Siirry suoraan sisältöön

Peliteollisuuden liiketoimintakenttä (5 op)

Toteutuksen tunnus: PO00EP09-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

08.04.2024 - 21.04.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 22.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Informaatioteknologian koulutusyksikkö

Toimipiste

Kotkan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 45

Koulutus

  • Peliteknologian koulutus
  • Peliohjelmoinnin koulutus

Opettaja

  • Jani Ruotsalainen

Vastuuopettaja

Jani Ruotsalainen

Ryhmät

  • PTKT22SP
    Peliteknologiat, päivätoteutus
  • 05.09.2024 12:30 - 16:00, Peliteollisuuden liiketoimintakenttä PO00EP09-3005
  • 26.09.2024 12:30 - 16:00, Peliteollisuuden liiketoimintakenttä PO00EP09-3005
  • 03.10.2024 12:30 - 16:00, Peliteollisuuden liiketoimintakenttä Itseopiskelu/Self Learning
  • 10.10.2024 12:30 - 16:00, Peliteollisuuden liiketoimintakenttä PO00EP09-3005
  • 17.10.2024 12:30 - 16:00, Peliteollisuuden liiketoimintakenttä PO00EP09-3005
  • 31.10.2024 12:30 - 16:00, Peliteollisuuden liiketoimintakenttä PO00EP09-3005
  • 07.11.2024 12:30 - 16:00, Peliteollisuuden liiketoimintakenttä PO00EP09-3005
  • 14.11.2024 12:30 - 16:00, Peliteollisuuden liiketoimintakenttä PO00EP09-3005
  • 21.11.2024 12:30 - 16:00, Peliteollisuuden liiketoimintakenttä PO00EP09-3005 Self-learning
  • 05.12.2024 12:30 - 16:00, Peliteollisuuden liiketoimintakenttä PO00EP09-3005
  • 12.12.2024 12:30 - 16:00, Peliteollisuuden liiketoimintakenttä PO00EP09-3005
  • 19.12.2024 12:30 - 16:00, Peliteollisuuden liiketoimintakenttä PO00EP09-3005

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää pelialan liiketoiminnan perusasiat
Opiskelija ymmärtää alihankintaketjujen merkityksen peliteollisuudessa
Opiskelija ymmärtää erilaisten sopimusjärjestelyjen ja aineettomien oikeuksien merkityksen peliyritykselle
Opiskelija osaa laatia yksinkertaisen liiketoimintasuunnitelman pienelle peliyritykselle

Sisältö

Pelialan liiketoimintaympäristö ja erilaiset yritystyypit
Yrittäjyys pelialalla
Alihankinta pelialalla
Freelancerina toimiminen
Sopimustyypit ja -mallit sekä IPR

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaalit ilmoitetaan opintojakson Learn-alustalla ja tarpeen mukaan opintojakson Teams-tiimissä.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Suoritustavasta sovittava ennen opintojakson alkua. Jos työskentelet alan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson tai moduulin työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain.
Tällöin olet yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovit työpaikallesi/projektille tehtävästä kehittämistehtävästä. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä.

TKI ja työelämäyhteistyö

Vahvaa yhteistyötä peliohjelmointiin liittyvien TKI hankkeiden kanssa. Mahdollisuus hyödyntää opintojakson harjoitustöitä työelämätoimeksiannon tai oman tuotteen kehittämiseen.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Kurssi päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelija on palauttanut suoritukseen vaadittavat harjoitustehtävät, suorittanut mahdolliset tentit ja täyttänyt muut hyväksytyn suorituksen vaatimukset.

Kansainvälinen yhteistyö

Mahdollinen kansainvälinen yhteistyö ilmoitetaan toteutuksen alussa kurssin Learn-alustalla ja tarpeen mukaan opintojakson Teams-tiimissä.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärä on 135t, josta n. 55t on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa sekä n. 80t itsenäisesti työstettäviä kotitehtäviä ja harjoitustöitä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, hyvä (3)

a. käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä eri tilanteissa
b. arvioida käyttämiään tietolähteitä kriittisesti
c. työskennellä tiimin jäsenenä asiantuntija-tehtävissä työelämässä sekä huomata ja kuvata ammattialan ongelmia
g. soveltaa kriittisesti oman alan eettisiä periaatteita eri tilanteissa

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Palautettavat harjoitustehtävät, tentit ja lähiopetukseen osallistuminen.