Psychology for Leaders (5 cr)
Code: BY00DN15-3009
General information
Enrollment
08.01.2024 - 28.01.2024
Timing
08.01.2024 - 30.04.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
5 op
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Department of Social Services and Health Care
Campus
Ecampus
Teaching languages
- Finnish
Seats
1 - 50
Teachers
- Leila Pihlaja
Teacher in charge
Leila Pihlaja
Groups
-
Master_eKampusMaster-opinnot, eKampus
Objective
You know how psychological factors effect to human action in working conditions and how you can take them into account as a leader
You can act as a leader so, that you enhance work satisfaction, happiness at work, work effectiveness and outcomes
Content
I. About Leadership psychology
Theoretical basis of concepts and phenomenon
What is psychological leadership orientation?
What effects has positivity in leadership?
What effects to human behavior in workplace and organization?
What is new psychological leadership like?
II From individual to working community – interaction management
Individual and working community in focus
What is the meaning of experimentalism from leadership perspective?
What is mutual relationship like between individual and working community?
How complexity occurs in interaction change and how to control it?
III Self-management and expertise
To deepen topics from leadership and self-management perspectives
What is self-management in leadership?
What means sensitizing in situations and expertise in leadership?
What kinds of different phenomenon include in self-management?
What is identity leadership according to new leadership psychology?
Opiskelumateriaali
Juha Perttula & Antti Syväniemi (toim.) 2012. Johtamisen psykologia. Ihmisten johtaminen muuttuvassa työelämässä. PS-kustannus: Juva. Ei saatavana e-kirjana (valitut artikkelit)
Ville Pietiläinen & Antti Syväjärvi (toim.) 2019. Johtamisen psykologia. PS-kustannus: Juva. Lukuoikeuksia saatavissa Kaakkurin kautta/painettuja kirjoja saatavissa 4 kpl. (valitut artikkelit)
Alexander Haslam, Stephen D. Reicher & Michael J. Platow 2012. Uusi johtamisen psykologia. Gaudeamus: Helsinki. Lukuoikeuksia saatavissa Kaakkurin kautta, painettua kirjaa 5 kpl. (valitut sivut)
Lämsä Anna-Maija & Päivinen Taru 2013. Organisaatiokäyttäytymisen perusteet. Edita: Helsinki. Saatavana E-kirjana. E-kirjoja 7 kpl, painettuja kirjoja 44 kpl.
Makke Leppänen & Ilona Rauhala 2012. Johda Ihmistä - Psykologiaa Johtajille. Talentum. Liettua. Ei rajoituksia yhdenaikaisissa lukijamäärissä https://kaakkuri.finna.fi/Record/kaakkuri.223120 /painettuja kirjoja 3 kpl.
Oppimisalustalla oleva materiaali.
Yksilölliset oppimisväylät
Online studies 5 cu
TKI ja työelämäyhteistyö
ei ole
Tentit ja muut määräajat
Verkko-opinnot. Viikko 9 on lomaviikko ja sen aikana ei ole järjestettyä opetusta.
Kansainvälinen yhteistyö
ei ole
Opiskelijan työmäärä
Opintojakson laajuus on 135 tuntia. Opinnot jakaantuvat noin 3 kuukauden ajalle, keskimäärin 10 - 11 tuntia viikossa. Opintojaksolla on kolme kokonaisuutta. Jokaisen kokonaisuuden aikana 3 viikkoa on varattu itsenäiseen oppimiseen ja 1 viikko yhteisen tehtävän tekemiseen ja verkkokeskustelun käymiseen. Viikko 9 on lomaviikko, jonka aikana ei ole järjestettyä opetusta.
Toteutuksen osien kuvaus
I johtamisen psykologiasta .
II Yksilöstä työyhteisöksi – vuorovaikutusjohtaminen
II Itsensä johtaminen ja asiantuntijuus
Opintojakson toteutukseen liittyvä työmäärä ja arvioinnin painoarvot ovat
1. opiskeluohjeisiin ja arviointiin tutustuminen, esittäytyminen ja tutustumiswebinaari 5 %
2. kirjallisuuteen tutustuminen 25 %
3. tehtävät 1–3 ja verkkokeskustelu ryhmässä 30 %
4. reflektiivinen itsearviointi essee, webinaari 40 %
5. opintojaksopalaute 0 % sisältyy opintojakson suoritukseen
Further information
Opiskelu toteutetaan ryhmissä, jotka työskentelevät yhdessä opintojakson ajan. Opintojakson alussa on esittäytyminen keskustelualueella.
Kokonaisuuksiin I -III liittyy kirjallisuuteen perustuvia tehtäviä ja verkkokeskusteluja. Keskustelu toteutuu TEAMS-ohjelman avulla ja oppimisryhmät sovpivat yhteisestä aikataulusta itsenäisesti.
Kokonaisuuden III aikana on ryhmäkohtainen webinaari, johon valmistaudut tekemällä ennakkotehtävän ja jossa tehdään yhteenvetoa opintojaksolla opitusta.
Opintojakson kuluessa kirjoitat reflektiivistä, lähteisiin perustuvaa esseetehtävää, joka palautetaan opintojakson päättyessä.
Reflektiivinen esseei arvioidaan 1 -5. Välitehtävät ja verkkokeskustelu arvioidaan hyväksytty täydennettävä.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
osaat:
a) hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida kriittisesti johtamisen psykologiaan liittyvää tietoa esimiestyön näkökulmasta (tehtävät keskustelualueella, verkkokeskustelu, essee, Webinaari)
b) soveltaa johtamisen psykologiaan liittyvää tietoa esimiestyössä ja työyhteisön kehittämisessä (tehtävät keskustelualueella, verkkokeskustelu, essee, Webinaari)
g) viestiä asiantuntevasti ja johdonmukaisesti omalla äidinkielellä kirjallisesti ja suullisesti (tehtävät, verkkokeskustelu, essee, vertaisarviointi webinaarissa)
Opintojakson suoritusvaatimukset ovat tasoltaan ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon mukaisia (taso 7).
Arvioinnissa otetaan huomioon:
Verkkokeskustelun tehtävien ja esseen tiedon taso, työskentely ryhmissä, tiedon perustelevuus ja soveltamisen taso.
Arvioinnissa painottuvat, että osaat:
a) hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida kriittisesti johtamisen psykologiaan liittyvää
tietoa esimiestyön näkökulmasta (tehtävät keskustelualueella, verkkokeskustelu, essee, Webinaari)
b) soveltaa johtamisen psykologiaan liittyvää tietoa esimiestyössä ja työyhteisön kehittämisessä (tehtävät keskustelualueella, verkkokeskustelu, essee, Webinaari)
g) viestiä asiantuntevasti ja johdonmukaisesti omalla äidinkielellä kirjallisesti ja suullisesti (tehtävät, verkkokeskustelu, essee, vertaisarviointi)
Verkkokeskustelu ja tehtävät arvioidaan hyväksytty/täydennettävä, reflektiivinen itsearviointi arvioidaan 1–5