Siirry suoraan sisältöön

Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: YP00DU19-3011

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

08.04.2024 - 21.04.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 20.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Yhteisöpedagogikoulutus

Opettaja

  • Tommi Pantzar

Vastuuopettaja

Tommi Pantzar

Ryhmät

  • YPMI23SP
    Yhteisöpedagogi, päivätoteutus (nuorisokasvatus ja nuorisotyö)
  • Opintojakson aloitus: Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen YP00DU19-3011 / 04.09.2024 12:30 - 14:30
  • TiimiX-koulutus: Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen YP00DU19-3011 / 18.09.2024 08:30 - 12:00
  • Geokätköilyinfo ja aloituskokeilu: Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen YP00DU19-3011 / 19.09.2024 08:00 - 11:00
  • Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen YP00DU19-3011 / 25.09.2024 09:30 - 12:00
  • Erämaavaellus-seminaari: Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen YP00DU19-3011 / 26.09.2024 11:00 - 17:00
  • Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen YP00DU19-3011 / 02.10.2024 08:30 - 11:00
  • Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen YP00DU19-3011 / 03.10.2024 08:00 - 16:00
  • Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen YP00DU19-3011 / 04.10.2024 08:00 - 16:00
  • Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen YP00DU19-3011 / 08.10.2024 08:30 - 11:00
  • Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen YP00DU19-3011 / 10.10.2024 08:00 - 16:00
  • Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen YP00DU19-3011 / 11.10.2024 08:00 - 16:00
  • Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen YP00DU19-3011 / 15.10.2024 08:30 - 11:00
  • Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen YP00DU19-3011 / 29.10.2024 09:45 - 11:45
  • Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen YP00DU19-3011 / 07.11.2024 11:45 - 13:45
  • Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen YP00DU19-3011 / 14.11.2024 11:45 - 13:45
  • Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen YP00DU19-3011 / 18.11.2024 10:00 - 12:00
  • Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen YP00DU19-3011 / 25.11.2024 10:00 - 12:00
  • Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen YP00DU19-3011 / 04.12.2024 10:00 - 12:00
  • Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen YP00DU19-3011 / 09.12.2024 10:00 - 12:00

Tavoitteet

Osaat perustella seikkailun kasvatuksellisia menetelmiä ja ohjaajan roolia kokemuksellisen oppimisen teoreettisesta viitekehyksestä.

Tunnistat seikkailukasvatuksen mahdollisuuksia yhteisöpedagogin työkentällä.

Tiedät seikkailutoiminnan turvallisuutta määrittelevät säädökset ja osaat soveltaa niitä oman ryhmänne tavoitteellisen seikkailun suunnittelussa ja toteutuksessa.

Sisältö

Millaiseen kasvatusfilosofiseen teoriapohjaan seikkailukasvatus tukeutuu?

Millaisia kasvatuksellisia mahdollisuuksia seikkailullinen ja elämyksellinen toiminta tarjoaa ja mitä se vaatii kasvattajalta?

Millaisia menetelmiä seikkailukasvatuksessa voidaan käyttää?

Miten seikkailutoimintaan liittyviä riskejä voidaan hallita?

Opiskelumateriaali

Opettajan Learnissa jakamat verkkoluentotallenteet.
Learnissa olevat artikkelit.
Latomaa, T. ja Karppinen S. 2015. Seikkaillen elämyksiä III. Elämyksen käsitehistoriaa ja käytäntöä. Lapin yliopistokustannus
Latomaa, T. ja Karppinen S. 2010. Seikkaillen elämyksiä II. Elämyksen käsitehistoriaa ja käytäntöä. Lapin yliopistokustannus
Karppinen, S. ja Latomaa, T. (toim.) 2007. Seikkaillen elämyksiä. Seikkailukasvatuksen teoriaa ja sovellutuksia. Rovaniemi: Lapin yliopistokustannus.
Pulkamo, H. 2007. Seikkailukasvatus ja elämyspedagogiikka nuorisotyössä: Vallan väline vai osallisuuden ja sosiaalisen vahvistamisen menetelmä. Teoksessa Hoikkala, T. ja Sell, A. (toim.): Nuorisotyötä on tehtävä. Nuorisotutkimusseura. (496-520).

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lähiopetus painottuu käytännön harjoituksiin ja teoriaosaa soveltaviin demoihin/harjoituksiin. Teoriaopetus pitää sisällään lähi- ja verkkoluentoja sekä alan artikkeleihin ja materiaaleihin tutustumista. Opintojaksolla tehdään paljon toiminnallisia harjoituksia, joiden avulla seikkailukasvatuksen menetelmäkirjo avautuu opiskelijalle. Opiskelija valitsee lisäksi 1-2 noin 2 vuorokauden mittaisen seikkailua, johon osallistuu. Näitä voivat olla esimerkiksi yöretki maastoon, kiipeily ja köysitoiminta, geokätköily yms. Myös lapinvaelluksen voi integroida osaksi tätä opintojaksoa, jos olet ilmoittautunut siihen mukaan. Toiminnallisiin seikkailuihin ilmoittautuminen opintojakson alussa Learn alustalla. Toiminnallisen osuuden jälkeen kokemus käsitellään ja pohditaan sovellusmahdollisuuksia yhteisöpedagogin työkentällä.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintoja nopeuttavalla väylällä opintojakso toteutetaan pääsääntöisesti toisen opiskelijaryhmän mukana päiväopetuksessa tai itsenäisenä verkkosuoritusvaihtoehtona. Nopeuttaminen edellyttää opiskelijavastaavan kanssa tehtyä nopeuttamissuunnitelmaa tai muuta vahvaa perustetta itsenäiselle opiskelulle. Ilmoittautuminen kurssin opettajalle. Suoritusohjeet opintojakson learn alustalla.

TKI ja työelämäyhteistyö

TKI-yhteistyö mahdollista 2op laajuisesti itsenäisenessä verkkotehtävässä, jossa mahdollista perehtyä työpaikan mahdollisuuksiin käyttää seikkailukasvatusta organisaation tavoitteiden edistämisessä. Myös Juveni Akatemiassa tämän suorittaminen mahdollista. Lähiopetuksessa ei pakollista TKI-nivellystä.

Tentit ja muut määräajat

Opintojakson etätehtävien viimeinen palautuspäivä on marraskuun lopussa.

Kansainvälinen yhteistyö

Ei kv-yhteistyötä.

Opiskelijan työmäärä

Teoriaopetus 2op joka jakaantuu lähiopetukseen ja itsenäisiin verkkotehtäviin. 54h.
Käytännön seikkailut ja niiden valmstelut 2op n. 6-14 opiskelijan pienryhmissä. 54h,
Seikkailun käsittely ja raportointi 1op. 27h

Toteutuksen osien kuvaus

Osa 1: teorian haltuunotto: verkkoluennot, H5P-tehtävät ja tentti, esseetehtävä.
Osa 2: oma seikkailukasvatuksellinen kokemus - käytännön seikkailut
Osa 3: kokemuksen käsittely ja soveltaminen yhteisöpedagogin työkentälle - raportti

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson toiminnallisen luonteen vuoksi vahva suositus lähiopetukseen osallistumiseen.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää:
1. työviikkopohjaisessa toteutuksessa
- osallistumista jokaiseen lähiopetuskertaan
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista Learn alustalla
2. opintoja nopeuttavalla oppimisväylällä
- etätehtävien hyväksyttyä suorittamista
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista Learn alustalla


Opintojakson arviointi jakautuu:

Teoriaosuus 3op (oppimistehtävät, tentti, tunti- ja learnnäytöt = 60% arvosanasta)
Käytännön sovellus 2op (seikkailun toteutus ja oma panostus/osaaminen + raportti omasta seikkailusta = 40 % arvosanasta)

Arviointikohteet:

Osaat hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia.
Osaat käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä ja tekniikoita.
Osaat toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti.
Osaat perustella toimintaasi oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointi toteutetaan asteikolla 0-5.