Käyttäjäymmärrys (5 op)
Toteutuksen tunnus: MU00DT23-3014
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
08.04.2024 - 21.04.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 20.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Kulttuurin koulutusyksikkö
Toimipiste
Kouvolan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 25
Koulutus
- Biotuotemuotoilun koulutus
- Graafisen muotoilun koulutus
- Muodin ja puvustuksen koulutus
- Sisustusarkkitehtuurin ja kalustesuunnittelun koulutus
Opettaja
- Marjo Suviranta
Vastuuopettaja
Marjo Suviranta
Ryhmät
-
SKKV23SPSisustusarkkitehtuuri ja kalustesuunnittelu, päivätoteutus
- 02.09.2024 10:00 - 12:30, Käyttäjäymmärrys MU00DT23-3014
- 10.09.2024 13:15 - 16:15, Käyttäjäymmärrys MU00DT23-3014
- 20.09.2024 10:00 - 14:15, Käyttäjäymmärrys MU00DT23-3014
- 01.10.2024 09:15 - 12:30, Käyttäjäymmärrys MU00DT23-3014
- 08.10.2024 12:30 - 15:45, Käyttäjäymmärrys MU00DT23-3014
- 14.10.2024 13:00 - 16:15, Käyttäjäymmärrys MU00DT23-3014
- 31.10.2024 13:00 - 16:15, Käyttäjäymmärrys MU00DT23-3014
- 08.11.2024 10:00 - 12:30, Käyttäjäymmärrys MU00DT23-3014
- 15.11.2024 10:00 - 14:15, Käyttäjäymmärrys MU00DT23-3014
- 22.11.2024 10:00 - 14:15, Käyttäjäymmärrys MU00DT23-3014
- 29.11.2024 10:00 - 14:15, Käyttäjäymmärrys MU00DT23-3014
- 11.12.2024 09:00 - 14:00, Käyttäjäymmärrys MU00DT23-3014
- 13.12.2024 10:00 - 14:15, Käyttäjäymmärrys MU00DT23-3014
- 18.12.2024 09:00 - 14:00, Käyttäjäymmärrys MU00DT23-3014
Tavoitteet
Liittyy Tutkimus- ja kehittämisosaaminen (5 op) -opintojaksoon. Osaat havainnoida ympäristöäsi ja kerätä tietoa kentältä oikeista palveluympäristöistä erilaisilla menetelmillä. Osaat selvittää ja tunnistaa käyttäjien tarpeita ja ottaa ne huomioon suunnittelutyössäsi. Osaat tutkia ja analysoida kehitettävää tuotetta tai palvelua suhteutettuna käyttötarkoitukseensa ja tehdä parannusehdotuksia.
Sisältö
Yleisesti
- Miten tunnistat käyttäjien tarpeita ja mieltymyksiä?
- Miten käyttäjät osallistetaan suunnitteluun niin, että käyttötarkoitus tulee samalla huomioiduksi?
- Miten tuotteen ergonomisuus ja käytettävyys suhteutetaan käyttötarkoitukseensa?
- Miten suunnittelet käyttäjää palvelevan ja ajan henkeen soveltuvan tuotteen tai palvelun?
Opiskelumateriaali
Työterveyslaitos http://www.ttl.fi/fi/ergonomia/Sivut/default.aspx
Työterveyslaitoksen tiedotteita useista eri aihealueista
Seppo Väyrynen, Nina Nevala, Minna Päivinen Tammer paino 2004, Ergonomia ja käytettävyys suunnittelussa ja käyttäjätutkimuksen menetelmät
Hyysalo, Sampsa, 2006, Käyttäjätieto ja käyttäjätutkimuksen menetelmät
Opintojakson opetusmateriaalit
RT-kortit
www.TTL.fi
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lähiopetus työjärjestyksen mukaan, lisäksi itsenäinen työ ja sovitut tehtävät.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos työtehtävissäsi voit kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
- onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen
- millaisia näyttöjä sinun on mahdollista antaa osaamisestasi
- mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti suorittaa sen lisäksi opetukseen osallistuen
Työhön integroitu oppimisväylä: Ota yhteys opettajaan
Scheduled track:
Teaching organized according to timetable, in addition to working order share of the independent work as agreed.
TKI ja työelämäyhteistyö
Käyttäjätietoa ja -ymmärrystä haetaan ja tutkitaan yhteistyössä yritysten kanssa. Opiskelija hakee soveltuvat yhteistyöyritykset omaan tiedonhankinta ja tutkimustyöhönsä.
Opiskelijan työmäärä
5 op = 135 h
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
-
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioidaan: oppimistehtävät ja oppilaan itsereflektio.
Perusteet: asiasisältö, harjoitustehtävien taso ja oppilaan oma arvio oppimisesta.
Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja harjoitustöiden hyväksytty suorittaminen.
Kiitettävä (5), hyvä (4-3), tyydyttävä (2-1); hylätty