Palvelujen asiakaslähtöinen arviointi ja kehittäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: SJ00DU99-3008
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
08.04.2024 - 21.04.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 20.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Sosiaali- ja terveysalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sosiaali - ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus (ylempi amk)
Opettaja
- Päivi Lifflander
- Johanna Hirvonen
Ryhmät
-
SJMI24KYSosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen, ylempi amk
- 04.09.2024 08:15 - 11:45, Palvelujen asiakaslähtöinen arviointi ja kehittäminen SJ00DU99-3008
- 04.09.2024 12:30 - 16:15, Palvelujen asiakaslähtöinen arviointi ja kehittäminen SJ00DU99-3008
- 05.09.2024 12:30 - 14:15, Palvelujen asiakaslähtöinen arviointi ja kehittäminen SJ00DU99-3008
- 02.10.2024 12:30 - 16:15, Palvelujen asiakaslähtöinen arviointi ja kehittäminen SJ00DU99-3008
- 07.11.2024 12:30 - 14:15, Palvelujen asiakaslähtöinen arviointi ja kehittäminen SJ00DU99-3008
- 05.12.2024 08:15 - 10:00, Palvelujen asiakaslähtöinen arviointi ja kehittäminen SJ00DU99-3008
- 05.12.2024 10:15 - 11:45, Palvelujen asiakaslähtöinen arviointi ja kehittäminen SJ00DU99-3008
Tavoitteet
Osaat hankkia tietoa ja arvioida sosiaali- ja terveysalan palveluja ja menetelmiä asiakasymmärryksen ja -lähtöisyyden näkökulmasta eri toimijoiden kanssa.
Osaat hyödyntää ennakointitietoa palvelujen kehittämisessä.
Osaat soveltaa laadunhallinnan ja prosessien kehittämisen menetelmiä asiakaslähtöisten palvelujen arvioinnissa ja kehittämisessä.
Osaat uudistaa ja toteuttaa asiakaslähtöisiä palvelukokonaisuuksia osana strategista johtamista.
Sisältö
Miten hankit sosiaali- ja terveysalan palvelutuotantoa koskevaa tietoa asiakasymmärryksen ja -lähtöisyyden näkökulmasta ja arvioit sitä?
Miten sovellat arvioinnin ja ketterän kehittämisen menetelmiä asiakaslähtöisten palvelujen kehittämisessä ja arvioinnissa?
Miten uudistat ja toteutat asiakaslähtöisiä palvelukokonaisuuksia osana strategista johtamista?
Miten hyödynnät ennakointitietoa palvelujen kehittämisessä?
Opiskelumateriaali
Opettajien opintojakson alussa ilmoittama materiaali
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lähiopiskeluun osallistuminen Teams-ympäristössä, ennakko- ja välitehtävän tekeminen sekä, työelämälähtöinen palvelujen arviointiin ja kehittämiseen liittyvä kehittämistehtävä ja loppuseminaari
TKI ja työelämäyhteistyö
Työelämään kytkeytyvä kehittämistehtävä (3 op)
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojaksoon ei sisälly tenttiä.
Opiskelijan työmäärä
Lähiopetus 20 tuntia (sisältäen joulukuussa 2024 pidettävän loppuseminaarin, 4 tuntia), ennakko- ja välitehtävä, 2 op sekä kehittämistehtävä 3 op
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson opettajat: Johanna Hirvonen (johanna.hirvonen@xamk.fi) sekä Päivi Lifflander (paivi.lifflander@xamk.fi). Infoviesti opintojakson aloituksesta ja opintojakson Learn-alustalle kirjautumisesta sekä ennakkotehtävä lähetetään opiskelijoille sähköpostitse tiedoksi ennen opintojakson aloitusta.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ylemmän amk tutkinnon arviointikehikon mukaisesti (taso 3). Arvosana 1-5.
Osaat
a) hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa sosiaali-, terveys- ja kuntoutuspalveluista laaja-alaisesti
b) ratkaista vaativia palvelujen asiakaslähtöisyyteen liittyviä ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa
d) vastata ja kehittää palvelujen asiakaslähtöisyyttä itsenäisesti.