Siirry suoraan sisältöön

Yritystoiminta ja yrittäjyys (5 op)

Toteutuksen tunnus: LT00AA91-3074

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

08.01.2024 - 14.01.2024

Ajoitus

22.01.2024 - 19.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Liiketalouden koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 50

Koulutus

  • Liiketalouden koulutus

Opettaja

  • Kirsi Soulamo

Vastuuopettaja

Kirsi Soulamo

Ryhmät

  • LTKV24KM
    Liiketalous, monimuoto
  • 22.01.2024 09:00 - 12:00, Yritystoiminta ja yrittäjyys LT00AA91-3074
  • 12.02.2024 09:00 - 11:45, Yritystoiminta ja yrittäjyys LT00AA91-3074
  • 04.03.2024 13:30 - 15:45, Yritystoiminta ja yrittäjyys LT00AA91-3074
  • 08.04.2024 12:15 - 15:00, Yritystoiminta ja yrittäjyys LT00AA91-3074
  • 15.04.2024 12:30 - 14:30, Yritystoiminta ja yrittäjyys LT00AA91-3074

Tavoitteet

Osaat arvioida yrittäjyyden merkitystä ja mahdollisuuksia yhteiskunnassa. Osaat selvittää ja selittää digitaalisen yhteiskunnan mahdollisuuksia yrittämiselle. Osaat kuvata yrityksen toimintakokonaisuuden ja toimintaprosesseja. Osaat vertailla yritysmuotojen soveltuvuutta eri tilanteissa. Osaat selvittää yrityksen keskeiset sidosryhmät

Sisältö

Mikä merkitys yrittäjyydellä on yhteiskunnassa? Mitä yrittämisen mahdollisuuksia digitaalinen yhteiskunta tarjoaa? Mitkä ovat yrityksen toimintaprosessit? Mitä tulee huomioida yritysmuodon valinnassa? Mitä ovat keskeiset sidosryhmät?

Opiskelumateriaali

Itse valittu yrittäjyyteen innostava ja inspiroiva kirja (lukupiiri).

Perustamisopas alkavalle yrittäjälle saatavana verkosta: https://uusyrityskeskus.fi/apua-yrittajyyteen/perustamisopas/

Muut opiskelumateriaalit ovat käytettävissä Learnissa.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen väylä

Ilmoittautuessasi tälle opintojakson toteutukselle osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.



Työhön integroitu väylä

Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos voit työtehtävissäsi kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
• onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen.
• millaisia näyttöjä osaamisestasi sinun on mahdollista antaa.
• mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti lisäksi suorittaa opetukseen osallistuen.



Opintoja nopeuttava vaihtoehto
Voit esimerkiksi ilmoittautua aikaisemmin opintonsa aloittaneelle ryhmälle tarjottavalle vastaavalle toteutukselle. Voidaan myös sopia näyttötehtävistä ja -tavoista opettajan kanssa.

Lisäksi yrittäjänä toiminut opiskelija voi hakea mahdollisuutta näyttää osaamisensa yrittäjyydessä. Näyttöön perustuva osaamisen tunnistaminen edellyttää yhteistä suunnittelua opintojakson opettajan kanssa.



Dokumentteihin ja todistuksiin perustuvan osaamisen (korkeakouluopintojen tai muuhun vastaavaan perustuvan) tunnustamisen hakemus toimitetaan koulutusvastaavalle, joka tekee asiasta päätöksen.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opiskelija tutustuu valitsemaansa yritykseen ja sen toimintaan.
Opintojaksolla vierailee opiskelija- sekä muita yrittäjiä sekä Xamkin tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan (TKI) edustajia kertomassa yrittäjyyteen liittyvistä toiminnoista Xamkissa.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojaksolla ei ole tenttiä. Se suoritetaan osallistumalla lähiopetukseen ja alla mainitut tehtävät tekemällä.

1) Opintojakson materiaaleihin tutustuminen ja tapaamisten aikana tehdyt tehtävät


2) Lukupiiri, keskusteluun inspiroivan esityksen valmistaminen sekä keskustelun vetäminen ryhmäläisille kirjan teemoista Teamsissä/Zoomissa tms. (40 %) - yksi osallistuja toimittaa Teams/Zoom tallenteen linkin Kirsille sähköpostitse kirsi.soulamo@xamk.fi. Tehtävään kuuluu myös toisen opiskelijan opponointi.

Lisäksi jokainen opiskelija opponoi toisen opiskelijakollegan lukupiiriesitystä ja -työskentelyä Learn-alustalla linkitetyllä lomakkeella. Ryhmä sopii lukupiirin aluksi opponointijärjestyksestä.

Arviointi perustuu esityksen sisältöön, inspiroivuuteen, visuaalisuuteen sekä keskustelun vetämiseen (ml. osuvien ja aktivoivien kysymysten esittäminen toisille lukupiiriläisille)

3) Yritystoiminnan testi (20 %) itse valittuna aikana

Testin arviointi perustuu oikeista vastauksista saatuihin pisteisiin ja testin läpipäästäkseen täytyy saada tietty määrä pisteitä kokonaispistemäärästä, joka on 75 pistettä.

4) Yritysesittelyt ryhmissä ja opponointi. Esitysmateriaali palautetaan Learnin keskustelupalstalle mieluiten PDF:nä, muuten tekotapa/tyyli vapaa (40 %). Arviointikriteereinä teoriatiedon soveltaminen, käsitteiden käyttö, esityksen kattavuus, tasapainoinen rakenne, lähteiden monipuolisuus, kirjoittajan oman panoksen näkyminen, selkeys ja sujuvuus, viimeistelyaste sekä annetun aikataulun noudattaminen.

Opiskelijan työmäärä

Opintojakson suoritus muodostuu seuraavien osien suorittamisesta:

1) Opintojakson materiaaleihin perehtyminen ja osallistuminen lähiopetukseen - työmäärä 34 h

2) Lukupiiri, esitys, keskustelun vetäminen ja opponointi (40 %) - työmäärä 32 h

3) Yritysesittely ryhmissä ja opponointi (40 %) - työmäärä 49 h

4) Yritystoiminnan testi (20 %) itse valittuna aikana (1,5 h) - työmäärä 20 h

Toteutuksen osien kuvaus

Toteutuksen osat
1. Tervetuloa & tutustutaan opintojaksoon ja toisiimme
2. Yrittäjän ominaisuudet ja osaaminen
3. Yrityksen toimintaympäristö
4. Trendit ja liikeidea
5. Arvon tuottaminen
6. Yrittäjyyden muodot
7. Yritystoiminnan testi
8. Lukupiiri ja yritysesittely
9. Kaikki hyvä loppuu aikanaan... Arviointi ja reflektio

Lisätietoja opiskelijoille

Tämä on monimuotototeutus, johon sisältyy lähiopetusta. Opetukseen osallistuminen ja ryhmätyöskentely on olennainen osa tätä opintojaksoa.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaat

- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä.
- etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.
- toimia sidosryhmien kanssa.
- toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti.


Seuraavat tehtävät ovat arvioinnin kohteina:

1) Opintojakson materiaaleihin tutustuminen ja tapaamisten aikana tehdyt tehtävät


2) Lukupiiri, keskusteluun inspiroivan esityksen valmistaminen sekä keskustelun vetäminen ryhmäläisille kirjan teemoista Teamsissä/Zoomissa tms. (40 %) - yksi osallistuja toimittaa Teams/Zoom tallenteen linkin Kirsille sähköpostitse kirsi.soulamo@xamk.fi. Tehtävään kuuluu myös toisen opiskelijan opponointi.

Lisäksi jokainen opiskelija opponoi toisen opiskelijakollegan lukupiiriesitystä ja -työskentelyä Learn-alustalla linkitetyllä lomakkeella. Ryhmä sopii lukupiirin aluksi opponointijärjestyksestä.

Arviointi perustuu esityksen sisältöön, inspiroivuuteen, visuaalisuuteen sekä keskustelun vetämiseen (ml. osuvien ja aktivoivien kysymysten esittäminen toisille lukupiiriläisille)

3) Yritystoiminnan testi (20 %) itse valittuna aikana

Testin arviointi perustuu oikeista vastauksista saatuihin pisteisiin ja testin läpipäästäkseen täytyy saada tietty määrä pisteitä kokonaispistemäärästä, joka on 75 pistettä.

4) Yritysesittelyt ryhmissä ja opponointi. Esitysmateriaali palautetaan Learnin keskustelupalstalle mieluiten PDF:nä, muuten tekotapa/tyyli vapaa (40 %). Arviointikriteereinä teoriatiedon soveltaminen, käsitteiden käyttö, esityksen kattavuus, tasapainoinen rakenne, lähteiden monipuolisuus, kirjoittajan oman panoksen näkyminen, selkeys ja sujuvuus, viimeistelyaste sekä annetun aikataulun noudattaminen.