Skip to main content

Art and nature-based methods (5 cr)

Code: YP00EQ90-3002

General information


Enrollment
08.01.2024 - 14.01.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
08.01.2024 - 30.04.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
3 cr
Virtual portion
2 cr
RDI portion
2 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work
Campus
Mikkeli Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Teachers
Laura Hokkanen
Teacher in charge
Laura Hokkanen
Groups
YPMI24KP
Civic Activities and Youth Work, full-time studies
Course
YP00EQ90
No reservations found for realization YP00EQ90-3002!

Objective

You know how to use the basic concepts of art education and nature-based action.
You are familiar with the use of art and nature-based methods and their meaning in wellbeing.
You recognize the possibilities of using art education and nature-based methods in community work.

Content

What are the basic concepts of art education and nature-based action?
How can art and nature based methods be used to promote well-being?
How are art and nature-based methods used?
How are art education and nature-based methods used in the guidance of individuals and groups?

Course material

Opintojaksolla hyödynnetään seuraavia teoksia:
Ihmisen huoltokirja. Hyvinvointia taiteesta, kulttuurista ja luonnosta. https://www.theseus.fi/handle/10024/475407

Luontolähtöiset hyvinvointipalvelut - Opas asiakastyöhön ja palveluiden kehittämiseen://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/81448/URNISBN9789515884305.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Laitinen, L. 2017. Vaikuttavaa? Taiteen hyvinvointivaikutusten tarkastelua. Turun ammattikorkeakoulun tutkimuksia 46. Turku: Turun ammattikorkeakoulu. https://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522166166.pdf

Study forms and methods

Opintojaksolla tarkastellaan luontolähtöisen toiminnan ja taidekasvatuksen muotoja, kuten sanataidetta, kulttuuriperintökasvatusta, ympäristötaidetta, valokuvausta, taide-elämyksen käsikirjoittamista ja luontosuhteen rakentamista luovien menetelmien avulla. Opintojakso koostuu luennoista, menetelmäharjoituksista ja oppimistehtävistä. Opintojaksolta toteutetaan ohjausharjoitus sekä osallistutaan Nuorisokeskus Anjalan opintomatkaan 4.-5.4.

Opintoja nopeuttavalla väylällä opintojakso toteutetaan pääsääntöisesti toisen opiskelijaryhmän mukana päiväopetuksessa tai itsenäisenä suoritusvaihtoehtona. Nopeuttaminen edellyttää opiskelijavastaavan kanssa tehtyä nopeuttamissuunnitelmaa.

RDI and work-related cooperation

Opintojaksolla toteutetaan ympäristötaideteos, jossa tehdään yhteistyötä työelämän tilaajan kanssa.

Timing of exams and assignments

Sanataideharjoitus tammikuun loppuun mennessä.
Nuorisokeskus Anjalan opintomatka 4.-5.4.
Ympäristötaidekokeilun esittely viikolla 17.
Digitarinan ja ohjausharjoituksen toteutus viikolle 16 mennessä.

Student workload

1op vastaa 27h työmäärää.

Course part description

Työviikkopohjainen toteutus jakaantuu seuraavasti: Osallistuminen lähiopetukseen 2op, luova teksti 0,5 op, ympäristötaidekokeilu 1op, ohjaustuokio 0,5 op ja digitarina 1 op.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää:
- aktiivista osallistumista opetukseen
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista

Go back to top of page