Siirry suoraan sisältöön

Soveltava peliohjelmointi (5 op)

Toteutuksen tunnus: PO00DN33-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
07.04.2025 - 21.04.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
01.09.2025 - 21.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Informaatioteknologian koulutusyksikkö
Toimipiste
Kotkan kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Peliohjelmoinnin koulutus
Opettajat
Pekka Vilpponen
Vastuuopettaja
Pekka Vilpponen
Ryhmät
POKT24SP
Peliohjelmointi, päivätoteutus
Opintojakso
PO00DN33

Toteutuksella on 15 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 60 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ti 02.09.2025 klo 08:15 - 12:15
(4 t 0 min)
Soveltava peliohjelmointi PO00DN33-3006
A4019_uusikampus Gamelab (40)
Ti 09.09.2025 klo 08:15 - 12:15
(4 t 0 min)
Soveltava peliohjelmointi PO00DN33-3006
A4019_uusikampus Gamelab (40)
Ti 16.09.2025 klo 08:15 - 12:15
(4 t 0 min)
Soveltava peliohjelmointi PO00DN33-3006
A4019_uusikampus Gamelab (40)
Ti 23.09.2025 klo 08:15 - 12:15
(4 t 0 min)
Soveltava peliohjelmointi PO00DN33-3006
A4019_uusikampus Gamelab (40)
Ti 30.09.2025 klo 08:15 - 12:15
(4 t 0 min)
Soveltava peliohjelmointi PO00DN33-3006
A4019_uusikampus Gamelab (40)
Ti 07.10.2025 klo 08:15 - 12:15
(4 t 0 min)
Soveltava peliohjelmointi PO00DN33-3006
A4019_uusikampus Gamelab (40)
Ti 14.10.2025 klo 08:15 - 12:15
(4 t 0 min)
Soveltava peliohjelmointi PO00DN33-3006
A4019_uusikampus Gamelab (40)
Ti 28.10.2025 klo 08:15 - 12:15
(4 t 0 min)
Soveltava peliohjelmointi PO00DN33-3006
A4019_uusikampus Gamelab (40)
Ti 04.11.2025 klo 08:15 - 12:15
(4 t 0 min)
Soveltava peliohjelmointi PO00DN33-3006
A4019_uusikampus Gamelab (40)
Ti 11.11.2025 klo 08:15 - 12:15
(4 t 0 min)
Soveltava peliohjelmointi PO00DN33-3006
A4019_uusikampus Gamelab (40)
Ti 18.11.2025 klo 08:15 - 12:15
(4 t 0 min)
Soveltava peliohjelmointi PO00DN33-3006
A4019_uusikampus Gamelab (40)
Ti 25.11.2025 klo 08:15 - 12:15
(4 t 0 min)
Soveltava peliohjelmointi PO00DN33-3006
A4019_uusikampus Gamelab (40)
Ti 02.12.2025 klo 08:15 - 12:15
(4 t 0 min)
Soveltava peliohjelmointi PO00DN33-3006
A4019_uusikampus Gamelab (40)
Ti 09.12.2025 klo 08:15 - 12:15
(4 t 0 min)
Soveltava peliohjelmointi PO00DN33-3006
A4019_uusikampus Gamelab (40)
Ti 16.12.2025 klo 08:15 - 12:15
(4 t 0 min)
Soveltava peliohjelmointi PO00DN33-3006
A4019_uusikampus Gamelab (40)
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Osaat soveltaa tehokkaasti ohjelmoinnin yleisiä paradigmoja ja suunnittelumalleja pelin ohjelmoinnissa.
Osaat toteuttaa ohjelmia, jotka hyödyntävät tehokkaasti enkapsulaatiota, periytymistä, viestin välitystä, kompositioita ja polymorfismia.

Sisältö

Abstraktio, enkapsulaatio, perintä, viestin välitys, kompositio ja polymorfismi.

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaalit ilmoitetaan opintojakson Learn-alustalla ja tarpeen mukaan opintojakson Teams-tiimissä.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Suoritustavasta sovittava ennen opintojakson alkua. Jos työskentelet alan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson tai moduulin työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain.
Tällöin olet yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovit työpaikallesi/projektille tehtävästä kehittämistehtävästä. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä.

TKI ja työelämäyhteistyö

Vahvaa yhteistyötä peliohjelmointiin liittyvien TKI-hankkeiden kanssa. Mahdollisuus hyödyntää opintojakson harjoitustöitä työelämätoimeksiannon tai oman tuotteen kehittämiseen.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Kurssi päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelija on palauttanut suoritukseen vaadittavat harjoitustehtävät, suorittanut mahdolliset tentit ja täyttänyt muut hyväksytyn suorituksen vaatimukset.

Kansainvälinen yhteistyö

Mahdollinen kansainvälinen yhteistyö ilmoitetaan toteutuksen alussa kurssin Learn-alustalla ja tarpeen mukaan opintojakson Teams-tiimissä.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärä on 135t, josta n. 55t on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa sekä n. 80t itsenäisesti työstettäviä kotitehtäviä ja harjoitustöitä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Palautettavat harjoitustehtävät, tentit ja lähiopetukseen osallistuminen.

Esitietovaatimukset

Ohjelmointi 1
Ohjelmointi 2

Siirry alkuun