Tulevaisuuden peliteknologiat (5 op)
Toteutuksen tunnus: PO00EP10-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
08.04.2024 - 21.04.2024
Ajoitus
26.08.2024 - 22.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Informaatioteknologian koulutusyksikkö
Toimipiste
Kotkan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 45
Koulutus
- Peliteknologian koulutus
- Peliohjelmoinnin koulutus
Opettaja
- Jani Ruotsalainen
Vastuuopettaja
Jani Ahde
Ryhmät
-
PTKT22SPPeliteknologiat, päivätoteutus
- 06.09.2024 12:45 - 16:15, Tulevaisuuden peliteknologiat PO00EP10-3004
- 13.09.2024 12:30 - 16:00, Tulevaisuuden peliteknologiat PO00EP10-3004
- 20.09.2024 12:30 - 16:00, Tulevaisuuden peliteknologiat PO00EP10-3004
- 27.09.2024 12:30 - 16:00, Tulevaisuuden peliteknologiat PO00EP10-3004
- 04.10.2024 12:30 - 16:00, Tulevaisuuden peliteknologiat Self Learning
- 11.10.2024 12:45 - 16:00, Tulevaisuuden peliteknologiat PO00EP10-3004
- 18.10.2024 12:30 - 16:00, Tulevaisuuden peliteknologiat PO00EP10-3004
- 01.11.2024 12:30 - 16:00, Tulevaisuuden peliteknologiat PO00EP10-3004
- 08.11.2024 12:30 - 16:00, Tulevaisuuden peliteknologiat PO00EP10-3004
- 15.11.2024 12:30 - 16:00, Tulevaisuuden peliteknologiat PO00EP10-3004
- 22.11.2024 12:30 - 16:00, Tulevaisuuden peliteknologiat PO00EP10-3004 Self-learning
- 13.12.2024 12:30 - 16:00, Tulevaisuuden peliteknologiat PO00EP10-3004
- 20.12.2024 12:30 - 16:00, Tulevaisuuden peliteknologiat PO00EP10-3004 Itseopiskelu
Tavoitteet
Mitä hiljaiset signaalit ja megatrendit ennustavat pelaamisen tulevaisuudesta?
Ymmärrät mihin suuntaan kehitys voi mennä tulevaisuudessa ymmärtämällä nykyisyyttä.
Peliteollisuuden muutosnopeus on huomattavasti nopeampaa kuin muiden teollisuudenalojen ja osaat ottaa tämän huomioon pelien kehityksen suhteellisen pitkässä aikataulussa.
Sisältö
Mitä signaalit ja megatrendit ennustavat?
Opintojakson tarkempi sisältö määräytyy toteutusajankohdan trendien mukaan.
VR, AR, MR ja XR käyttötapaukset.
Kurssin aikana toteutetaan teknologiatutkimusprojekti, jossa opiskelijat valitsevat pienryhmissä yhden uuden teknologian, johon tutustuvat syvällisemmin ja tuottavat esityksen teknologiasta sekä sen soveltamismahdollisuuksista.
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaalit ilmoitetaan opintojakson Learn-alustalla ja tarpeen mukaan opintojakson Teams-tiimissä.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Suoritustavasta sovittava ennen opintojakson alkua. Jos työskentelet alan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson tai moduulin työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain.
Tällöin olet yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovit työpaikallesi/projektille tehtävästä kehittämistehtävästä. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä.
TKI ja työelämäyhteistyö
Vahvaa yhteistyötä peliteknologioihin liittyvien TKI hankkeiden kanssa. Mahdollisuus hyödyntää opintojakson harjoitustöitä työelämätoimeksiannon tai oman tuotteen kehittämiseen.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Kurssi päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelija on palauttanut suoritukseen vaadittavat harjoitustehtävät, suorittanut mahdolliset tentit ja täyttänyt muut hyväksytyn suorituksen vaatimukset.
Kansainvälinen yhteistyö
Mahdollinen kansainvälinen yhteistyö ilmoitetaan toteutuksen alussa kurssin Learn-alustalla ja tarpeen mukaan opintojakson Teams-tiimissä.
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä on 135t, josta n. 55t on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa sekä n. 80t itsenäisesti työstettäviä kotitehtäviä ja harjoitustöitä.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, hyvä (3)
e. valita tarkoituksenmukaiset mallit, menetelmät, ohjelmistot ja tekniikat ja perustella valinnan
f. edistää tiimin tavoitteellista toimintaa
g. soveltaa kriittisesti oman alan eettisiä periaatteita eri tilanteissa
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Palautettavat harjoitustehtävät, tentit ja lähiopetukseen osallistuminen.