Johtamisen psykologiaa esimiehille (5 op)
Toteutuksen tunnus: BY00DN15-3009
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
08.01.2024 - 28.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 30.04.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosiaali- ja terveysalan koulutusyksikkö
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 50
Opettaja
- Leila Pihlaja
Vastuuopettaja
Leila Pihlaja
Ryhmät
-
Master_eKampusMaster-opinnot, eKampus
Tavoitteet
Tiedät miten psykologiset tekijät vaikuttavat ihmisten työkäyttäytymiseen ja miten esimiehenä voit ottaa ne huomioon
Osaat toimia esimiehenä niin, että synnytät tyytyväisiä ja onnellisia ja samalla tehokkaita ja tarkoituksenmukaisesti toimivia työyhteisöjä
Sisältö
I. Johtamisen psykologiasta
Luodaan teoreettinen näkökulma johtamisen psykologian käsitteisiin ja ilmiöihin
Mitä on psykologinen johtamisorientaatio?
Mitä positiivisuudella saavutetaan ihmisten johtamisessa?
Mikä vaikuttaa Ihmisen toimintaan työyhteisössä ja organisaatiossa?
Mitä tarkoitetaan uuden psykologisen johtamisen perustalla?
II Yksilöstä työyhteisöksi – vuorovaikutusjohtaminen
Tarkastelun kohteena on yksilö ja työyhteisö
Mikä merkitys kokemuksellisuudella on esimiestyön näkökulmasta?
Millainen on yksilön ja työyhteisön vastavuoroinen suhde?
Miten Kompleksisuus näkyy vuorovaikutuksen muutoksessa ja miten sitä voidaan hallita?
Mitä tarkoitetaan sosiaalisen identiteetin määrittelyllä?
III Itsensä johtaminen ja asiantuntijuus
Syvennetään aihealueita esimiestyön ja itsensä johtamisen näkökulmasta
Miten itsensä johtamista voidaan kuvata esimiestyön näkökulmasta?
Mitä tarkoitetaan johtamisen tilanneherkistymisellä ja asiantuntijuudella?
Millaisia erilaisia ilmiöitä liittyy itsensä johtamiseen?
Mitä on identiteettijohtaminen uuden johtamisen psykologian mukaan?
Opiskelumateriaali
Juha Perttula & Antti Syväniemi (toim.) 2012. Johtamisen psykologia. Ihmisten johtaminen muuttuvassa työelämässä. PS-kustannus: Juva. Ei saatavana e-kirjana (valitut artikkelit)
Ville Pietiläinen & Antti Syväjärvi (toim.) 2019. Johtamisen psykologia. PS-kustannus: Juva. Lukuoikeuksia saatavissa Kaakkurin kautta/painettuja kirjoja saatavissa 4 kpl. (valitut artikkelit)
Alexander Haslam, Stephen D. Reicher & Michael J. Platow 2012. Uusi johtamisen psykologia. Gaudeamus: Helsinki. Lukuoikeuksia saatavissa Kaakkurin kautta, painettua kirjaa 5 kpl. (valitut sivut)
Lämsä Anna-Maija & Päivinen Taru 2013. Organisaatiokäyttäytymisen perusteet. Edita: Helsinki. Saatavana E-kirjana. E-kirjoja 7 kpl, painettuja kirjoja 44 kpl.
Makke Leppänen & Ilona Rauhala 2012. Johda Ihmistä - Psykologiaa Johtajille. Talentum. Liettua. Ei rajoituksia yhdenaikaisissa lukijamäärissä https://kaakkuri.finna.fi/Record/kaakkuri.223120 /painettuja kirjoja 3 kpl.
Oppimisalustalla oleva materiaali.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Verkko-opinnot 5 op
TKI ja työelämäyhteistyö
ei ole
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Verkko-opinnot. Viikko 9 on lomaviikko ja sen aikana ei ole järjestettyä opetusta.
Kansainvälinen yhteistyö
ei ole
Opiskelijan työmäärä
Opintojakson laajuus on 135 tuntia. Opinnot jakaantuvat noin 3 kuukauden ajalle, keskimäärin 10 - 11 tuntia viikossa. Opintojaksolla on kolme kokonaisuutta. Jokaisen kokonaisuuden aikana 3 viikkoa on varattu itsenäiseen oppimiseen ja 1 viikko yhteisen tehtävän tekemiseen ja verkkokeskustelun käymiseen. Viikko 9 on lomaviikko, jonka aikana ei ole järjestettyä opetusta.
Toteutuksen osien kuvaus
I johtamisen psykologiasta .
II Yksilöstä työyhteisöksi – vuorovaikutusjohtaminen
II Itsensä johtaminen ja asiantuntijuus
Opintojakson toteutukseen liittyvä työmäärä ja arvioinnin painoarvot ovat
1. opiskeluohjeisiin ja arviointiin tutustuminen, esittäytyminen ja tutustumiswebinaari 5 %
2. kirjallisuuteen tutustuminen 25 %
3. tehtävät 1–3 ja verkkokeskustelu ryhmässä 30 %
4. reflektiivinen itsearviointi essee, webinaari 40 %
5. opintojaksopalaute 0 % sisältyy opintojakson suoritukseen
Lisätietoja opiskelijoille
Opiskelu toteutetaan ryhmissä, jotka työskentelevät yhdessä opintojakson ajan. Opintojakson alussa on esittäytyminen keskustelualueella.
Kokonaisuuksiin I -III liittyy kirjallisuuteen perustuvia tehtäviä ja verkkokeskusteluja. Keskustelu toteutuu TEAMS-ohjelman avulla ja oppimisryhmät sovpivat yhteisestä aikataulusta itsenäisesti.
Kokonaisuuden III aikana on ryhmäkohtainen webinaari, johon valmistaudut tekemällä ennakkotehtävän ja jossa tehdään yhteenvetoa opintojaksolla opitusta.
Opintojakson kuluessa kirjoitat reflektiivistä, lähteisiin perustuvaa esseetehtävää, joka palautetaan opintojakson päättyessä.
Reflektiivinen esseei arvioidaan 1 -5. Välitehtävät ja verkkokeskustelu arvioidaan hyväksytty täydennettävä.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
osaat:
a) hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida kriittisesti johtamisen psykologiaan liittyvää tietoa esimiestyön näkökulmasta (tehtävät keskustelualueella, verkkokeskustelu, essee, Webinaari)
b) soveltaa johtamisen psykologiaan liittyvää tietoa esimiestyössä ja työyhteisön kehittämisessä (tehtävät keskustelualueella, verkkokeskustelu, essee, Webinaari)
g) viestiä asiantuntevasti ja johdonmukaisesti omalla äidinkielellä kirjallisesti ja suullisesti (tehtävät, verkkokeskustelu, essee, vertaisarviointi webinaarissa)
Opintojakson suoritusvaatimukset ovat tasoltaan ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon mukaisia (taso 7).
Arvioinnissa otetaan huomioon:
Verkkokeskustelun tehtävien ja esseen tiedon taso, työskentely ryhmissä, tiedon perustelevuus ja soveltamisen taso.
Arvioinnissa painottuvat, että osaat:
a) hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida kriittisesti johtamisen psykologiaan liittyvää
tietoa esimiestyön näkökulmasta (tehtävät keskustelualueella, verkkokeskustelu, essee, Webinaari)
b) soveltaa johtamisen psykologiaan liittyvää tietoa esimiestyössä ja työyhteisön kehittämisessä (tehtävät keskustelualueella, verkkokeskustelu, essee, Webinaari)
g) viestiä asiantuntevasti ja johdonmukaisesti omalla äidinkielellä kirjallisesti ja suullisesti (tehtävät, verkkokeskustelu, essee, vertaisarviointi)
Verkkokeskustelu ja tehtävät arvioidaan hyväksytty/täydennettävä, reflektiivinen itsearviointi arvioidaan 1–5