Ihmisen toimintakyvyn arviointi (5 op)
Toteutuksen tunnus: FT00DU81-3008
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
08.04.2024 - 21.04.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 03.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan koulutusyksikkö
Toimipiste
Savonlinnan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Johanna Vesanto
- Piia Soikkeli
Ryhmät
-
FTSA24KPFysioterapeutti, päivätoteutus
- 02.09.2024 10:30 - 12:00, Orientaatio: Ihmisen toimintakyvyn arviointi FT00DU81-3008
- 10.09.2024 08:15 - 11:30, Lajianalyysin seminaaritehtävän ohjaus: Ihmisen toimintakyvyn arviointi FT00DU81-3008
- 23.09.2024 10:00 - 11:30, Lajianalyysin seminaaritehtävän ohjaus: Ihmisen toimintakyvyn arviointi FT00DU81-3008
- 01.10.2024 14:15 - 15:45, Lajianalyysin seminaaritehtävän ohjaus: Ihmisen toimintakyvyn arviointi FT00DU81-3008
- 15.10.2024 08:15 - 15:45, Lajianalyysin seminaaritehtävän seminaaripäivä: Ihmisen toimintakyvyn arviointi FT00DU81-3008
- 17.10.2024 12:15 - 15:30, Seminaaritehtävän ohjaus: Ihmisen toimintakyvyn arviointi FT00DU81-3008
- 31.10.2024 08:15 - 11:30, Toimintakykyseminaarin ohjausta Ihmisen toimintakyvyn arviointi FT00DU81-3008
- 03.12.2024 08:15 - 15:30, Seminaaritehtävien purku: Ihmisen toimintakyvyn arviointi FT00DU81-3008
Tavoitteet
Osaat tarkastella toimintakykyä laajasti ja osa-alueittain.
Tiedät toimintakykyyn vaikuttavia tekijöitä.
Osaat kuvata fysioterapeuttisen tutkimisen luotettavuuteen vaikuttavat keskeiset tekijät (reliabiliteetti ja validiteetti).
Osaat perustella toimintakyvyn fysioterapeuttisten arviointimenetelmien valinnan ja yhteyden terapian toteutukseen.
Sisältö
Mitä on toimintakyky ja mitkä tekijät siihen vaikuttavat?
Millä tavoin voidaan arvioida eri- ikäisten ihmisten toimintakykyä, liikkumista ja fyysistä suorituskykyä?
Mitkä tekijät vaikuttavat fysioterapeuttisen tutkimisen luotettavuuteen?
Miten toimintakyvyn, liikkumisen ja fyysisen suorituskyvyn arviointi ohjaa fysioterapian suunnittelua ja toteutusta?
Opiskelumateriaali
Tarvitset opintojaksolla teoksen:
- Keskinen, K. L., Häkkinen, K., Kallinen, M., Aartolahti, E. & Kuivalainen, J. 2018. Fyysisen kunnon mittaaminen: Käsi- ja oppikirja kuntotestaajille. Helsinki: Liikuntatieteellinen Seura.
Muita teoksia:
- Sandström M. & Ahonen J. 2011. Liikkuva ihminen - aivot, liikuntafysiologia ja sovelluttu biomekaniikka. VK- Kustannus Oy.
- Taulaniemi, A. & Suni, J. 2012. Terveyskunnon testaus: Menetelmä terveysliikunnan edistämiseen. Helsinki: Sanoma Pro.
Muu opintojaksoalustalla osoitettu oppimateriaali. Opintojakso sisältää myös itsenäistä aktiivista tiedonhakua.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Opintojakso koostuu itsenäisestä verkko-opiskelusta (2 op) sekä pienryhmässä tehtävissä tunti- ja seminaaritöistä (3 op).
Seminaarityöt esitetään lähityöskentelyssä kampuksella.
Tarkemmat ohjeet opintojakson Learn-alustalla.
Tarvittaessa tutustu AHOT-perusteisiin Luxissa ja ota hyväksilukuasioissa yhteys opettajiin.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojakso ei varsinaisesti sisällä TKI ja työelämäyhteistyötä. Opintojakson tehtävät voivat sisältää esim. eri ikäisten henkilöiden toimintakyvyn havainnointia.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Määräajat ilmoitetaan opintojakson orientaatiossa.
- Opintojakson verkko-osuus sisältää itsenäisesti opiskeltavia aiheita sekä oppimistehtäviä/osiotenttejä mm. ihmisen toiminta- ja suorituskyvystä ja kuntotestauksesta.
- Lisäksi opintojaksolla tehdään pienryhmissä kaksi (2) seminaarityötä, jotka sisältävät tiedonhaun harjoittelua, opettajan ohjausta sekä yhteiset seminaarit ja vertaisena toimimisen.
Opiskelijan työmäärä
Opintojakso on 5 opintopisteen kokonaisuus, joka vastaa 135 h opiskelijan työtä. 5 opintopisteen kokonaisuudesta 2 op (54 h) toteutetaan itsenäisenä opiskeluna verkossa. 3 op (81 h) toteutetaan seminaaritöinä, josta lähiopetusta n. 36 h sis. toimintakyky teemaan liittyvät lähitunnit, seminaariohjaukset ja purkuseminaarit.
Toteutuksen osien kuvaus
Verkko-osuus tehdään 100 % itsenäisenä verkko-opiskeluna sisältäen erilaisiin oppimateriaaleihin perehtymistä, oppimistehtäviä sekä osiotenttejä.
Seminaaritehtävät tehdään pienryhmissä. Työskentely sisältää opettajan ohjauksen (2 x 4h) ja yhteiset seminaaripäivät (2 x 8h) sekä toisen ryhmän tehtävän vertaisarvioinnin.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson seminaaritehtävät arvioidaan numeerisesti K5 - T1 / hylätty. Opintojakson muut oppimistehtävät / osatentit arvioidaan hyväksytty - hylätty / täydennettävä tai numeerisesti.
Opintojakso arvioidaan numeerisesti K5 - T1 / hylätty. Numeerinen arvosana muodostuu opintojaksolla numeerisesti arvioitavien osasuoritusten keskiarvona.
Esitietovaatimukset
Edellytetään opintojaksojen ”Anatomia, fysiologia ja biomekaniikka” sekä ”Fysioterapian menetelmien harjoittelu I” osaamistavoitteiden mukaista osaamista.