Siirry suoraan sisältöön

Ihmisen kasvu, kehitys ja oppiminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: FJ00DK65-3011

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

08.01.2024 - 14.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 31.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1.5 op

Toteutustapa

70 % Lähiopetus, 30 % Etäopetus

Yksikkö

(Liikunnan ja kuntoutuksen koulutusyksikkö)

Toimipiste

Savonlinnan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Jalkaterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Anni Issakainen
  • Laura Saar

Ryhmät

  • JTSA24KM
    Jalkaterapeutti, monimuoto
  • 22.01.2024 10:15 - 11:45, Ihmisen kasvu, kehitys ja oppiminen FJ00DK65-3011
  • 23.01.2024 12:30 - 14:00, Ihmisen kasvu, kehitys ja oppiminen FJ00DK65-3011
  • 05.02.2024 10:00 - 12:00, Ihmisen kasvu, kehitys ja oppiminen FJ00DK65-3011
  • 05.02.2024 12:45 - 14:15, Ihmisen kasvu, kehitys ja oppiminen FJ00DK65-3011
  • 19.02.2024 09:30 - 12:00, Ihmisen kasvu, kehitys ja oppiminen FJ00DK65-3011
  • 13.05.2024 08:30 - 12:00, Ihmisen kasvu, kehitys ja oppiminen FJ00DK65-3011
  • 14.05.2024 08:30 - 12:00, Ihmisen kasvu, kehitys ja oppiminen FJ00DK65-3011

Tavoitteet

Osaat määritellä motorisen oppimisen peruskäsitteet.
Tunnistat ihmisen kasvun ja kehityksen osa-alueet, kehitystehtävät sekä kehityksen ja motorisen oppimisen edellytykset eri ikävaiheissa.
Osaat kuvailla ihmisen motorisen oppimisen vaiheet eri ikäkausina.
Osaat kohdata toisen ihmisen ja luoda toimivan vuorovaikutussuhteen hänen kanssaan.
Tiedät yksilön ja ryhmänohjaamisen perusteet.

Sisältö

Miten ihminen kasvaa ja kehittyy?
Mitä tarkoittaa motorinen oppiminen?
Mitkä ovat motorisen oppimisen edellytykset eri ikävaiheissa?
Miten ihmisen motorinen toiminta ja oppiminen muuttuvat eri ikävaiheissa?
Mitä tarkoitetaan motorisella kontrollilla?
Miten havainnoit eri-ikäisten ihmisten motorista toimintaa?
Miten kohtaat toisen ihmisen?
Mitä ominaisuuksia tarvitset toimivan vuorovaikutussuhteen muodostamiseen toisen ihmisen kanssa?
Miten ohjaat yksilöä ja ryhmää?

Opiskelumateriaali

Tilvis, R., Pietilä, K. ym. 2016. Geriatria. Duodecim.
Kauranen K. 2011. Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen. Liikuntatieteellinen seura.
Stolt, M. ym. 2017. Jalkaterveys. Duodecim.
Muu opintojaksolla sovittu materiaali, esim. Learn-oppimisympäristössä.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Mikäli sinulla on aiheeseen liittyvää aikaisempaa osaamista, voit hakea hyväksilukua opintojakson vastaavalla työkokemuksella tai opinnoilla joko kokonaan tai osittain (osaamisen näyttö, jos ei ole todistusta). Osittaisessa hyväksilukemisessa suoritat itsenäisenä opiskeluna ne osa-alueet, joita ei ole hyväksiluettu.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Tenttien ja oppimistehtävien määräajat sovitaan opintojakson orientaatiotunneilla.

Opiskelijan työmäärä

5 op = 5 x 27h = 135 h opiskelijantyötä

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson suorittaminen vaati tentin ja opintojaksolla sovittujen oppimistehtävien tekemistä hyväksytysti, sekä käytännön tunneille osallistumisen.