Yhteisöllisyys ja ryhmien ohjaaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: YP00DU06-3014
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
14.08.2024 - 08.09.2024
Ajoitus
26.08.2024 - 20.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Yhteisöpedagogikoulutus
Opettaja
- Lassi Pöyry
Vastuuopettaja
Lassi Pöyry
Ryhmät
-
YPMI24SPYhteisöpedagogi, päivätoteutus (nuorisokasvatus ja nuorisotyö)
- 05.09.2024 09:30 - 11:00, Yhteisöllisyys ja ryhmien ohjaaminen YP00DU06-3014
- 06.09.2024 12:00 - 13:30, Yhteisöllisyys ja ryhmien ohjaaminen YP00DU06-3014
- 19.09.2024 09:45 - 11:15, Yhteisöllisyys ja ryhmien ohjaaminen YP00DU06-3014
- 20.09.2024 10:00 - 11:30, Yhteisöllisyys ja ryhmien ohjaaminen YP00DU06-3014
- 27.09.2024 10:00 - 11:30, Yhteisöllisyys ja ryhmien ohjaaminen YP00DU06-3014
- 03.10.2024 10:00 - 11:30, Yhteisöllisyys ja ryhmien ohjaaminen YP00DU06-3014
- 04.10.2024 10:00 - 11:30, Yhteisöllisyys ja ryhmien ohjaaminen YP00DU06-3014
- 08.10.2024 14:00 - 15:00, Tenttipreppaus tutorit, vapaaehtoinen
- 10.10.2024 09:00 - 11:00, Yhteisöllisyys ja ryhmien ohjaaminen Huom! A. ryhmä Muisti. B. ryhmä Kampus.
- 11.10.2024 09:30 - 11:30, Yhteisöllisyys ja ryhmien ohjaaminen Huom! B. ryhmä Muisti A.ryhmä Kampus.
- 15.10.2024 11:45 - 13:45, Yhteisöllisyys ja ryhmien ohjaaminen YP00DU06-3014
- 17.10.2024 09:00 - 11:00, Yhteisöllisyys ja ryhmien ohjaaminen YP00DU06-3014
- 30.10.2024 13:00 - 15:30, Ryhmä B: Yhteisöllisyys ja ryhmien ohjaaminen YP00DU06-3014
- 31.10.2024 08:30 - 11:00, Ryhmä A: Yhteisöllisyys ja ryhmien ohjaaminen YP00DU06-3014
- 04.11.2024 10:00 - 12:30, Ryhmä B: Yhteisöllisyys ja ryhmien ohjaaminen YP00DU06-3014
- 07.11.2024 08:30 - 11:00, Ryhmä A: Yhteisöllisyys ja ryhmien ohjaaminen YP00DU06-3014
- 11.11.2024 10:00 - 13:00, Ryhmä B: Yhteisöllisyys ja ryhmien ohjaaminen YP00DU06-3014
- 13.11.2024 15:00 - 16:30, Uusinta-/korotustentti
- 14.11.2024 08:00 - 11:00, Ryhmä A: Yhteisöllisyys ja ryhmien ohjaaminen YP00DU06-3014
- 18.11.2024 10:00 - 13:00, Ryhmä A: Yhteisöllisyys ja ryhmien ohjaaminen YP00DU06-3014
- 22.11.2024 11:30 - 14:30, Ryhmä B: Yhteisöllisyys ja ryhmien ohjaaminen YP00DU06-3014
- 26.11.2024 08:00 - 11:00, Ryhmä B: Yhteisöllisyys ja ryhmien ohjaaminen YP00DU06-3014
- 28.11.2024 08:00 - 11:00, Ryhmä A: Yhteisöllisyys ja ryhmien ohjaaminen YP00DU06-3014
- 02.12.2024 10:00 - 13:00, Ryhmä B: Yhteisöllisyys ja ryhmien ohjaaminen YP00DU06-3014
- 05.12.2024 08:00 - 11:00, Ryhmä A: Yhteisöllisyys ja ryhmien ohjaaminen YP00DU06-3014
Tavoitteet
Osaat määritellä yhteisöllisyyden ja käyttää ryhmädynamiikan peruskäsitteistöä.
Osaat kuvailla yhteisön vuorovaikutukseen liittyviä prosesseja ja tiedät menetelmiä erilaisten ryhmäprosessien tukemiseen.
Osaat suunnitella tavoitteellisen ohjauskokonaisuuden ja käyttää erilaisia ohjaustyylejä pienryhmää ohjatessasi.
Saat kokemuksia ryhmän ohjauksesta ja osaat eritellä vahvuuksiasi ja kehityshaasteitasi ohjaajana sekä arvioida erilaisia ohjaustilanteita.
Sisältö
Miten ryhmä, yhteisö ja yhteisöllisyys määritellään?
Miten ryhmä kehittyy?
Miten ryhmiä ja ryhmärooleja voidaan jaotella?
Millaisia menetelmiä voit käyttää ryhmädynamiikan kehittämiseen ja millaisia vaikutuksia niillä voit saada aikaan?
Mistä tekijöistä rakentuu hyvä ohjaustuokio?
Miten suunnittelet, toteutat ja arvioit pienryhmän ohjaustilanteen?
Millaisia ohjaustyylejä voit käyttää pienryhmä ohjauksessa?
Opiskelumateriaali
Yhteisöllisyys:
Raina, L. 2022. Uusi yhteisöllisyys. Tampere: Books On demand. (TENTTIKIRJA, saatavana eKirjana)
Yhteisöllisyys liikkeessä. 2009. (toim.) Frilander K. & Vanhalakka-Ruoho, M. Aikuiskasvatuksen vuosikirja 48.
Ryhmädynamiikka:
Pennington, D.C. 2005. Pienryhmän sosiaalipsykologia. Gaudeamus.
Niemistö, R. 2012. Ryhmän luovuus ja kehitysehdot. Gaudeamus: Helsinki.
Kauppila, R. 2005. Vuorovaikutus- ja sosiaaliset taidot. Vuorovaikutusopas opettajille ja opiskelijoille. PS-kustannus.
Kopakkala, A. 2005. Porukka, jengi, tiimi. Ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen. Edita.
Suominen, E., Pirttilä-Backman, A-M., Lahikainen, A. & Ahokas, M. 2010. Arjen sosiaalipsykologia. WSOYpro.
Ryhmien ohjaaminen:
Kalliola T., Kurki, A., Salmi, M. & Tamminen-Vesterbacka, T. 2010 Matkalla ohjaajuuteen. Helsinki: Kirjapaja.
Autio, T. & Kaski, S. 2005. Ohjaamisen taito. Edita.
Aalto, M. 2014. Minusta meiksi. Saarijärven Offset oy.
Aalto, M. 2000. Ryppäästä ryhmäksi. Turvallisen ryhmän rakentaminen. My Generation.
Kataja, J., Jaakkola, T. & Liukkonen, J. 2011. Ryhmä liikkeelle. Toiminnallisia harjoituksia ryhmän kehittämiseksi. PS-kustannus.
Leskinen, E. 2010. Ryhmä toimimaan. Vinkkejä tutustumiseen, oppimiseen ja yhteistyöhön. Ps-kustannus.
Salovaara, R. & Honkonen, T. 2011. Rakenna hyvä luokkahenki. Ps-kustannus.
Toivakka, S. & Maasola, M. 2011. Itsetunto kohdalleen. Harjoituksia itsetuntemuksen ja vuorovaikutustaitojen oppimiseen. Ps-kustannus.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojaksossa on kolme pääteemaa: Yhteisöllisyys, ryhmädynamiikka ja ryhmien ohjaaminen:
Yhteisöllisyys ja ryhmädynamiikan osuus toteutetaan viikoilla 36 - 41 Alkuosa sisältää luentoja, harjoituksia (n.30h) ja tentin (kirja + luennot).
Ryhmien ohjaamisen osuus toteutetaan viikoilla 44 - 49. Ryhmien ohjaaminen sisältää luentoja, harjoituksia ja opiskelijoiden ohjausharjoituksia (n.40h) sekä omaa ohjaajana kehittymisen arviointia.
Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena Mikkelin kampuksella.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojakson ohjausosuus on mahdollista suorittaa työelämässä. Pääosin työelämäyhteistyö tulee mahdollisten asiantuntijavierailujen kautta. Ohjausharjoitukset toteutetaan omalle uudelle opiskeluryhmälle.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Tentti toteutetaan viikolla 41.
Kansainvälinen yhteistyö
Kv-vieraat mahdollisia opintojakson aikana.
Opiskelijan työmäärä
Alkuosa 2 op = tentti, lähiopetus ja harjoitukset
Loppuosa 3 op = teoriatunnit, ohjausharjoitukset ja itsearviointitehtävä.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arvioinnissa sovelletaan opintojen alkuvaiheen arviointia.
Arvosana muodostuu tentistä, itsenäisistä tehtävistä opintojaksolla ja aktiivisesta - ryhmän oppimista edistävästä otteesta - opintojaksolla.
Arviointi toteutetaan opettajan arviointina.