Siirry suoraan sisältöön

Nuorisokasvatus kehittämisen kenttänä (5 op)

Toteutuksen tunnus: YP00DU23-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

08.04.2024 - 21.04.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 20.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Yhteisöpedagogikoulutus

Opettaja

  • Pekka Penttinen

Vastuuopettaja

Pekka Penttinen

Ryhmät

  • YPMI22KP
    Yhteisöpedagogi, päivätoteutus
  • 02.09.2024 12:00 - 16:00, Nuorisokasvatus kehittämisen kenttänä YP00DU23-3009
  • 09.09.2024 12:00 - 16:00, Nuorisokasvatus kehittämisen kenttänä YP00DU23-3009
  • 20.09.2024 10:00 - 14:00, Nuorisokasvatus kehittämisen kenttänä YP00DU23-3009
  • 23.09.2024 12:00 - 16:00, Nuorisokasvatus kehittämisen kenttänä YP00DU23-3009
  • 30.09.2024 12:00 - 16:00, Nuorisokasvatus kehittämisen kenttänä YP00DU23-3009
  • 07.10.2024 12:00 - 16:00, Nuorisokasvatus kehittämisen kenttänä YP00DU23-3009
  • 18.10.2024 11:30 - 15:30, Nuorisokasvatus kehittämisen kenttänä YP00DU23-3009
  • 01.11.2024 11:30 - 15:30, Nuorisokasvatus kehittämisen kenttänä YP00DU23-3009
  • 05.11.2024 08:00 - 12:00, Nuorisokasvatus kehittämisen kenttänä YP00DU23-3009
  • 11.11.2024 12:00 - 16:00, Nuorisokasvatus kehittämisen kenttänä YP00DU23-3009
  • 22.11.2024 11:30 - 15:30, Nuorisokasvatus kehittämisen kenttänä YP00DU23-3009
  • 29.11.2024 11:30 - 15:30, Nuorisokasvatus kehittämisen kenttänä YP00DU23-3009

Tavoitteet

Osaat tunnistaa ja arvioida ammattialan kehittämistarpeita yhdessä työ- ja kohderyhmien kanssa.
Osaat valita ammattialan kannalta tarkoituksenmukaiset kehittämismenetelmät kehittämistehtävän ratkaisemiseen ja perustella valintasi.
Tunnet ammattialasi laatu- ja arviointityön käytäntöjä.
Osaat suunnitella, toteuttaa, raportoida ja arvioida nuorisokasvatuksen työkenttään liittyvän kehittämis- ja muutosprosessin.

Sisältö

Mitä on nuorisokasvatuksen kehittämistoiminta?
Mikä on laatu- ja arviointityön merkitys nuorisoalan kehittämisessä?
Mitä ovat nuorisokasvatuksessa käytettävät kehittämismenetelmät ja miten niitä sovelletaan kehittämisprosessin eri vaiheissa?
Miten tutkimustietoa kerätään ja hyödynnetään kehittämistoiminnassa?
Miten kehittämisprosessi etenee muutosprosessina?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali muodostuu kehittämistoiminnan teoreettisesta sekä kehittämisen kohteena olevaa ilmiötä koskevasta kirjallisuudesta. Osa lähdemateriaalista on löydettävissä opintojakson Learn-alustalta.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojaksolla perehdytään luento-opetuksen, ryhmätyöskentelyn ja case-työskentelyn avulla kehittämisprosessiin sekä erilaisiin kehittämismenetelmiin. Opintojakso tukee myös kehittämistyyppisen opinnäytetyön toteutusta.
Opintojakso käynnistyy teoreettisella osuudella, jonka jälkeen opittua sovelletaan ja hyödynnetään työelämän kehittämishankkeissa tai niiden suunnittelussa.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojaksolla on itsenäinen suoritusvaihtoehto, jonka avulla on mahdollista nopeuttaa opintoja. Oppimistehtävät löytyvät Learn-alustalta. Ota yhteys opintojakson opettajaan.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Opintojakso on mahdollista suorittaa työelämään integroituna kehittämistehtävänä. Ota yhteys opintojakson opettajaan.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakso on mahdollista suorittaa TKI-toimintaan integroituna Nuorisoalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Juveniassa.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärä 135 tuntia, josta luento-opetusta, harjoituksia sekä työelämätehtäviä 52 tuntia.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson kehittämismenetelmien soveltaminen oppimistehtävien avulla kehittämisympäristöön tai opinnäytteeseen TAI työskentely kehittämisprosessissa sekä kehittämistä koskevan toiminnan raportointi. Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen 80%..

Esitietovaatimukset

Projektit työmuotona 5 op