Art and nature-based methods (5 cr)
Code: YP00EQ90-3002
General information
- Enrollment
-
08.01.2024 - 14.01.2024
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
08.01.2024 - 30.04.2024
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 3 cr
- Virtual portion
- 2 cr
- RDI portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work
- Campus
- Mikkeli Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 40
- Degree programmes
- Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
- Teachers
- Laura Hokkanen
- Teacher in charge
- Laura Hokkanen
- Groups
-
YPMI24KPCivic Activities and Youth Work, full-time studies
- Course
- YP00EQ90
Objective
You know how to use the basic concepts of art education and nature-based action.
You are familiar with the use of art and nature-based methods and their meaning in wellbeing.
You recognize the possibilities of using art education and nature-based methods in community work.
Content
What are the basic concepts of art education and nature-based action?
How can art and nature based methods be used to promote well-being?
How are art and nature-based methods used?
How are art education and nature-based methods used in the guidance of individuals and groups?
Course material
Opintojaksolla hyödynnetään seuraavia teoksia:
Ihmisen huoltokirja. Hyvinvointia taiteesta, kulttuurista ja luonnosta. https://www.theseus.fi/handle/10024/475407
Luontolähtöiset hyvinvointipalvelut - Opas asiakastyöhön ja palveluiden kehittämiseen://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/81448/URNISBN9789515884305.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Laitinen, L. 2017. Vaikuttavaa? Taiteen hyvinvointivaikutusten tarkastelua. Turun ammattikorkeakoulun tutkimuksia 46. Turku: Turun ammattikorkeakoulu. https://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522166166.pdf
Study forms and methods
Opintojaksolla tarkastellaan luontolähtöisen toiminnan ja taidekasvatuksen muotoja, kuten sanataidetta, kulttuuriperintökasvatusta, ympäristötaidetta, valokuvausta, taide-elämyksen käsikirjoittamista ja luontosuhteen rakentamista luovien menetelmien avulla. Opintojakso koostuu luennoista, menetelmäharjoituksista ja oppimistehtävistä. Opintojaksolta toteutetaan ohjausharjoitus sekä osallistutaan Nuorisokeskus Anjalan opintomatkaan 4.-5.4.
Opintoja nopeuttavalla väylällä opintojakso toteutetaan pääsääntöisesti toisen opiskelijaryhmän mukana päiväopetuksessa tai itsenäisenä suoritusvaihtoehtona. Nopeuttaminen edellyttää opiskelijavastaavan kanssa tehtyä nopeuttamissuunnitelmaa.
RDI and work-related cooperation
Opintojaksolla toteutetaan ympäristötaideteos, jossa tehdään yhteistyötä työelämän tilaajan kanssa.
Timing of exams and assignments
Sanataideharjoitus tammikuun loppuun mennessä.
Nuorisokeskus Anjalan opintomatka 4.-5.4.
Ympäristötaidekokeilun esittely viikolla 17.
Digitarinan ja ohjausharjoituksen toteutus viikolle 16 mennessä.
Student workload
1op vastaa 27h työmäärää.
Course part description
Työviikkopohjainen toteutus jakaantuu seuraavasti: Osallistuminen lähiopetukseen 2op, luova teksti 0,5 op, ympäristötaidekokeilu 1op, ohjaustuokio 0,5 op ja digitarina 1 op.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää:
- aktiivista osallistumista opetukseen
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista