Pelitestaus ja testaussuunnittelu (5 op)
Toteutuksen tunnus: PO00ED11-3007
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
04.11.2024 - 17.11.2024
Ajoitus
13.01.2025 - 30.04.2025
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Informaatioteknologian koulutusyksikkö
Toimipiste
Kotkan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Peliteknologian koulutus
- Peliohjelmoinnin koulutus
Opettaja
- Jani Ruotsalainen
Vastuuopettaja
Jani Ruotsalainen
Ryhmät
-
POKT24SPPeliohjelmointi, päivätoteutus
- 14.01.2025 12:30 - 15:45, Pelitestaus ja testaussuunnittelu PO00ED11-3007
- 21.01.2025 12:30 - 15:45, Pelitestaus ja testaussuunnittelu PO00ED11-3007
- 28.01.2025 12:30 - 15:45, Pelitestaus ja testaussuunnittelu PO00ED11-3007
- 04.02.2025 12:30 - 15:45, Pelitestaus ja testaussuunnittelu PO00ED11-3007
- 11.02.2025 12:30 - 15:45, Pelitestaus ja testaussuunnittelu PO00ED11-3007
- 18.02.2025 12:30 - 15:45, Pelitestaus ja testaussuunnittelu PO00ED11-3007
- 04.03.2025 12:30 - 15:45, Pelitestaus ja testaussuunnittelu PO00ED11-3007
- 11.03.2025 12:30 - 15:45, Pelitestaus ja testaussuunnittelu PO00ED11-3007
- 18.03.2025 12:30 - 15:45, Pelitestaus ja testaussuunnittelu PO00ED11-3007
- 25.03.2025 12:30 - 15:45, Pelitestaus ja testaussuunnittelu PO00ED11-3007
- 01.04.2025 12:30 - 15:45, Pelitestaus ja testaussuunnittelu PO00ED11-3007
- 08.04.2025 12:30 - 15:45, Pelitestaus ja testaussuunnittelu PO00ED11-3007
- 15.04.2025 12:30 - 15:45, Pelitestaus ja testaussuunnittelu PO00ED11-3007
- 22.04.2025 12:30 - 15:45, Pelitestaus ja testaussuunnittelu PO00ED11-3007
Tavoitteet
Ymmärrät pelitestauksen sekä yleensäkin ohjelmistotestauksen perusperiaatteet ja testauksen eri vaiheet. Lisäksi osaat käyttää pelitestauksessa yleisesti käytettyjä työkaluja ja toimia pelitestausprojekteissa.
Ymmärrät testaussuunnittelun perusperiaatteet ja ymmärrät suunnittelun merkityksen onnistuneen testauksen toteuttamisessa.
Sisältö
Millainen pelaaja olen?
Mitä pelitestaus tarkoittaa?
Miksi on tärkeää testata peliä?
Miten testataan mobiilipeliä?
Mikä on testitapaus?
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaalit ilmoitetaan opintojakson Learn-alustalla ja tarpeen mukaan opintojakson Teams-tiimissä.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen opiskelumuoto:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.
Opintoja nopeuttava opiskelumuoto:
Suoritustavasta sovittava ennen opintojakson alkua. Jos työskentelet alan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson tai moduulin työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain.
Tällöin olet yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovit työpaikallesi/projektille tehtävästä kehittämistehtävästä. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä.
TKI ja työelämäyhteistyö
Vahvaa yhteistyötä peliohjelmointiin liittyvien TKI hankkeiden kanssa. Mahdollisuus hyödyntää opintojakson harjoitustöitä työelämätoimeksiannon tai oman tuotteen kehittämiseen.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Kurssi päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelija on palauttanut suoritukseen vaadittavat harjoitustehtävät, suorittanut mahdolliset tentit ja täyttänyt muut hyväksytyn suorituksen vaatimukset. Määräajat ilmoitetaan toteutuksen alussa Learn-alustalla.
Kansainvälinen yhteistyö
Mahdollinen kansainvälinen yhteistyö ilmoitetaan toteutuksen alussa kurssin Learn-alustalla ja tarpeen mukaan opintojakson Teams-tiimissä.
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä on 135t, josta n. 55t on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa sekä n. 80t itsenäisesti työstettäviä kotitehtäviä ja harjoitustöitä.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Palautettavat harjoitustehtävät, tentit ja lähiopetukseen osallistuminen.