Lohkoketju- ja alustatalous (5 op)
Toteutuksen tunnus: IB00EC58-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
06.11.2023 - 12.01.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
08.01.2024 - 12.05.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- TKI-osuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Liiketalouden koulutusyksikkö
- Toimipiste
- Kouvolan kampus
- Opetuskielet
- englanti
- Paikat
- 14 - 40
- Koulutus
- Degree Programme in Digital International Business
- Opettajat
- Sampo Järvinen
- Jagat Kunwar
- Vastuuopettaja
- Jagat Kunwar
- Ryhmät
-
IBKV22SPDigital international business, full-time studies
- Opintojakso
- IB00EC58
Tavoitteet
Opit mitä lohkoketjun teknologia on ja miten sitä käytetään.
Opit kuinka analysoida lohkoketjupohjaisia yrityksiä ja kuinka kehittää lohkoketjun teknologiaa olemassa olevassa tai uudessa liiketoiminnassa.
Opit hajautettujen sovellusten ja älykkäiden sopimusten keskeisiä periaatteita
Osaat analysoida erityyppisiä alustoja liiketoiminnassa ja selittää, kuinka tällaiset alustat toimivat.
Osaat kehittää liiketoimintamalleja ja analysoida verkkovaikutuksia.
Sisältö
Mikä on lohkoketjun teknologia ja sen toimintaperiaatteet?
Kuinka analysoida lohkoketjupohjaisia yrityksiä?
Kuinka kehittää lohkoketjun teknologiaa liiketoiminnassa?
Mitkä ovat hajautettujen sovellusten ja älykkäiden sopimusten liiketoimintaominaisuudet?
Millaisia alustoja liiketoiminnassa on ja kuinka alustat toimivat?
Kuinka suunnitella sopiva liiketoimintamalli liiketoiminnalle?
Mitkä ovat verkkovaikutusten ominaisuudet alustataloudessa?
Arviointi
Opiskelija osaa
a. käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä eri tilanteissa
c. työskennellä tiimin jäsenenä asiantuntija-tehtävissä työelämässä sekä huomata ja kuvata ammattialan ongelmia
e. valita tarkoituksenmukaiset mallit, menetelmät, ohjelmistot ja tekniikat ja perustella valinnan
f. edistää tiimin tavoitteellista toimintaa
Opiskelumateriaali
(1) Lecture notes and other readings provided by the instructor
(2) Following text-books to deepen understanding on the subject matter
(a) Gassmann, O., Frankenberger, K. & Csik, M., 2015. The Business Model Navigator. Harlow, England: Pearson.
(b) Parker, G. G., Alstyne, M. W. V. & Choudary, S. P., 2018. Platform Revolution: How networked markets are transforming the economy and how to make them work for you. New York: W. W. Norton & Company.
(c) Rogers, D. L., 2016. The Digital Transformation Playbook: Rethink your business for the digital age. New York: Columbia Business School Publishing.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Individual study tracks can be negotiated with the instructor. It will be available only if the student can provide sufficient basis for such implementation. There can be a pre-test to assess the students’ ability and suitability to complete the course individually.
TKI ja työelämäyhteistyö
(1) You have to analyze existing platforms or develop platform strategy for existing businesses
(2) You have to think about integrating blockchain technology in the existing processes of a particular business
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
There will be approximately 4 theme specific take-away tasks that students must complete after the end of each themes. The exact deadline will be decided during the classes.It is essential to complete all the tasks and obtain at least half points from each of the assignments in order to pass both courses.
Opiskelijan työmäärä
Sequential theme based tasks in regular intervals
Toteutuksen osien kuvaus
At the end of the study unit, students should be able to:
(1) Understand the Blockchain technology
(2) Recognize applications of blockchain technology in business innovation
(3) Differentiate pipeline model from platform business strategies
(4) Innovate platform businesses model using appropriate tools
Lisätietoja opiskelijoille
Please contact jagat.kunwar@xamk.fi directly for further information.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Students can
a. look for information in the key information sources of the field
b. identify interrelated tasks
c. use the key models, methods, software and techniques of the professional field
d. work as team members in a goal-oriented way
e. justify their actions according to the ethical principles of the professional field