Nuorisokasvatus kehittämisen kenttänä (5 op)
Toteutuksen tunnus: YP00DU23-3008
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
06.11.2023 - 17.11.2023
Ajoitus
08.01.2024 - 30.04.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Yhteisöpedagogikoulutus
Opettaja
- Pekka Penttinen
Vastuuopettaja
Pekka Penttinen
Ryhmät
-
YPMI21SPYhteisöpedagogi, päivätoteutus
- 08.01.2024 12:30 - 16:00, Nuorisokasvatus kehittämisen kenttänä YP00DU23-3008
- 15.01.2024 12:30 - 16:00, Nuorisokasvatus kehittämisen kenttänä YP00DU23-3008
- 22.01.2024 12:30 - 16:00, Nuorisokasvatus kehittämisen kenttänä YP00DU23-3008
- 29.01.2024 12:30 - 16:00, Nuorisokasvatus kehittämisen kenttänä YP00DU23-3008
- 05.02.2024 12:30 - 16:00, Nuorisokasvatus kehittämisen kenttänä YP00DU23-3008
- 12.02.2024 12:30 - 16:00, Nuorisokasvatus kehittämisen kenttänä YP00DU23-3008
- 19.02.2024 12:30 - 16:00, Nuorisokasvatus kehittämisen kenttänä YP00DU23-3008
- 04.03.2024 12:30 - 16:00, Nuorisokasvatus kehittämisen kenttänä YP00DU23-3008
- 11.03.2024 12:30 - 16:00, Nuorisokasvatus kehittämisen kenttänä YP00DU23-3008
- 18.03.2024 12:30 - 16:00, Nuorisokasvatus kehittämisen kenttänä YP00DU23-3008
- 25.03.2024 12:30 - 16:00, Nuorisokasvatus kehittämisen kenttänä YP00DU23-3008
- 04.04.2024 08:30 - 12:00, Nuorisokasvatus kehittämisen kenttänä YP00DU23-3008
- 08.04.2024 12:00 - 16:00, Nuorisokasvatus kehittämisen kenttänä YP00DU23-3008
Tavoitteet
Osaat tunnistaa ja arvioida ammattialan kehittämistarpeita yhdessä työ- ja kohderyhmien kanssa.
Osaat valita ammattialan kannalta tarkoituksenmukaiset kehittämismenetelmät kehittämistehtävän ratkaisemiseen ja perustella valintasi.
Tunnet ammattialasi laatu- ja arviointityön käytäntöjä.
Osaat suunnitella, toteuttaa, raportoida ja arvioida nuorisokasvatuksen työkenttään liittyvän kehittämis- ja muutosprosessin.
Sisältö
Mitä on nuorisokasvatuksen kehittämistoiminta?
Mikä on laatu- ja arviointityön merkitys nuorisoalan kehittämisessä?
Mitä ovat nuorisokasvatuksessa käytettävät kehittämismenetelmät ja miten niitä sovelletaan kehittämisprosessin eri vaiheissa?
Miten tutkimustietoa kerätään ja hyödynnetään kehittämistoiminnassa?
Miten kehittämisprosessi etenee muutosprosessina?
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali muodostuu kehittämistoiminnan teoreettisesta sekä kehittämisen kohteena olevaa ilmiötä koskevasta kirjallisuudesta. Osa lähdemateriaalista on löydettävissä opintojakson Learn-alustalta.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojaksolla perehdytään luento-opetuksen, ryhmätyöskentelyn ja case-työskentelyn avulla kehittämisprosessiin sekä erilaisiin kehittämismenetelmiin. Opintojakso tukee myös kehittämistyyppisen opinnäytetyön toteutusta.
Opintojakso käynnistyy teoreettisella osuudella, jonka jälkeen opittua sovelletaan ja hyödynnetään työelämän kehittämishankkeissa tai niiden suunnittelussa.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojaksolla on itsenäinen suoritusvaihtoehto, jonka avulla on mahdollista nopeuttaa opintoja. Oppimistehtävät löytyvät Learn-alustalta. Ota yhteys opintojakson opettajaan.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Opintojakso on mahdollista suorittaa työelämään integroituna kehittämistehtävänä. Ota yhteys opintojakson opettajaan.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojakso on mahdollista suorittaa TKI-toimintaan integroituna Nuorisoalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Juveniassa.
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä 135 tuntia, josta luento-opetusta ja harjoituksia 52 tuntia.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson kehittämismenetelmien soveltaminen oppimistehtävien avulla kehittämisympäristöön tai opinnäytteeseen TAI työskentely kehittämisprosessissa sekä kehittämistä koskevan toiminnan raportointi. Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen.
Esitietovaatimukset
Projektit työmuotona 5 op