Psychology for Leaders (5 cr)
Code: BY00DN15-3010
General information
Enrollment
08.04.2024 - 21.04.2024
Timing
19.08.2024 - 01.12.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
5 op
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Department of Social Services and Health Care
Campus
Ecampus
Teaching languages
- Finnish
Seats
1 - 50
Teachers
- Leila Pihlaja
Teacher in charge
Leila Pihlaja
Groups
-
Master_eKampusMaster-opinnot, eKampus
Objective
You know how psychological factors effect to human action in working conditions and how you can take them into account as a leader
You can act as a leader so, that you enhance work satisfaction, happiness at work, work effectiveness and outcomes
Content
I. About Leadership psychology
Theoretical basis of concepts and phenomenon
What is psychological leadership orientation?
What effects has positivity in leadership?
What effects to human behavior in workplace and organization?
What is new psychological leadership like?
II From individual to working community – interaction management
Individual and working community in focus
What is the meaning of experimentalism from leadership perspective?
What is mutual relationship like between individual and working community?
How complexity occurs in interaction change and how to control it?
III Self-management and expertise
To deepen topics from leadership and self-management perspectives
What is self-management in leadership?
What means sensitizing in situations and expertise in leadership?
What kinds of different phenomenon include in self-management?
What is identity leadership according to new leadership psychology?
Opiskelumateriaali
Ville Pietiläinen & Antti Syväjärvi (toim.) 2019. Johtamisen psykologia. PS-kustannus: Juva. Lukuoikeuksia saatavissa Kaakkurin kautta/painettuja kirjoja saatavissa 4 kpl. (valitut artikkelit)
Alexander Haslam, Stephen D. Reicher & Michael J. Platow 2012. Uusi johtamisen psykologia. Gaudeamus: Helsinki. Lukuoikeuksia saatavissa Kaakkurin kautta, painettua kirjaa 5 kpl. (valitut sivut)
Lämsä Anna-Maija & Päivinen Taru 2013. Organisaatiokäyttäytymisen perusteet. Edita: Helsinki. Saatavana E-kirjana. E-kirjoja 7 kpl, painettuja kirjoja 44 kpl.
Makke Leppänen & Ilona Rauhala 2012. Johda Ihmistä - Psykologiaa Johtajille. Talentum. Liettua. Ei rajoituksia yhdenaikaisissa lukijamäärissä https://kaakkuri.finna.fi/Record/kaakkuri.223120 /painettuja kirjoja 3 kpl.
Oppimisalustalla oleva materiaali ja kirjasuositukset.
Yksilölliset oppimisväylät
Online studies 5 cu
TKI ja työelämäyhteistyö
ei ole
Tentit ja muut määräajat
Verkko-opinnot. Viikko 43 on lomaviikko ja sen aikana ei ole järjestettyä opetusta.
Kansainvälinen yhteistyö
ei ole
Opiskelijan työmäärä
• Opintojakson laajuus on 135 tuntia (5 op).
• Opinnot jakaantuvat noin 3 kuukauden (13 viikon) ajalle, Opiskelijan työmäärä on keskimäärin 10 - 11 tuntia viikossa.
• Opintojaksolla on kolme opiskeltavaa kokonaisuutta. Jokaisen kokonaisuuden aikana 3 viikkoa on varattu itsenäiseen oppimiseen ja 1 viikko yhteisen tehtävän ja verkkokeskustelun käymiseen.
• Viikko 43 on lomaviikko, jonka aikana ei ole järjestettyä opetusta.
Toteutuksen osien kuvaus
I johtamisen psykologiasta .
II Yksilöstä työyhteisöksi – vuorovaikutusjohtaminen
II Itsensä johtaminen ja asiantuntijuus
Opintojakson toteutukseen liittyvä työmäärä ja arvioinnin painoarvot ovat
1. opiskeluohjeisiin ja arviointiin tutustuminen, esittäytyminen, sopimukset 5 %
2. kirjallisuuteen tutustuminen 25 %
3. tehtävät 1–3 ja verkkokeskustelu ryhmässä 30 %
4. reflektiivinen essee, vertaisarviointi 40 %
5. opintojaksopalaute 0 % sisältyy opintojakson suoritukseen
Further information
Opiskelu toteutetaan ryhmissä, jotka työskentelevät yhdessä opintojakson ajan.
• Opintojakson alussa kirjoitat esittelyn keskustelualueelle ja sovitte ryhmän ensimmäisen TEAMS-tapaamisen ajan (aikataulu oppimisalustalla)
• Opiskelukokonaisuuksiin I -III liittyy kirjallisuuteen perustuva tehtävä, jota jalostatte ryhmässä ja siihen liittyvä verkkokeskustelu TEAMS-ohjelman välityksellä. Tapaamisesta tehdään lyhyt kuvaus.
•. Opintojakson kuluessa kirjoitetaan reflektiivistä, lähteisiin perustuvaa esseetehtävää, joka palautetaan opintojakson lopulla verkkotyöpajaan ja jossa arvioit toisen opiskelijan tehtävän. Tehtävästä saat palautteen myös opettajalta.
• Reflektiivinen essee arvioidaan 1 -5. Välitehtävät ja verkkokeskustelu arvioidaan hyväksytty/täydennettävä.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
osaat:
a) hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida kriittisesti johtamisen psykologiaan liittyvää tietoa esimiestyön näkökulmasta (tehtävät keskustelualueella, verkkokeskustelu, essee)
b) soveltaa johtamisen psykologiaan liittyvää tietoa esimiestyössä ja työyhteisön kehittämisessä (tehtävät keskustelualueella, verkkokeskustelu, essee)
g) viestiä asiantuntevasti ja johdonmukaisesti omalla äidinkielellä kirjallisesti ja suullisesti (tehtävät, verkkokeskustelu, essee, vertaisarviointi)
Opintojakson suoritusvaatimukset ovat tasoltaan ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon mukaisia (taso 7). Arvioinnissa otetaan huomioon: Verkkokeskustelun tehtävien ja esseen tiedon taso, työskentely ryhmissä, tiedon perustelevuus ja soveltamisen taso.
Arvioinnissa painottuvat, että osaat:
a) hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida kriittisesti johtamisen psykologiaan liittyvää
tietoa esimiestyön näkökulmasta (tehtävät keskustelualueella, verkkokeskustelu, essee)
b) soveltaa johtamisen psykologiaan liittyvää tietoa esimiestyössä ja työyhteisön kehittämisessä (tehtävät keskustelualueella, verkkokeskustelu, essee)
g) viestiä asiantuntevasti ja johdonmukaisesti omalla äidinkielellä kirjallisesti ja suullisesti (tehtävät, verkkokeskustelu, essee, vertaisarviointi)
Reflektiivinen essee arvioidaan 1 -5, verkkokeskustelu ja tehtävät arvioidaan hyväksytty/täydennettävä,