Taide- ja luontolähtöiset menetelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: YP00EQ90-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
08.01.2024 - 14.01.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
08.01.2024 - 30.04.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- TKI-osuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
- Toimipiste
- Mikkelin kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Yhteisöpedagogikoulutus
- Opettajat
- Laura Hokkanen
- Vastuuopettaja
- Laura Hokkanen
- Ryhmät
-
YPMI24KPYhteisöpedagogi, päivätoteutus (ympäristökasvatus ja yhteisöjen kehittäjä)
- Opintojakso
- YP00EQ90
Tavoitteet
Osaat käyttää taidekasvatukseen ja luontolähtöiseen toimintaan liittyviä peruskäsitteitä.
Osoitat perehtyneisyytesi taide- ja luontolähtöisten menetelmien käyttöön sekä niiden merkitykseen hyvinvoinnin osana.
Tunnistat taidekasvatuksen ja ja luontolähtöisten menetelmien käyttömahdollisuudet ohjaustyössä.
Sisältö
Mitkä ovat taidekasvatukseen ja luontolähtöiseen toimintaan liittyvät peruskäsitteet?
Miten luonto- ja taidelähtöisillä menetelmillä voidaan tukea hyvinvointia?
Miten taide- ja luontolähtöisiä menetelmiä käytetään?
Miten taidekasvatusta ja luontolähtöisiä menetelmiä käytetään yksilöiden ja ryhmien ohjaustyössä?
Opiskelumateriaali
Opintojaksolla hyödynnetään seuraavia teoksia:
Ihmisen huoltokirja. Hyvinvointia taiteesta, kulttuurista ja luonnosta. https://www.theseus.fi/handle/10024/475407
Luontolähtöiset hyvinvointipalvelut - Opas asiakastyöhön ja palveluiden kehittämiseen://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/81448/URNISBN9789515884305.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Laitinen, L. 2017. Vaikuttavaa? Taiteen hyvinvointivaikutusten tarkastelua. Turun ammattikorkeakoulun tutkimuksia 46. Turku: Turun ammattikorkeakoulu. https://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522166166.pdf
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Opintojaksolla tarkastellaan luontolähtöisen toiminnan ja taidekasvatuksen muotoja, kuten sanataidetta, kulttuuriperintökasvatusta, ympäristötaidetta, valokuvausta, taide-elämyksen käsikirjoittamista ja luontosuhteen rakentamista luovien menetelmien avulla. Opintojakso koostuu luennoista, menetelmäharjoituksista ja oppimistehtävistä. Opintojaksolta toteutetaan ohjausharjoitus sekä osallistutaan Nuorisokeskus Anjalan opintomatkaan 4.-5.4.
Opintoja nopeuttavalla väylällä opintojakso toteutetaan pääsääntöisesti toisen opiskelijaryhmän mukana päiväopetuksessa tai itsenäisenä suoritusvaihtoehtona. Nopeuttaminen edellyttää opiskelijavastaavan kanssa tehtyä nopeuttamissuunnitelmaa.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla toteutetaan ympäristötaideteos, jossa tehdään yhteistyötä työelämän tilaajan kanssa.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Sanataideharjoitus tammikuun loppuun mennessä.
Nuorisokeskus Anjalan opintomatka 4.-5.4.
Ympäristötaidekokeilun esittely viikolla 17.
Digitarinan ja ohjausharjoituksen toteutus viikolle 16 mennessä.
Opiskelijan työmäärä
1op vastaa 27h työmäärää.
Toteutuksen osien kuvaus
Työviikkopohjainen toteutus jakaantuu seuraavasti: Osallistuminen lähiopetukseen 2op, luova teksti 0,5 op, ympäristötaidekokeilu 1op, ohjaustuokio 0,5 op ja digitarina 1 op.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää:
- aktiivista osallistumista opetukseen
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista