Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: YP00DU19-3010
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
06.11.2023 - 17.11.2023
Ajoitus
08.01.2024 - 30.04.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Yhteisöpedagogikoulutus
Opettaja
- Tommi Pantzar
Vastuuopettaja
Tommi Pantzar
Ryhmät
-
YPMI23KPYhteisöpedagogi, päivätoteutus (ympäristökasvatus ja yhteisöjen kehittäjä)
- 10.01.2024 12:00 - 14:00, Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen YP00DU19-3010
- 16.01.2024 12:00 - 14:00, Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen YP00DU19-3010
- 23.01.2024 12:30 - 14:30, Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen YP00DU19-3010
- 30.01.2024 12:00 - 14:00, Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen YP00DU19-3010
- 05.02.2024 10:00 - 12:00, Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen YP00DU19-3010
- 12.02.2024 13:00 - 15:30, Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen YP00DU19-3010
- 13.02.2024 12:00 - 14:00, Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen YP00DU19-3010
- 15.02.2024 08:00 - 18:00, Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen YP00DU19-3010
- 16.02.2024 08:00 - 18:00, Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen YP00DU19-3010
- 06.03.2024 08:00 - 11:00, Geokätköily: Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen YP00DU19-3010
- 14.03.2024 13:00 - 15:00, Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen YP00DU19-3010 Vierailija: Prof. Marius Raab
- 18.03.2024 09:30 - 11:30, Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen YP00DU19-3010
- 25.03.2024 09:30 - 11:30, Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen YP00DU19-3010
- 26.03.2024 12:00 - 14:00, Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen YP00DU19-3010
- 02.04.2024 12:00 - 14:00, Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen YP00DU19-3010
- 15.04.2024 13:00 - 15:30, TiimiX koulutus: Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen YP00DU19-3010
- 16.04.2024 08:00 - 10:30, TiimiX koulutus: Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen YP00DU19-3010
Tavoitteet
Osaat perustella seikkailun kasvatuksellisia menetelmiä ja ohjaajan roolia kokemuksellisen oppimisen teoreettisesta viitekehyksestä.
Tunnistat seikkailukasvatuksen mahdollisuuksia yhteisöpedagogin työkentällä.
Tiedät seikkailutoiminnan turvallisuutta määrittelevät säädökset ja osaat soveltaa niitä oman ryhmänne tavoitteellisen seikkailun suunnittelussa ja toteutuksessa.
Sisältö
Millaiseen kasvatusfilosofiseen teoriapohjaan seikkailukasvatus tukeutuu?
Millaisia kasvatuksellisia mahdollisuuksia seikkailullinen ja elämyksellinen toiminta tarjoaa ja mitä se vaatii kasvattajalta?
Millaisia menetelmiä seikkailukasvatuksessa voidaan käyttää?
Miten seikkailutoimintaan liittyviä riskejä voidaan hallita?
Opiskelumateriaali
Learnissa olevat luentotallenteet ja tehtävät.
Learnissa olevat artikkelit.
Tukimateriaali:
Latomaa, T. ja Karppinen S. 2015. Seikkaillen elämyksiä III. Elämyksen käsitehistoriaa ja käytäntöä. Lapin yliopistokustannus
Latomaa, T. ja Karppinen S. 2010. Seikkaillen elämyksiä II. Elämyksen käsitehistoriaa ja käytäntöä. Lapin yliopistokustannus
Karppinen, S. ja Latomaa, T. (toim.) 2007. Seikkaillen elämyksiä. Seikkailukasvatuksen teoriaa ja sovellutuksia. Rovaniemi: Lapin yliopistokustannus.
Kauppila, M-S. ja Ruotsalainen, J. 2007. Avartti nonformaalisen oppisen ympäristönä. Teoksessa Hoikkala, T. ja Sell, A. (toim.): Nuorisotyötä on tehtävä. Nuorisotutkimusseura.
Nieminen, J. 2007. Vastavoiman hahmo - nuorisotyön yleiset tehtävät, oppimisympäristöt ja eetos. Teoksessa Hoikkala, T. ja Sell, A. (toim.): Nuorisotyötä on tehtävä. Nuorisotutkimusseura.
Pulkamo, H. 2007. Seikkailukasvatus ja elämyspedagogiikka nuorisotyössä: Vallan väline vai osallisuuden ja sosiaalisen vahvistamisen menetelmä. Teoksessa Hoikkala, T. ja Sell, A. (toim.): Nuorisotyötä on tehtävä. Nuorisotutkimusseura. (496-520).
Opettajan opintojaksolla jakamat linkit, materiaalit ja tutkimukset.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena.
Opintojakson aikana perehdyt seikkailun ja kokemuksen mahdollisuuksiin kasvun tukena. Lähitunneilla kokeillaan erilaisia seikkailullisia ja kokemuksellisia menetelmiä, joiden avulla seikkailukasvatuksen käytäntö ja välineet tulevat tutuiksi yhteisöjen kehittämisen ja ympäristökasvatuksen näkökulmasta. Näitä ovat esim. lumikenkäily, kiipeily, geokätköily ja alaköysiradat. Vaihtoehtoisiin toiminnallisiin seikkailuihin ilmoittautuminen on opintojakson alussa Learn alustalla. Näitä ovat 2 vrk:n talviretki Repoveden kansallispuistoon tai 2vrk melontaretki vesiluontopolku Oravareitille. Toiminnallisen osuuden jälkeen kokemus käsitellään ja pohditaan sovellusmahdollisuuksia yhteisöpedagogin työkentällä. Teoriaopetus toteutetaan osin tallennettuina verkkoluentoina ja etätehtävinä sekä alan artikkeleita ja julkaisuija opiskellen. Verkkoluennot ovat kotitehtäviä ja niissä edetään kurssin muun ohjelman mukaisesti.
Opintojakso on mahdollista nopeuttaa opintojaan ja suorittaa kurssi verkko-opintoina, jos olet tästä sopinut opiskelijavastaavasi kanssa. Lisätietoja kurssin Learn alustalta opintojakson alussa.
TKI ja työelämäyhteistyö
Tämä osuus on mahdollista opiskella myös Juvenia Akatemian työelämäprojekteissa, mikäli hakeudut siihen opiskelumuotoon.
Opiskelijan työmäärä
Teoriaopetus 2op joka jakaantuu lähiopetukseen ja kotitehtävinä toteutettuihin luentoihin ja verkkotehtäviin. 54h.
Käytännön harjoitukset tunneilla sekä seikkailut ja niiden valmstelut 2op n. 6-14 opiskelijan pienryhmissä. 54h,
Seikkailun käsittely ja raportointi 1op. 27h
Toteutuksen osien kuvaus
Osa 1: teorian haltuunotto ja käytännön sovellukset lähitunneilla
Osa 2: oma seikkailukasvatuksellinen kokemus valintasi mukaan
- talviretki lumikengillä Repoveden kansallispuistoon 14.2.-15.2.
- melontaretki Oravareitti (vesiluontopolku) 6.-7.5. (huomioi ajankohta)
Osa 3: kokemuksen käsittely ja soveltaminen yhteisöpedagogin työkentälle.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi jakautuu:
Teoriaosuus 3op (oppimistehtävät, tentti, artikkelitehtävät, tunti- ja learnaktiivisuus = 60% arvosanasta)
Käytännön sovellus 2op (seikkailun toteutus ja oma panostus/osaaminen + raportti omasta seikkailusta = 40 % arvosanasta)