Siirry suoraan sisältöön

Käyttäjäymmärrys (5 op)

Toteutuksen tunnus: MU00DT23-3015

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

08.04.2024 - 21.04.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 20.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Kulttuurin koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 25

Koulutus

  • Biotuotemuotoilun koulutus
  • Graafisen muotoilun koulutus
  • Muodin ja puvustuksen koulutus
  • Sisustusarkkitehtuurin ja kalustesuunnittelun koulutus

Opettaja

  • Marjo Suviranta

Vastuuopettaja

Marjo Suviranta

Ryhmät

  • GRKV23SP
    Graafinen muotoilu, päivätoteutus
  • 02.09.2024 13:00 - 16:30, Käyttäjäymmärrys MU00DT23-3015
  • 11.09.2024 09:00 - 12:30, Käyttäjäymmärrys MU00DT23-3015
  • 18.09.2024 09:00 - 12:30, Käyttäjäymmärrys MU00DT23-3015
  • 25.09.2024 09:00 - 12:30, Käyttäjäymmärrys MU00DT23-3015
  • 02.10.2024 09:00 - 12:30, Käyttäjäymmärrys MU00DT23-3015
  • 09.10.2024 09:00 - 12:30, Käyttäjäymmärrys MU00DT23-3015
  • 14.10.2024 10:00 - 12:30, Käyttäjäymmärrys MU00DT23-3015
  • 30.10.2024 09:00 - 12:30, Käyttäjäymmärrys MU00DT23-3015
  • 07.11.2024 12:00 - 15:30, Käyttäjäymmärrys MU00DT23-3015
  • 14.11.2024 09:00 - 12:30, Käyttäjäymmärrys MU00DT23-3015
  • 20.11.2024 09:00 - 12:30, Käyttäjäymmärrys MU00DT23-3015
  • 25.11.2024 12:00 - 15:30, Käyttäjäymmärrys MU00DT23-3015
  • 02.12.2024 12:00 - 15:30, Käyttäjäymmärrys MU00DT23-3015
  • 09.12.2024 12:00 - 15:30, Käyttäjäymmärrys MU00DT23-3015
  • 16.12.2024 12:00 - 15:30, Käyttäjäymmärrys MU00DT23-3015

Tavoitteet

Liittyy Tutkimus- ja kehittämisosaaminen (5 op) -opintojaksoon. Osaat havainnoida ympäristöäsi ja kerätä tietoa kentältä oikeista palveluympäristöistä erilaisilla menetelmillä. Osaat selvittää ja tunnistaa käyttäjien tarpeita ja ottaa ne huomioon suunnittelutyössäsi. Osaat tutkia ja analysoida kehitettävää tuotetta tai palvelua suhteutettuna käyttötarkoitukseensa ja tehdä parannusehdotuksia.

Sisältö

Yleisesti
- Miten tunnistat käyttäjien tarpeita ja mieltymyksiä?
- Miten käyttäjät osallistetaan suunnitteluun niin, että käyttötarkoitus tulee samalla huomioiduksi?
- Miten tuotteen ergonomisuus ja käytettävyys suhteutetaan käyttötarkoitukseensa?
- Miten suunnittelet käyttäjää palvelevan ja ajan henkeen soveltuvan tuotteen tai palvelun?

Opiskelumateriaali

Työterveyslaitos http://www.ttl.fi/fi/ergonomia/Sivut/default.aspx
Työterveyslaitoksen tiedotteita useista eri aihealueista
Seppo Väyrynen, Nina Nevala, Minna Päivinen Tammer paino 2004, Ergonomia ja käytettävyys suunnittelussa ja käyttäjätutkimuksen menetelmät
Hyysalo, Sampsa, 2006, Käyttäjätieto ja käyttäjätutkimuksen menetelmät
Opintojakson opetusmateriaalit
RT-kortit
www.TTL.fi

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lähiopetus työjärjestyksen mukaan, lisäksi itsenäinen työ ja sovitut tehtävät.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos työtehtävissäsi voit kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
- onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen
- millaisia näyttöjä sinun on mahdollista antaa osaamisestasi
- mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti suorittaa sen lisäksi opetukseen osallistuen

Työhön integroitu oppimisväylä: Ota yhteys opettajaan

TKI ja työelämäyhteistyö

Käyttäjätietoa ja -ymmärrystä haetaan ja tutkitaan yhteistyössä yritysten kanssa. Opiskelija hakee soveltuvat yhteistyöyritykset omaan tiedonhankinta ja tutkimustyöhönsä.

Opiskelijan työmäärä

5 op = 135h

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

-

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioidaan: oppimistehtävät ja oppilaan itsereflektio.
Perusteet: asiasisältö, harjoitustehtävien taso ja oppilaan oma arvio oppimisesta.
Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja harjoitustöiden hyväksytty suorittaminen.
Kiitettävä (5), hyvä (4-3), tyydyttävä (2-1); hylätty