Research and development skills (5 cr)
Code: MO00DS25-3221
General information
Enrollment
06.11.2023 - 17.11.2023
Timing
01.03.2024 - 31.05.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
5 op
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Department of Business
Campus
Ecampus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 60
Degree programmes
- Degree Programme in Business Management
Teachers
- Heli Kesämaa
- Ulla Korvenpää
Teacher in charge
Heli Kesämaa
Groups
-
LTMI22SVBBusiness Management, online studies
-
LTKV22KMBusiness management, full-time studies
-
LTKV22SP2Business, full-time studies
-
LTMI22SMBusiness Management, part-time studies
-
LTKV22SP1Business, full-time studies
-
LTMI21SMBusiness Management, part-time studies
-
LTMI21SVABusiness Management, online studies
-
LTMI22SVABusiness Management, online studies
-
LTKV22SP3Business, full-time studies
-
LTKV21SP2Business, full-time studies
-
LTKV21SP1Business, full-time studies
-
LTMI21SVBBusiness Management, online studies
-
LTKV21SP3Business, full-time studies
-
LTKV21KMBusiness, part-time studies
Objective
Common learning outcomes (as implemented in degree programmes) 2 ECTS credits:
You know the general stages in a research and development process.
You are able to search for information in the key information environments of your own field.
You are able to read, critically evaluate and utilize the literature and research publications of your own field.
You are familiar with and able to apply the principles of research ethics and reliability.
You are able to compose a literature review based on the materials published in your field of study and your own bachelor’s thesis following the principles of scientific communication.
Degree programme specific learning outcomes for research and development methods, 3 ECTS credits
You are familiar with the current research subjects and development needs of your own field.
You are familiar with and able to apply the key development approaches and/or research methods and ethical principles of your own field.
You are able to report on a research or development process following the principles of professional and scientific communication.
Content
Content of common learning outcomes, 2 ECTS credits:
What are the phases into which a research and development process can be divided?
How do you find, read and critically evaluate the research data of your own field?
How do you write a literature review that utilizes reliable research data and is linked to your own field and bachelor’s thesis following the principles of ethical scientific communication?
Degree programme specific content, 3 ECTS credits
What are the key research subjects and development needs in your own field?
What are the development approaches and/or research methods in your own field and how do you apply them in practice based on the development needs of your own field?
How do you report a research or development process following the principles of ethical professional and scientific communication in your own field?
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali julkaistaan Learnissa opintojakson alkaessa.
Opintojaksolla on perehdyttävä tutkimus- ja kehittämistyön kirjallisuuteen, esimerkiksi:
Vilkka, H., 2015 tai uudempi. Tutki ja kehitä. Jyväskylä: PS-Kustannus.
Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2015 tai muu painos. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. WSOYPro.
Kananen, J.: lukuisia tutkimustyön ja kehittämistyön kirjoja ammattikorkeakoulun opinnäytetyön tekemiseen
Yksilölliset oppimisväylät
Tämä opintojakso suoritetaan siinä vaiheessa, kun olet käynnistämässä omaa opinnäytetyötäsi ja sinulla on vähintään 140 op suoritettuna. Jos sinulla ei ole vielä aihetta, voit kuitenkin aloittaa opintojakson suorittamisen ja keskustella opettajan kanssa aiheesta. Tämä opintojakso on tarkoitettu ensisijaisesti Mikkelin liiketalouden opiskelijoille ja opintojakson sisältö ja ohjeistus on sen mukainen.
Tämän opintojakson tehtävät on palautettava viimeistään 31.5.2024.
Opintojakson Learn-alusta avautuu automaattisesti 1.3.2024 alkaen, kun ilmoittautuminen on hyväksytty.
Opintojakso koostuu kahdesta osa-alueesta, jotka arvioidaan erikseen: tutkimuksellinen kehittäminen 3 op ja tiedonhankinta ja raportointi 2 op. Tentit ja tehtävät voit suorittaa oman aikataulun mukaan, mutta ne tehdään annetussa järjestyksessä ja tehtävät on palautettava viimeistään 31.5.2024.
Tämä opintojakso pitää suorittaa ennen kuin aloitat Tutkimusmenetelmät -opintojakson.
Huomaa, että opettajien vapaajaksojen aikana ei anneta ohjausta, eikä tehdä arviointeja.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla käynnistetään oman opinnäytetyön suunnittelu yhdessä työn toimeksiantajan kanssa.
Tentit ja muut määräajat
Tämä opintojakso suoritetaan ajalla 1.3.–31.5.2024. Tentit ja tehtävät voit suorittaa oman aikataulun mukaan, mutta ne tehdään annetussa järjestyksessä.
Tehtäviä voi palauttaa arviointiin 31.3., 30.4. ja 31.5.2024. Kaikki tehtävät on palautettava viimeistään 31.5.2024.
Tehtävistä kirjallisuuskatsaus ja oman opinnäytetyön suunnitelma arvioidaan ja niistä annetaan palaute. Huomaa, että opettajien vapaajaksojen aikana ei anneta ohjausta, eikä tehdä arviointeja.
Opiskelijan työmäärä
133 h itsenäistä verkkotyöskentelyä.
Further information
Kaikilla osallistujilla olisi hyvä olla opinnäytetyön aihe tiedossa opintojakson alkaessa. Jos sinulla ei ole vielä aihetta, voit kuitenkin aloittaa opintojakson suorittamisen ja keskustella opettajan kanssa aiheesta. Merkittävä osa arvioinnista perustuu opinnäytetyön tutkimussuunnitelmaan ja opinnäytetyöhön liittyvään kirjallisuuskatsaukseen. Opinnäytetyön tutkimussuunnitelma tehdään siitä aiheesta, josta tulet opinnäytetyösi tekemään.
Tämän opintojakson sisältö noudattaa Mikkelin liiketalouden yksikön opinnäytetyön ohjeistuksia, eikä näin ollen sovellu muiden koulutusten opiskelijoille.
Viestintätaidot-opintojakso tulee olla hyväksytysti suoritettu ennen tämän opintojakson aloittamista.
Opettajat
Heli Kesämaa, heli.kesamaa@xamk.fi (3 op) (= 60 % opintojakson arvosanan painoarvosta) ja
Ulla Korvenpää, ulla.korvenpaa@xamk.fi (2 op) (= 40 % opintojakson arvosanan painoarvosta)
Evaluation scale
1-5