Siirry suoraan sisältöön

Muotoiluajattelu kestävässä rakentamisessa (5 op)

Toteutuksen tunnus: KR00EA41-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

14.08.2024 - 08.09.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 20.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Kulttuurin koulutusyksikkö

Toimipiste

E-kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Kestävän rakentamisen ja muotoilun koulutus (ylempi amk)

Opettaja

  • Marjo Suviranta

Vastuuopettaja

Marjo Suviranta

Ryhmät

  • KRKV24SVY
    Kestävä rakentaminen ja muotoilu, ylempi amk
  • 11.09.2024 17:00 - 20:00, Muotoiluajattelu kestävässä rakentamisessa KR00EA41-3006
  • 09.10.2024 17:00 - 20:00, Muotoiluajattelu kestävässä rakentamisessa KR00EA41-3006
  • 06.11.2024 17:00 - 20:00, Muotoiluajattelu kestävässä rakentamisessa KR00EA41-3006
  • 04.12.2024 17:00 - 20:00, Muotoiluajattelu kestävässä rakentamisessa KR00EA41-3006

Tavoitteet

Kestävä rakentaminen yhdistää visuaalisesti miellyttävän muotoilun ja taloudellisen rakentamisen. Opit näkemään näiden elementtien mahdollisuudet uuden luomisessa.
- opit luovan ongelmaratkaisun prosessin ja muotoiluajattelun periaatteita
- opit hyödyntämään muotoiluajattelun lähestymistapaa ja muotoiluprosessin toimintatapoja
- opit hyödyntämään erilaisia muotoilun menetelmiä suunnitellessasi kestävän kehityksen mukaisia rakennuksia

Sisältö

Mitä ovat kestävän rakentamisen uudet konseptit, materiaalit ja muotoilu?
Miten muotoiluprosessi etenee ja miten uusia ideoita tuotetaan?
Miten visualisoit ideoitasi ja kehität niitä edelleen luonnoksesta kestävän kehityksen mukaisiksi rakennuksiksi?

Opiskelumateriaali

Muotoiluajattelu
Miettinen, Satu, Teknologiateollisuus (yhdistys)
Teknologiainfo Teknova 2014

Palvelumuotoilun bisneskirja
Koivisto, Mikko, Säynäjäkangas, Johanna, Forsberg, Sofia,
Alma Talent 2019.
Sivut 35 -41

Design thinking process & methods guide
Curedale, Robert
Design Community College 2016. 2nd edition

The Design thinking playbook
Mindful digital transformation of teams, products, services, businesses and ecosystems
Michael Lerwick, Patrick Link, Larry Leifer
Wiley 2018

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lähiopetus työjärjestyksen mukaan, lisäksi itsenäinen työ ja sovitut tehtävät.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos työtehtävissäsi voit kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
- onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen
- millaisia näyttöjä sinun on mahdollista antaa osaamisestasi
- mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti suorittaa sen lisäksi opetukseen osallistuen

Työhön integroitu oppimisväylä: Ota yhteys opettajaan

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakson tehtäviä voi tehdä työelämäyhteistyönä, esimerkiksi omaan työhön liittyen.

Opiskelijan työmäärä

5 op on 135 tuntia opiskelijan työtä

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oma reflektio ja arvio, vertaisarviointi sekä opettajan ja yhteistyöyrityksen arviointi.
- Opiskelija osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida kriittisesti monialaista tietoa erityisosaamisalueellaan
- Opiskelija hallitsee palvelumuotoiluprosessin ja osaa soveltaa sitä tavoitteellisesti
- Opiskelija osaa visualisoida tietoa informatiivisesti ja hyödyntää visualisointimenetelmiä monipuolisesti
Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja harjoitustöiden hyväksytty suorittaminen.
Kiitettävä (5), hyvä (4-3), tyydyttävä (2-1); hylätty