care?
What is play and how does it develop during childhood?
What is the role of play in the development and learning of a child?
.
Course material
Ilmoitetaan opintojakson alkaessa.
Study forms and methods
Työviikkopohjainen oppimisväylä: Opintojaksolla työskentelet sekä itsenäisesti että ryhmän jäsenenä. Osallistut työjärjestyksen mukaisesti opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyy työjärjestyksen mukaiseen aikaan ja paikkaan sidottuun työskentelyyn (kontaktiopetus on yksi pakollinen osa kurssisuoritusta) sekä itsenäisesti ja pienryhmissä toteutuvaan ajasta ja paikasta riippumattomaan opiskeluun (sekä itsenäinen opiskelu että työelämässä toteutettavat tehtävät). Opintojakson lähiopetus toteutetaan käänteisen opetuksen perusteella eli opiskelija perehtyy ensin kurssiosa-alueen videoluentoihin ja osallistuu sen jälkeen kyseistä osa-aluetta koskeville lähitunneille kampuksella.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä: Voit suorittaa opintojakson nopeutetusti valitsemalla toteutuksen jonkin toisen ryhmän työjärjestyksestä.
Työhön integroitu oppimisväylä: Jos sinulla on varhaiskasvatuslain määrittelemä ammatillinen kelpoisuus varhaiskasvatukseen ja työskentelet opintojakson aikana varhaiskasvatuksessa, voit integroida osan opintojakson tehtävistä työhösi.
RDI and work-related cooperation
Opintojaksolla hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan aitoja työelämätoimeksiantoja ja/tai suoritetaan työelämäläheisiä tehtäviä. Opiskelijat harjoittelevat opintojaksolla työelämässä vaadittavia taitoja ja ajantasaisia työskentelytapoja.
Timing of exams and assignments
Perehdy kurssialustan ohjeisiin viikolla 36 ennen kontaktiopetuksen alkamista ja vastaa ennakkokyselyyn Learn-alustalla.
Itsenäisesti suoritettavan tentin voit suorittaa Learnissä ajasta ja paikasta riippumattomasti opintojakson toteutuksen aikana. Kaikkien osasuoritusten osalta varsinaiset ja uusintasuorituskerrat ajoittuvat opintojakson toteutusajalle.
International cooperation
-
Student workload
5 op vastaa noin 135 tuntia aktiivista työskentelyä opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamiseksi:
- opintojakson luento-osuus videoluentoina n. 5 t
- lähiopetus kampuksella n. 24 t
- työelämässä tapahtuva oppiminen: havainnointi ja haastattelu, 2 x 8 t
- aikaan sidottu varaus pienryhmätehtävien tekemiseen 5 t
- itsenäinen työ 85 t
Course part description
Suomalaiseen varhaiskasvatuksen lainsäädäntöön ja Varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin sekä palvelujärjestelmään perehdyt itsenäisesti ja osoitat osaamisesi Learn-tentissä. Perehdyt lapsilähtöisyyteen kasvatuksellisena lähtökohtana sekä oppimisen alueisiin ja oppimisympäristön merkitykseen varhaiskasvatuksessa kurssialustalla ilmoitetun opiskelumateriaalin avulla ja haastattelet varhaiskasvattajaa ja havainnoit päiväkotiympäristöä. Suunnittelet, (toteutat) ja arvioit varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukaista toimintaa joko kuvitteellisille tai aidoilla lapsiryhmille. Havainnoit ja tarkastelet tilanteen salliessa varhaiskasvatusikäisten lasten aitoja leikkitilanteita kehitysteoreettisesta ja vuorovaikutuksen näkökulmasta. Osa työjärjestykseen varatuista kontaktitunneista toteutetaan työelämässä (tutustuminen, havainnointi, haastattelu jne.), osa varataan opiskelijoiden itsenäiseen ja/tai pienryhmätyöskentelyyn. Tarkemmin työjärjestykseen varattujen tuntien sisältö ilmoitetaan opintojakson alkaessa.
Further information
Tutkintosäännön mukaan: ”Kaikki opintojaksototeutukseen liittyvät tehtävät ja/tai tentit tulee suorittaa toteutuksen aikana” ja ”Opintojakso on pienin opetussuunnitelmassa oleva yksikkö, josta saa opintosuorituksen”. Opintojaksolla ei ole mahdollista hyödyntää aiemmalla opintojaksototeutuksella hyväksytysti suoritettuja tehtäviä. Kurssialustalla on Turnitin-tarkastus käytössä, joten aiemmin palautettuja osasuorituksia ei voi palauttaa uudelleen arvioitavaksi.
Jos ilmoittautumisesi opintojaksolle hyväksytään, pääset opintojakson Learn-alustalle automaattisesti opintojaksototeutuksen alkaessa.
Opintojakson suorittaminen edellyttää kaikkien osasuoritusten hyväksyttyä suorittamista kurssitoteutuksen päättymiseen mennessä. Opintojaksoa ei voi suorittaa täysin itsenäisesti.
Jos sinulla on erityisen tuen päätös, ilmoita siitä sähköpostitse opintojakson opettajaa ennen opintojakson alkua tai välittömästi opintojakson alkaessa ja jaa päätös opettajalle Pepin kautta.
NÄYTTÖMAHDOLLISUUS: Mikäli opiskelijalla on varhaiskasvatuslain 28 §:ssä mainittu kelpoisuus ja vähintään 2 vuotta tutkinnon jälkeen työkokemusta varhaiskasvatuslain 26-28 §:ssä mainitussa tehtävässä (varhaiskasvatuksen opettajana, varhaiskasvatuksen sosionomina ja/tai varhaiskasvatuksen lastenhoitajana), hän voi hakea näyttömahdollisuutta (max. 4 op) opintojakson opettajalta. Toimi osaamisen tunnustamista koskevien ohjeiden mukaisesti.
OSAHYVÄKSILUKUMAHDOLLISUUS: Mikäli opiskelijalla on varhaiskasvatuslain 28 §:ssä mainittu kelpoisuus, vähintään 2 vuotta tutkinnon jälkeen työkokemusta varhaiskasvatuslain 26-28 §:ssä mainitussa tehtävässä (varhaiskasvatuksen opettajana, varhaiskasvatuksen sosionomina ja/tai varhaiskasvatuksen lastenhoitajana) ja hän on työsuhteen aikana suorittanut työnantajan tarjoaman koulutuksen, joka tuottaa opintojakson osaamistavoitteen suuntaista osaamista riittävän laajasti (väh. 27 t), hän voi hakea osahyväksilukua opintojaksosta. Toimi osaamisen tunnustamista koskevien ohjeiden mukaisesti.
Evaluation scale
1-5
Qualifications
Human development and learning