Participation and communality in early childhood education (5 cr)
Code: SO00DT51-3005
General information
Enrollment
08.04.2024 - 21.04.2024
Timing
02.09.2024 - 15.12.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
5 op
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Department of Social Services and Health Care
Campus
Ecampus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 60
Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
Teachers
- Maija Olli
- Virve Jussila
- Hanna Lehtinen
Teacher in charge
Virve Jussila
Groups
-
SOKT22SPSocial services, full-time studies
-
SOMI22SPSocial Services, full-time studies
- 09.09.2024 16:30 - 18:00, Osallisuus ja yhteisöllisyys varhaiskasvatuksessa SO00DT51-3005
- 16.09.2024 16:30 - 18:00, Osallisuus ja yhteisöllisyys varhaiskasvatuksessa SO00DT51-3005
- 25.09.2024 16:30 - 18:00, Osallisuus ja yhteisöllisyys varhaiskasvatuksessa SO00DT51-3005
- 17.10.2024 13:30 - 16:00, Osallisuus ja yhteisöllisyys varhaiskasvatuksessa SO00DT51-3005
- 17.10.2024 16:30 - 19:00, Osallisuus ja yhteisöllisyys varhaiskasvatuksessa SO00DT51-3005
- 18.10.2024 09:00 - 11:30, Osallisuus ja yhteisöllisyys varhaiskasvatuksessa SO00DT51-3005
- 04.11.2024 13:30 - 16:00, Osallisuus ja yhteisöllisyys varhaiskasvatuksessa SO00DT51-3005
- 04.11.2024 16:30 - 19:00, Osallisuus ja yhteisöllisyys varhaiskasvatuksessa SO00DT51-3005
Objective
You adopt competences for pedagogical documentation in early childhood education and care.
You are able to support the participation of a child in the early years as well as the community-based work culture in day care.
You are able to examine and implement methods of early support.
You enhance your educational viewpoint in terms of an alternative pedagogy or a particular worldview.
You know the principles and implementation methods of educational cooperation with families.
Content
How do you make use of pedagogical documentation as a work method?
What kind of methods are those promoting participation in early childhood education?
What are the methods of early and special support in early childhood education?
What is your educational viewpoint like?
What are alternative pedagogies in early childhood education and what pedagogical ideas do they include?
What are the principles and implementation methods of educational cooperation with families?
Opiskelumateriaali
Ilmoitetaan opintojakson alkaessa.
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä: Kurssisuoritus koostuu itsenäisesti ja pienryhmissä tapahtuvasta etä- ja verkko-opiskelusta. Osaamistavoitteiden mukainen osaaminen osoitetaan ryhmäkeskusteluin, video- ja webinaariesitelmien sekä esseen avulla. Opintojaksoa ei voi suorittaa täysin itsenäisesti. Toteutuksella hyödynnetään Teams -verkkokokousjärjestelmää sekä Xamk:n Office 365 -pilvipalveluita. Opintojakson aloitusinfo pidetään Pepin kalenterissa ilmoitettuna aikana. Osallistuminen aloitusinfoon on vapaaehtoista. Muiden Teams/Zoom-luentojen ja -webinaarien ajankohdat ilmestyvät Peppiin myöhemmin. Tarkemmat ohjeet istuntoihin annetaan kurssin alkaessa.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä: -
Työhön integroitu oppimisväylä: -
TKI ja työelämäyhteistyö
Opiskelijat harjoittelevat opintojaksolla työelämässä vaadittavia taitoja ja ajantasaisia työskentelytapoja, työkaluja ja työelämämalleja.
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärän tarkempi jakautuminen (5 op) ilmoitetaan opintojakson alkaessa.
Opintojakso koostuu verkkokeskusteluna toteutettavasta tehtävästä, jossa tarkastellaan osallisuuteen, yhteisöllisyyteen ja pedagogiseen dokumentointiin varhaiskasvatuksessa liittyviä aihepiirejä.
Vaihtoehtoisiin pedagogiikkoihin perehdytään laatimalla esitys yhdestä vaihtoehtopedagogiikasta sekä osallistumalla webinaariin, jossa oman esityksen pitämisen lisäksi kuullaan osasta muita vaihtoehtoisia pedagogiikkoja, annetaan vertaispalautetta esityksistä ja osallistutaan aktiivisesti niistä käytyyn keskusteluun.
Varhaisen tuen menetelmiin perehdytään laatimalla videoesitys yhdestä menetelmästä, katsomalla toisten videoesityksiä ja antamalla niistä vertaispalautetta.
Opintojakson lopuksi tarkastellaan omaa kasvatusnäkemystä kirjallisen tehtävän avulla.
Further information
Opintojakso tuottaa osaamista erityisesti varhaiskasvatuksen sosionomin tehtäviin, mutta myös muihin sosionomin tehtäviin, joissa tarvitaan tietoa varhaiskasvatuksesta palveluna sekä varhaiskasvatuksen työkäytännöistä ja toimintaperiaatteista. Kurssin suorittaminen ei edellytä käytännön työkokemusta varhaiskasvatuksessa.
Jos ilmoittautumisesi opintojaksolle hyväksytään, pääset opintojakson Learn-alustalle automaattisesti opintojaksototeutuksen alkaessa.
Perehdy ennen kurssin alkua Teams/Zoom-ohjeisiin ja lataa sovellus laitteellesi. Kurssi edellyttää myös Xamk:n Office 365 -pilvipalveluiden käyttöä eli mikäli sinulla ei ole Xamk:n käyttäjätunnuksia, ota ne käyttöön ennen kurssin alkua.
Tutkintosäännön mukaan: ”Kaikki opintojaksototeutukseen liittyvät tehtävät ja/tai tentit tulee suorittaa toteutuksen aikana” ja ”Opintojakso on pienin opetussuunnitelmassa oleva yksikkö, josta saa opintosuorituksen”. Opintojaksolla ei ole mahdollista hyödyntää aiemmalla opintojaksototeutuksella hyväksytysti suoritettuja tehtäviä. Kurssialustalla on Turnitin-tarkastus käytössä, joten aiemmin palautettuja osasuorituksia ei voi palauttaa uudelleen arvioitavaksi.
Evaluation scale
1-5
Qualifications
Tietoperusta ja työorientaatio, Ammatillinen vuorovaikutus sekä Ohjaus lapsi- ja perhetyössä -moduulit