Siirry suoraan sisältöön

Ravitsemushoito osana hyvää hoitoa (5 op)

Toteutuksen tunnus: AV00EV86-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

06.11.2023 - 12.11.2024

Ajoitus

19.02.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Pulse, avoin AMK ja täydennyskoulutus

Toimipiste

E-kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 120

Koulutus

  • Matkailu- ja palveluliiketoiminnan koulutus
  • Avoin ammattikorkeakoulu

Opettaja

  • Eeva Koljonen

Vastuuopettaja

Eeva Koljonen

Ryhmät

  • VV2024-2025
    Valinnaiset opinnot 2024-2025
  • VV2023-2024
    Valinnaiset opinnot 2023-2024

Tavoitteet

Osaat toimia ammattimaisesti asiakkaan hyvän ravitsemushoidon edistämiseksi. Osaat käyttää ravitsemustilan arviointiin soveltuvia menetelmiä, tunnistat vajaaravitsemuksen ja osaat toimia ammatillisessa yhteistyössä ravitsemustilan korjaamiseksi ja parantamiseksi. Hallitset eri ikäryhmien ravitsemuksen erityispiirteitä ja osaat toimia vastuullisesti erityistilanteissa ja sairauksien hoidon ravitsemuksellisten vaatimusten mukaisesti.

Sisältö

Miten toteutetaan suositusten mukainen ruokailu osana hyvää hoitoa?
Millä menetelmillä ja miten ravitsemustilaa arvioidaan ja miten seulotaan vajaaravitsemusriskissä olevat asiakkaat?
Kuinka käynnistettään ravitsemustilan korjaaminen?
Mitkä ovat ikääntyneen asiakkaan ravitsemuksen erityispiirteet?
Miten rakennemuunnetut ruokavaliot toteutetaan ravitsemuksellisesti täysipainoisesti?
Miten erityisruokavaliot toteutetaan ja edistetään hyvää ravitsemusta eri tilanteissa, kuten sydän- ja verisuonissairaudet, haavahoito, syöpäpotilaan ravitsemus, maha- ja suolikanavan sairaudet, keliakia, diabetes
Yhteistyö asiakaslähtöisen ravitsemuksen edistämisessä, ammatilliset vastuut ja kirjaaminen asiakastietoihin.

Opiskelumateriaali

Opettajan kokoama opiskelumateriaali Learn-alustalla.
Lisäksi luentotallenteita eri aihealueista.
Julkaisuja
- Ravitsemushoitosuositus: https://www.julkari.fi/handle/10024/146233
- Vireyttä seniorivuosiin, ikääntyneiden ruokasuositus: https://www.julkari.fi/handle/10024/139415

Yksilölliset oppimisväylät

Opintojakso on NonStop verkko-opintojakso. Opintojakson tavoitteiden ja sisältöön tutustumisen jälkeen opiskelija laatii itselleen tavoitteet ja aikataulun opintojaksolle. Opintoja on mahdollista tehdä ajasta ja paikasta riippumatta omaan tahtiin ja itsenäisesti työskennellen. Opintojakson suorittamiseen on hyvä varata 2-3 kk aikaa.

Opintojakson soveltavan case-tehtävän voi halutessaan tehdä pari- tai pienryhmätyönä ja kytkeä omaan työhön ja työpaikkaan. Opintojaksolla on keskustelualueita, joilla pääsee vaihtamaan mielipiteitä ja ajatuksia toisten opiskelijoiden kanssa, ja osa tehtävistä on vertaisarvioitavia. Oppimistehtävien painotuksia voi valita oman mielenkiinnon mukaan.

Opintojaksolla on tallennettuja luentoja, jotka voi kuunnella oman aikataulun mukaan. Opintojaksolla ei ole aikaan ja paikkaan sidottuja tapaamisia eikä pakollisia ryhmätöitä.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakson soveltavan case tehtävän voi kytkeä omaan työhön ja työpaikkaan.

Tentit ja muut määräajat

Verkkotenttien aikataulut ovat joustavia ja opiskelijan oman aikataulun mukaan suoritettavia, ja tentit voi uusia.

Opiskelijan työmäärä

1 opintopiste vastaa 27 tuntia opiskelijan työtä, eli työmäärä opintojaksolla on 135 h.

Toteutuksen osien kuvaus

1. Ravitsemushoidon suositukset ja moniammatillinen yhteistyö ja vastuut 1 op
2. Ali- ja vajaaravitsemuksen tunnistaminen ja hoito, tehostettu ruokavalio 1 op
3. Erityisruokavaliot ja erityistilanteet 2 op
4. Syventävä case tehtävä 1 op

Lisätietoja opiskelijoille

Ravitsemushoito on tärkeä osa ihmisoikeuksia ja osa sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaiden hyvää hoitoa ja terveyden edistämistä. Ravitsemushoitosuositus (https://www.julkari.fi/handle/10024/146233) uusittiin vuonna 2023 ja koskettaa useita eri ammattiryhmiä sosiaali- ja terveydenhuollon tehtävissä. Suosituksen mukaan ravitsemushoito on yhtä tärkeä hoitomuoto kuin muutkin lääketieteelliset hoidot. Henkilöstöllä on vajaa- ja aliravitsemuksen seulontavelvollisuus, vastuu ravitsemushoidon toteuttamisesta ja seuranta- ja kirjaamisvelvollisuus asiakkaan ravitsemushoidosta. Työssä tarvitaan perusravitsemuksen lisäksi ikääntyneiden ravitsemuksen osaamista, tietoa erityistarpeiden, kuten rakennemuutettujen ruokavalioiden ja erityisruokavalio-osaamista.

Suositellaan perustietämystä ravitsemuksesta.

Tämä on Xamk Pulsen opintojakso, johon on varattu 20 paikkaa Xamkin tutkinto-opiskelijoille.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä 1-2 opiskelija osaa
a. käyttää ravitsemushoidon ammattikäsitteitä ja osoittaa tietoperustaan liittyvän osaamisensa
b. käyttää ravitsemushoidon tiedonhaun perustekniikoita yksittäisissä tilanteissa
c. suoriutua yksittäisistä ravitsemushoidon tehtävistä
d. ottaa huomioon ravitsemushoidon toiminnassa asiakkaat, käyttäjät ja kohderyhmät
e. käyttää ohjatusti ravitsemushoidon keskeisiä malleja, menetelmiä ja ohjeita
g. toimia ravitsemushoidon toteuttajana eettisten periaatteiden mukaisesti

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä 3–4 opiskelija osaa

a. käyttää johdonmukaisesti ravitsemushoidon ammattikäsitteitä
b. etsiä tietoa ravitsemushoidosta alan keskeisistä tiedonlähteistä
c. hahmottaa ravitsemushoidon tehtäväkokonaisuuksia
d. toimia ravitsemushoidon tehtävissä asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa
e. käyttää keskeisiä ravitsemushoidon malleja, menetelmiä ja ohjeita
g. perustella toimintaansa ravitsemushoidon toteuttajana oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä 5 opiskelija osaa

a. käyttää asiantuntevasti ravitsemushoidon ammattikäsitteitä
b etsiä ravitsemushoidon tietoa tiedonhankintaprosessin mukaisesti
c. suoriutua sujuvasti ravitsemushoidon tehtäväkokonaisuuksista
d. perustella ravitsemushoitoon liittyvää toimintaansa tutkitun tiedon ja asiakkaan näkökulmasta
e. soveltaa ravitsemushoidon keskeisiä malleja, menetelmiä ja ohjeita
g. soveltaa ravitsemushoidon eettisiä periaatteita tilanteen mukaan

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tenttien arviointi 1–5, tehtävät ja keskustelutehtävät hyväksytty- hylätty, case tehtävä vertaisarvioitu hyväksytty/hylätty.

Kokonaisarvosana muodostuu tenttien arvosanojen keskiarvona
Arviointikehikko Learn alustalla.