Tutkimus- ja kehittämisosaaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: MO00DS25-3224
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
08.04.2024 - 21.04.2024
Ajoitus
30.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Sosiaali- ja terveysalan koulutusyksikkö
Toimipiste
- Mikkelin kampus
- E-kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
- Antti Parhiala
- Sari Laanterä
Ryhmät
-
THMI23KPTerveydenhoitaja, päivätoteutus
-
SHMI23KVMSairaanhoitaja, verkkopainotteinen monimuotototeutus
- 01.10.2024 11:30 - 12:15, Opintojaksoinfo: Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3224
- 01.10.2024 12:30 - 14:00, Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3224
- 07.10.2024 08:00 - 09:30, Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3224
- 08.10.2024 12:30 - 14:00, Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3224
- 08.10.2024 14:30 - 16:00, Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3224
- 14.10.2024 11:30 - 13:00, Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3224
- 15.10.2024 09:30 - 11:00, Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3224
- 15.10.2024 11:30 - 13:00, Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3224
- 28.10.2024 11:30 - 13:00, Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3224
- 06.11.2024 08:45 - 10:15, Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3224
- 03.12.2024 11:00 - 12:30, Tutkimus- ja kehittämisosaaminen MO00DS25-3224
Tavoitteet
2 op.
Yhteiset osaamistavoitteet (koulutus- tai koulutusalakohtainen toteutus) :
Tunnet tutkimus- ja kehittämisprosessin yleiset vaiheet.
Osaat hakea tietoa systemaattisesti oman alasi keskeisistä tietoympäristöistä.
Osaat lukea, kriittisesti arvioida ja hyödyntää oman alasi kirjallisuutta ja tutkimusjulkaisuja.
Tunnet ja osaat soveltaa tutkimuseettisiä ja luotettavuuteen liittyviä periaatteita.
Osaat laatia omaa alaasi ja opinnäytetyötäsi hyödyntävän kirjallisuuskatsauksen tieteellisen viestinnän periaatteiden mukaan.
3 op.
Tutkimus- ja kehittämismenetelmien koulutus- tai koulutusalakohtaiset osaamistavoitteet:
Tunnet ajankohtaisia oman alasi tutkimuskohteita ja kehittämistarpeita.
Tunnet ja osaat soveltaa oman alasi keskeisiä kehittämisen lähestymistapoja ja/tai tutkimusmenetelmiä sekä eettisiä periaatteita.
Osaat raportoida tutkimus- tai kehittämisprosessista ammatillisen ja tieteellisen viestinnän periaatteiden mukaan.
Sisältö
2 op. Yhteisiä osaamistavoitteita vastaava sisältö
Millaisiin vaiheisiin tutkimus- ja kehittämisprosessi voidaan jakaa?
Miten löydät, luet ja arvioit oman alasi tutkimustietoa?
Miten laadit luotettavaa tutkimustietoa hyödyntävän ja omaan alaasi ja opinnäytetyöhön liittyvän kirjallisuuskatsauksen tieteellisen viestinnän ja eettisten periaatteiden mukaisesti?
3 op. Koulutus- tai koulutusalakohtaisesti tarkennettava sisältö
Mitä ovat oman alasi keskeiset tutkimuskohteet ja kehittämistarpeet?
Mitä ovat oman alasi kehittämisen lähestymistavat ja/tai tutkimusmenetelmät ja miten sovellat niitä käytännössä oman alasi kehittämisen tarpeisiin?
Miten raportoit tutkimus- tai kehittämisprosessista ammatillisen ja tieteellisen viestinnän sekä oman alasi eettisten periaatteiden mukaisesti?
Opiskelumateriaali
Luennot
Kankkunen, P. & Vehviläinen-Julkunen, K. 2017. Tutkimus hoitotieteessä. Saatavilla e-kirjana.
Muu opintojaksolla ilmoitettu materiaali
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Opintojakson voi suorittaa työviikkopohjaisen väylän mukaisesti (sis. teoriatunnit, simulaatiot, tuntitehtävät ja verkkotehtävät).
Työhön integroitu oppimisväylä: Voit osoittaa osaamistasi aiemmin hankitulla korkeakouluopinnoilla tai työkokemuksella, mikäli ne vastaavat opintojakson tavoitteita. Jos haet osittaista osaamisen tunnustamista (1-4 op), lähetä vapaamuotoinen osaamisen kuvaus ja todistukset sähköpostilla opintojakson vastuuopettajalle kuukautta ennen opintojakson alkua. Koko opintojakson osaamisen tunnistaminen (5 op) haetaan Pepin osaamisen tunnistaminen -osiosta.
Työhön integroidusta väylästä tulee sopia erikseen opettajien kanssa opintojakson alkaessa.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksoon sisältyy työelämäyhteistyötä
- Alumniesittely
- TKI-asiantuntijat kertovat podcasteissa työelämäyhteistyöstä kehittämisen näkökulmasta
- Simulaatio työelämän casesta
Mahdollisuus
- Työn opinnollistamiseen ja osaamisen tunnistamiseen
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojaksolla on kirjallisia ja suullisia yksilö- ja pienryhmätehtäviä ja yksilötenttejä. Tehtävien ja tenttien palautuksista on erilliset aikataulut ja ne ilmoitetaan opintojakson alkaessa. Halutessasi voit tehtävissä tarkastella oman opinnäytetyösi aihetta. Osan tehtävistä voi tehdä ennen opintojakson teoriatuntien alkamista. Opintojakso arvioidaan numeraalisesti tehtävien perusteella.
Opiskelijan työmäärä
5op = 135h opiskelijan työtä.
Työmäärä jakautuu itsenäiseen opiskeluun (sisältää valmistautumisen tunneille ja tehtäviä), lähitoteutukseen, simulaatioon ja arvioitaviin tehtäviin.
Toteutuksen osien kuvaus
Opintojakson laajuus on 5 op ja se rakentuu useasta osasta;
1 op tiedonhankinta ja raportointi
1 op kehittämismenetelmät
1 op laadullinen tutkimus
1 op määrällinen tutkimus
1 op yhteinen osio
Tiedonhankinta ja raportointi -osio sisältää kaksi testiä sekä kirjallisuuskatsauksen. Näiden tekemistä tuetaan parilla lähiopetuskerralla.
Kaikkiin osioihin kuuluu tenttejä, tehtäviä ja ne on mahdollista tehdä itsenäisesti Lähiopetustunneilla on mahdollista kysyä ja käydään läpi keskeisiä asioita laadullisesta ja määrällisestä tutkimuksesta hoitotyön näkökulmasta.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson Learn-alusta tulee automaattisesti Learnin etusivulle opintojaksolle ilmoittautuneille, erillistä avainta ei tarvita.
Opintojaksolla on teoriatunteja, joiden toteutus verkossa. Teoriatunteja ja simulaatioita ei nauhoiteta.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso sisältää tehtäviä, joista osa arvioidaan hyv-hyl ja osa 0-5. Tehtävien arviointikriteerit ilmoitetaan opintojakson alussa. Opintojakso arvioidaan numeraalisesti yksilö- ja pienryhmätehtävien ja yksilötenttien perusteella. Koko opintojakson arvosanan korottaminen tapahtuu yksilötentillä Examissa.