Special education in the framework of youth education (5 cr)
Code: YP00DU17-3013
General information
Enrollment
08.04.2024 - 21.04.2024
Timing
04.11.2024 - 20.12.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
4 op
Mode of delivery
20 % Contact teaching, 80 % Distance learning
Unit
Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work
Campus
Kouvola Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 65
Degree programmes
- Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Teachers
- Hanne Salovaara-Pitkänen
Teacher in charge
Hanne Salovaara-Pitkänen
Groups
-
YPKV24KMYhteisöpedagogi, päivätoteutus (nuorisokasvatus ja nuorisotyö)
- 05.11.2024 09:00 - 17:00, Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä YP00DU17-3013
- 02.12.2024 12:30 - 16:00, Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä YP00DU17-3013
- 03.12.2024 08:00 - 11:45, Erityispedagogiikka nuorisokasvatuksen viitekehyksessä YP00DU17-3013
Objective
You are able to use the concepts of special education in a consistent manner.
You demonstrate your familiarity with groups that need special pedagogic support.
You are able to use the knowledge of different groups in encountering and instructing individuals and groups.
You are able to combine expertise in child welfare with special education.
Content
What are the specific pedagogical concepts and trends in special education?
What are the pedagogically different groups within youth education?
How is expertise in child welfare connected with skills in special education?
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali jaetaan ja ilmoitetaan lähiopetuksen yhteydessä.
Oheismateriaalina käytetään seuraavaa kirjalllisuutta:
Hännikäinen-Uutela, A-L. 2004. Uudelleen juurtuneet. Yhteisökasvatus vaikeasti päihderiippuvaisten narkomaanien kuntoutuksessa. Jyväskylän yliopisto.
Kaipio, K. (1999 tai uusin painos) Kasvattava yhteisö. Jyväskylä: Gummerus
Kaipio, K. 2005. Antakaa meille mahdollisuus. Johdatus nuorten yhteisökasvatukseen. Jyväskylän koulutuskeskus oy.
Moberg, S.; Hautamäki, J.; Kivirauma, J.; Lahtinen, U.; Savolainen, H.; Vehmas, S. 2015. Erityispedagogiikan perusteet. Helsinki: Wsoy.
Oja, S. 2012. Kaikille kelpo koulu. Kolmiportaisen tuen toteuttaminen ja kehittäminen. Jyväskylä: PS-kustannus
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso koostuu lähiopetuksesta, sekä opintojaksoon kytkeytyvistä oppimistehtävistä (2 oppimistehtävää.)
Opintojakson sisällön teemoja käsitellään monipuolisia menetelmiä hyödyntäen (esim luento, ryhmissä tapahtuva työskentely, opetuskeskustelu sekä yhteiset harjoitukset)
Opintoja nopeuttava väylä:
Opintojakson voi suorittaa itsenäisesti tekemällä oppimistehtävän, joka kiinnittyy opintojakson keskeisiin teemoihin (erityispedagogisten ilmiöiden tunnistaminen ja kohdennettu pedagogiikka, erityispedagogiikan keskeiset käsitteet, erityispedagogiikan kehityslinjojen tunnistaminen, lastensuojelu osana erityispedagogiikkaa sekä yhteisökasvatus erityisryhmien ohjausmenetelmänä). Itsenäinen suoritusvaihtoehto on saatavilla 7.10.2024 alkaen. Saat itsenäisen suoritusvaihtoehdon lähettämällä pyynnön sähköpostitse opintojakson vastuuopettajalle.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksoon sisältyy 1 op tki-yhteistyötä. Tämä toteutetaan yhteistyössä yhteisökasvatuksen menetelmää hyödyntävän organisaation kanssa tilanteen niin salliessa. Opiskelijat voivat valita opintojakson oppimistehtävän aiheeksi omiin intresseihin ja työelämän kokemuksiin / tarpeisiin kiinnittyvän tehtävän.
Opiskelijan työmäärä
Lähiopetus ( 2x 8h lähiopetuspäivät) toteutetaan sekä lähiopetuksena Kouvolassa (8h) että verkko-opetuksena Teamsissa (4 + 4 h)
Itsenäinen työskentely (2 oppimistehtävää)
Further information
Opintojakso sisältyy 2. asteen jatkoväyläopintoihin.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Oppimistehtävien (2 kpl) hyväksytty suorittamien
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakson sisällöllisiin teemoihin (erityispedagogisten ilmiöiden tunnistaminen ja kohdennettu pedagogiikka, erityispedagogiikan keskeiset käsitteet, erityispedagogiikan kehityslinjojen tunnistaminen, lastensuojelu osana erityispedagogiikkaa sekä yhteisökasvatus erityisryhmien ohjausmenetelmänä) pohjautuvan oppimistehtävän hyväksytty suorittaminen.