Siirry suoraan sisältöön

Matkailu- ja ravitsemisalan liiketoimintakonseptit ja palvelujärjestelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: MR00DU56-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

06.11.2023 - 17.11.2023

Ajoitus

04.03.2024 - 30.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö

Toimipiste

E-kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 60

Koulutus

  • Matkailu- ja palveluliiketoiminnan koulutus

Opettaja

  • Tuija Silfer-Karppanen
  • Laura Pulkkinen

Vastuuopettaja

Laura Pulkkinen

Ryhmät

  • MRMI23KV
    Matkailu- ja palveluliiketoiminta, verkkototeutus
  • 04.03.2024 16:30 - 18:00, Matkailu- ja ravitsemisalan liiketoimintakonseptit ja palvelujärjestelmät MR00DU56-3009
  • 07.03.2024 16:30 - 18:00, Matkailu- ja ravitsemisalan liiketoimintakonseptit ja palvelujärjestelmät MR00DU56-3009
  • 13.03.2024 16:30 - 18:00, Matkailu- ja ravitsemisalan liiketoimintakonseptit ja palvelujärjestelmät MR00DU56-3009
  • 08.04.2024 17:00 - 18:00, Matkailu- ja ravitsemisalan liiketoimintakonseptit ja palvelujärjestelmät MR00DU56-3009

Tavoitteet

Olet selvillä erilaisista matkailu- ja ravitsemisalan liiketoimintakonsepteista ja palvelujärjestelmistä.
Osaat kuvata ja perustella liiketoiminnan menestymisen edellytykset.
Osoitat perehtyneisyyttä liiketoimintakonseptien ja palvelujärjestelmien suunnittelun periaatteisiin.
Osaat hyödyntää matkailu- ja ravitsemisalan tietolähteitä liiketoiminnan suunnittelussa ja kehittämisessä.

Sisältö

Mitä tarkoittavat liiketoimintakonseptit ja palvelujärjestelmät matkailu- ja ravitsemisalalla?
Mitkä ovat jatkuvan liiketoiminnan edellytykset ja mahdollisuudet?
Miten suunnittelet matkailu- ja ravitsemisalan yrityksen liiketoimintakonsepteja ja palvelujärjestelmiä?

Opiskelumateriaali

Kirjat
Hänti, S. 2021. Asiakkaista ansaintaan: Asiakaskeskeinen liiketoimintamalli. Helsinki: Alma Talent. (e-kirja)

Koponen, J. 2019. Alustatalous ja uudet liiketoimintamallit: Kuinka muodonmuutos tehdään. Helsinki: Alma Talent. e-kirja

Peltola, H., Neilimo, K., Mitronen, L. & Kuusela, H. 2022. Kaupan huiput: Kun hyvä ei riitä. Helsinki: Alma Talent. e-kirja. LUE: Osa 3, kolme ehtoa huipulle pääsemiseksi

Holopainen, T. 2022. Yrityksen perustamisopas: Käytännön perustamistoimet. Uudistettu versio. [32. uudistettu painos]. [Espoo]: Asiatieto Oy. e-kirja

Muut opiskelumateriaalit ovat käytettävissä Learnissa.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Itsenäisesti verkossa suoritettava opintojakso, johon kuuluu erilaisia oppimistehtäviä ja muutama Teams-luento.

Työviikkopohjainen oppimisväylä: etenet itsenäisesti verkossa suoritettavan opintojakson.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä: keskustele ja suunnittele opettajan kanssa tästä vaihtoehdosta.

Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos esim. työskentelet ammattialaan liittyvässä yrityksessä tai organisaatiossa tai ammattialaan liittyvissä työtehtävissä. Tällöin voit suorittaa opintojakson työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Oppimistehtävien sisällöstä sinun tulee aina sopia opintojakson opettajan kanssa

Kaikki oppimisväylät sovitaan opettajan kanssa opintojakson alkaessa

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla vierailee 2-3 työelämänedustajaa kertomassa omasta liiketoiminnastaan.

Työelämän asiantuntijaluentopäivät tarkentuvat lukujärjestykseen kevään 2024 aikana

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojakson kaikki tehtävät on suoritettava hyväksytysti.
Tehtävien palautusajankohdat ilmoitetaan opintojakson alkaessa.
Aineistotentti

Opiskelijan työmäärä

135h

Toteutuksen osien kuvaus

Opiskelija osaa
a. käyttää johdonmukaisesti liiketoimintaan liittyviä käsitteitä
b. etsiä tietoa opintojakson aihealueiden keskeisistä tiedonlähteistä
c. hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia
d. toimia asiakkaiden, käyttäjien ja kohderyhmien kanssa
e. käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita
f. toimia ryhmän jäsenenä tavoitteellisesti
g. perustella toimintaansa oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.
Tarkempi numeraalinen arviointi painopisteineen ilmoitetaan opintojakson alussa.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

1-5