Siirry suoraan sisältöön

Palvelujen asiakaslähtöinen arviointi ja kehittäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: SJ00DU99-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

08.04.2024 - 21.04.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 20.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysalan koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Sosiaali - ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus (ylempi amk)

Opettaja

  • Päivi Lifflander
  • Johanna Hirvonen

Ryhmät

  • SJMI24KY
    Sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen, ylempi amk
  • 04.09.2024 08:15 - 11:45, Palvelujen asiakaslähtöinen arviointi ja kehittäminen SJ00DU99-3008
  • 04.09.2024 12:30 - 16:15, Palvelujen asiakaslähtöinen arviointi ja kehittäminen SJ00DU99-3008
  • 05.09.2024 12:30 - 14:15, Palvelujen asiakaslähtöinen arviointi ja kehittäminen SJ00DU99-3008
  • 02.10.2024 12:30 - 16:15, Palvelujen asiakaslähtöinen arviointi ja kehittäminen SJ00DU99-3008
  • 07.11.2024 12:30 - 14:15, Palvelujen asiakaslähtöinen arviointi ja kehittäminen SJ00DU99-3008
  • 05.12.2024 08:15 - 10:00, Palvelujen asiakaslähtöinen arviointi ja kehittäminen SJ00DU99-3008
  • 05.12.2024 10:15 - 11:45, Palvelujen asiakaslähtöinen arviointi ja kehittäminen SJ00DU99-3008

Tavoitteet

Osaat hankkia tietoa ja arvioida sosiaali- ja terveysalan palveluja ja menetelmiä asiakasymmärryksen ja -lähtöisyyden näkökulmasta eri toimijoiden kanssa.
Osaat hyödyntää ennakointitietoa palvelujen kehittämisessä.
Osaat soveltaa laadunhallinnan ja prosessien kehittämisen menetelmiä asiakaslähtöisten palvelujen arvioinnissa ja kehittämisessä.
Osaat uudistaa ja toteuttaa asiakaslähtöisiä palvelukokonaisuuksia osana strategista johtamista.

Sisältö

Miten hankit sosiaali- ja terveysalan palvelutuotantoa koskevaa tietoa asiakasymmärryksen ja -lähtöisyyden näkökulmasta ja arvioit sitä? 
Miten sovellat arvioinnin ja ketterän kehittämisen menetelmiä asiakaslähtöisten palvelujen kehittämisessä ja arvioinnissa?
Miten uudistat ja toteutat asiakaslähtöisiä palvelukokonaisuuksia osana strategista johtamista?  
Miten hyödynnät ennakointitietoa palvelujen kehittämisessä?

Opiskelumateriaali

Opettajien opintojakson alussa ilmoittama materiaali

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lähiopiskeluun osallistuminen Teams-ympäristössä, ennakko- ja välitehtävän tekeminen sekä, työelämälähtöinen palvelujen arviointiin ja kehittämiseen liittyvä kehittämistehtävä ja loppuseminaari

TKI ja työelämäyhteistyö

Työelämään kytkeytyvä kehittämistehtävä (3 op)

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojaksoon ei sisälly tenttiä.

Opiskelijan työmäärä

Lähiopetus 20 tuntia (sisältäen joulukuussa 2024 pidettävän loppuseminaarin, 4 tuntia), ennakko- ja välitehtävä, 2 op sekä kehittämistehtävä 3 op

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson opettajat: Johanna Hirvonen (johanna.hirvonen@xamk.fi) sekä Päivi Lifflander (paivi.lifflander@xamk.fi). Infoviesti opintojakson aloituksesta ja opintojakson Learn-alustalle kirjautumisesta sekä ennakkotehtävä lähetetään opiskelijoille sähköpostitse tiedoksi ennen opintojakson aloitusta.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ylemmän amk tutkinnon arviointikehikon mukaisesti (taso 3). Arvosana 1-5.
Osaat
a) hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa sosiaali-, terveys- ja kuntoutuspalveluista laaja-alaisesti
b) ratkaista vaativia palvelujen asiakaslähtöisyyteen liittyviä ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa
d) vastata ja kehittää palvelujen asiakaslähtöisyyttä itsenäisesti.