Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: YP00DU19-3011
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
08.04.2024 - 21.04.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 20.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Yhteisöpedagogikoulutus
Opettaja
- Tommi Pantzar
Vastuuopettaja
Tommi Pantzar
Ryhmät
-
YPMI23SPYhteisöpedagogi, päivätoteutus (nuorisokasvatus ja nuorisotyö)
- 04.09.2024 12:30 - 14:30, Opintojakson aloitus: Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen YP00DU19-3011
- 18.09.2024 08:30 - 12:00, TiimiX-koulutus: Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen YP00DU19-3011
- 19.09.2024 08:00 - 11:00, Geokätköilyinfo ja aloituskokeilu: Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen YP00DU19-3011
- 25.09.2024 09:30 - 12:00, Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen YP00DU19-3011
- 26.09.2024 11:00 - 17:00, Erämaavaellus-seminaari: Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen YP00DU19-3011
- 02.10.2024 08:30 - 12:00, Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen YP00DU19-3011
- 03.10.2024 08:00 - 16:00, Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen YP00DU19-3011
- 04.10.2024 08:00 - 16:00, Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen YP00DU19-3011
- 08.10.2024 08:30 - 11:00, Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen YP00DU19-3011
- 10.10.2024 08:00 - 16:00, Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen YP00DU19-3011
- 11.10.2024 08:00 - 16:00, Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen YP00DU19-3011
- 15.10.2024 13:00 - 16:00, Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen YP00DU19-3011
- 29.10.2024 09:45 - 11:45, Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen YP00DU19-3011
- 07.11.2024 11:45 - 13:45, Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen YP00DU19-3011
- 14.11.2024 11:45 - 13:45, Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen YP00DU19-3011
- 18.11.2024 10:00 - 12:00, Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen YP00DU19-3011
- 25.11.2024 10:00 - 12:00, Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen YP00DU19-3011
- 09.12.2024 10:00 - 12:00, Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen YP00DU19-3011
Tavoitteet
Osaat perustella seikkailun kasvatuksellisia menetelmiä ja ohjaajan roolia kokemuksellisen oppimisen teoreettisesta viitekehyksestä.
Tunnistat seikkailukasvatuksen mahdollisuuksia yhteisöpedagogin työkentällä.
Tiedät seikkailutoiminnan turvallisuutta määrittelevät säädökset ja osaat soveltaa niitä oman ryhmänne tavoitteellisen seikkailun suunnittelussa ja toteutuksessa.
Sisältö
Millaiseen kasvatusfilosofiseen teoriapohjaan seikkailukasvatus tukeutuu?
Millaisia kasvatuksellisia mahdollisuuksia seikkailullinen ja elämyksellinen toiminta tarjoaa ja mitä se vaatii kasvattajalta?
Millaisia menetelmiä seikkailukasvatuksessa voidaan käyttää?
Miten seikkailutoimintaan liittyviä riskejä voidaan hallita?
Opiskelumateriaali
Opettajan Learnissa jakamat verkkoluentotallenteet.
Learnissa olevat artikkelit.
Latomaa, T. ja Karppinen S. 2015. Seikkaillen elämyksiä III. Elämyksen käsitehistoriaa ja käytäntöä. Lapin yliopistokustannus
Latomaa, T. ja Karppinen S. 2010. Seikkaillen elämyksiä II. Elämyksen käsitehistoriaa ja käytäntöä. Lapin yliopistokustannus
Karppinen, S. ja Latomaa, T. (toim.) 2007. Seikkaillen elämyksiä. Seikkailukasvatuksen teoriaa ja sovellutuksia. Rovaniemi: Lapin yliopistokustannus.
Pulkamo, H. 2007. Seikkailukasvatus ja elämyspedagogiikka nuorisotyössä: Vallan väline vai osallisuuden ja sosiaalisen vahvistamisen menetelmä. Teoksessa Hoikkala, T. ja Sell, A. (toim.): Nuorisotyötä on tehtävä. Nuorisotutkimusseura. (496-520).
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lähiopetus painottuu käytännön harjoituksiin ja teoriaosaa soveltaviin demoihin/harjoituksiin. Teoriaopetus pitää sisällään lähi- ja verkkoluentoja sekä alan artikkeleihin ja materiaaleihin tutustumista. Opintojaksolla tehdään paljon toiminnallisia harjoituksia, joiden avulla seikkailukasvatuksen menetelmäkirjo avautuu opiskelijalle. Opiskelija valitsee lisäksi 1-2 noin 2 vuorokauden mittaisen seikkailua, johon osallistuu. Näitä voivat olla esimerkiksi yöretki maastoon, kiipeily ja köysitoiminta, geokätköily yms. Myös lapinvaelluksen voi integroida osaksi tätä opintojaksoa, jos olet ilmoittautunut siihen mukaan. Toiminnallisiin seikkailuihin ilmoittautuminen opintojakson alussa Learn alustalla. Toiminnallisen osuuden jälkeen kokemus käsitellään ja pohditaan sovellusmahdollisuuksia yhteisöpedagogin työkentällä.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintoja nopeuttavalla väylällä opintojakso toteutetaan pääsääntöisesti toisen opiskelijaryhmän mukana päiväopetuksessa tai itsenäisenä verkkosuoritusvaihtoehtona. Nopeuttaminen edellyttää opiskelijavastaavan kanssa tehtyä nopeuttamissuunnitelmaa tai muuta vahvaa perustetta itsenäiselle opiskelulle. Ilmoittautuminen kurssin opettajalle. Suoritusohjeet opintojakson learn alustalla.
TKI ja työelämäyhteistyö
TKI-yhteistyö mahdollista 2op laajuisesti itsenäisenessä verkkotehtävässä, jossa mahdollista perehtyä työpaikan mahdollisuuksiin käyttää seikkailukasvatusta organisaation tavoitteiden edistämisessä. Myös Juveni Akatemiassa tämän suorittaminen mahdollista. Lähiopetuksessa ei pakollista TKI-nivellystä.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojakson etätehtävien viimeinen palautuspäivä on marraskuun lopussa.
Kansainvälinen yhteistyö
Ei kv-yhteistyötä.
Opiskelijan työmäärä
Teoriaopetus 2op joka jakaantuu lähiopetukseen ja itsenäisiin verkkotehtäviin. 54h.
Käytännön seikkailut ja niiden valmstelut 2op n. 6-14 opiskelijan pienryhmissä. 54h,
Seikkailun käsittely ja raportointi 1op. 27h
Toteutuksen osien kuvaus
Osa 1: teorian haltuunotto: verkkoluennot, H5P-tehtävät ja tentti, esseetehtävä.
Osa 2: oma seikkailukasvatuksellinen kokemus - käytännön seikkailut
Osa 3: kokemuksen käsittely ja soveltaminen yhteisöpedagogin työkentälle - raportti
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson toiminnallisen luonteen vuoksi vahva suositus lähiopetukseen osallistumiseen.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää:
1. työviikkopohjaisessa toteutuksessa
- osallistumista jokaiseen lähiopetuskertaan
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista Learn alustalla
2. opintoja nopeuttavalla oppimisväylällä
- etätehtävien hyväksyttyä suorittamista
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista Learn alustalla
Opintojakson arviointi jakautuu:
Teoriaosuus 3op (oppimistehtävät, tentti, tunti- ja learnnäytöt = 60% arvosanasta)
Käytännön sovellus 2op (seikkailun toteutus ja oma panostus/osaaminen + raportti omasta seikkailusta = 40 % arvosanasta)
Arviointikohteet:
Osaat hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia.
Osaat käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä ja tekniikoita.
Osaat toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti.
Osaat perustella toimintaasi oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointi toteutetaan asteikolla 0-5.