Child protection (5 cr)
Code: SO00AD25-3030
General information
- Enrollment
-
06.11.2023 - 17.11.2023
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
22.01.2024 - 31.05.2024
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- RDI portion
- 1.5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Department of Social Services and Health Care
- Campus
- Mikkeli Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 50
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
- Teachers
- Marianne Huoponen
- Teacher in charge
- Jari Huotari
- Groups
-
SOMI23KMSocial Services, part-time studies
- Course
- SO00AD25
Objective
You become familiar with the Finnish service system for child protection and legislation.
You identify different life situations of children and families and are able to assess the need for child protection.
You know the principles of child's best interest.
You identify the stages of the child protection process.
You become familiar with the ethical principles, work orientations and methods of working with children, young people and families.
Content
What legislation applies to child protection?
What is the service system of child protection?
What can cause the need for child protection?
What do the principles of child's best interest involve?
What is the process of client work like in child protection work?
How is child protection carried out?
What are the values and principles directing child protection?
Evaluation
Students can
use professional vocabulary systematically.
look for information in the key information sources of the field.
identify interrelated tasks.
work together with clients, users and target groups.
use the key models, methods, software and techniques of the professional field.
work as team members in a goal-oriented way.
justify their actions according to the ethical principles of the professional field.
Course material
Opintojakson Learn-ympäristö sekä muu opettajan jakama sähköinen materiaali.
Oppimistehtävän pohjaksi sinun tulee tutustua teokseen
joko
Taskinen, S. 2008. Lastensuojelulaki (417/2007). Soveltamisopas. Vaajakoski: Gummerus Kirjapaino Oy
tai
Räty, T. Lastensuojelulaki. Käytäntö ja soveltaminen.
Study forms and methods
Ilmoittautuessasi tälle opintojakson toteutukselle osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.
Kontaktiopetuksesta on mahdollista olla poissa erittäin tärkeästä syystä 50%.
RDI and work-related cooperation
Kontaktiopetustunneilla on aina työelämävierailijoita.
24.1. Tommi Mustonen, kasvatusjohtaja ja Ville Rouhiainen, toimitusjohtaja / EHOT oy
20.2. Sara Lohjelm, lastensuojelun kokemusasiantuntija, Lontoo.
9.4. Tiina Haapiainen, nuorten psyykkinen valmentaja / Nuorten tuki Tiina Haapiainen, pelikehittäjä / Pelinikkarit
Lisäksi vierailukäynti-oppimistehtävässä opiskelija vierailee valitsemassaan lastensuojeluyksikössä.
Timing of exams and assignments
Nämä vahvistuvat ennen jakson alkua.
Assessment methods and criteria
Oppimistehtävät arvioidaan: Hyväksytty/Hylätty, vierailukäynti ja siihen liittyvä raportti 1-5.
Qualifications
Basics and tasks of social work, Ethical social work