Evidence-based practice and health information management (5 cr)
Code: MIE0EI23-3004
General information
Enrollment
14.08.2024 - 08.09.2024
Timing
01.08.2024 - 31.12.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
4 op
Mode of delivery
20 % Contact teaching, 80 % Distance learning
Unit
Department of Health Care and Emergency Care
Campus
Kotka Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
- Master's Degree Programme in Mental Health Nursing
Teachers
- Katri Rissanen
Teacher in charge
Katri Rissanen
Groups
-
MIEKT24SYMental health care, master studies
- 23.08.2024 09:00 - 11:15, Mitä on NPH ja PICO? /Pakollinen/Tunnit ovat perusta koko opintojaksolle!
- 06.09.2024 09:00 - 16:00, Tiedonhaku tieteellisistä tietokannoista/ pakollinen
- 23.09.2024 08:30 - 12:00, Näyttöön perustuvan tiedon arviointi/Pakollinen
- 08.10.2024 08:30 - 10:00, Vastauksia ja apuja NPH tehtävään/ Vapaaehtoinen
- 08.11.2024 09:00 - 13:30, Seminaarityöskentely ja opintojakson päätös
Objective
• You understand the role of the supervisor in the development and promote of evidence-based practice.
• You are able to identify and examine the factors that hinder the development of evidence-based practice.
• You are able to implement evidence-based practice.
• You are able to ensure the use of evidence-based practice.
• You are able to assess the implementation and results of evidence-based practice.
Content
• What is the role of the supervisor in the development and promotion of evidence-based practice?
• What factors hinder the development of evidence-based practice?
• How do you implement evidence based practice?
• How do you assess the implementation and results of evidence-based practice?
• How do you use information in decision making and management?
Opiskelumateriaali
Bianchi, M., Bagnasco, A., Bressan, V. A. (2018) Review of the role of nurse leadership in promoting and sustaining evidence-based practice. Journal of Nursing Management; 26: 918–932.
Birken, S., Clary, A., Tabriz, A. A., Turner, K., Meza, R., Zizzi, A., Larson, M., Walker, J., Charns, M. (2018) Middle managers´ role in implementing evidence-based practices in health care: a systematic review. Implementation Science; 13: 1-14.
Friesen-Storms, J. H. H., M., Moser, A., van der Loo, S., Beurskens, A. J. H. M. & Bours, G. J. J. W. (2014) Systematic implementation of evidence-based practice in clinical nursing setting: a participatory action research project. Journal of Clinical Nursing 24, 57-68.
Häggman- Laitila, A. (2009) Näyttöön perustuva hoitotyö: systemaattinen katsaus implementointiin. Hoitotiede 21 (4), 24-258.
Korhonen, A., Jylhä, V., Korhonen, T. & Holopainen, A. (2018) Näyttöön perustuva toiminta. Tarpeesta tuloksiin. Hoitotyön tutkimussäätiö & Skhole, Nordestedt
Melnyk, B. M., Gallagher-Ford, L., Fineout-Overholt, E., & Long, L. E. (2014) The establishment of evidence-based practice competencies for practicing registered nurses and advanced practice nurses in real-world clinical settings: Proficiencies to improve healthcare quality, reliability, patient outcomes, and costs. Worldviews on Evidence-Based Nursing, 11(1), 5-15.
Stetler, C. B., Ritchie, J. A., Rycroft-Malone, J. & Charns, M. P. (2014) Leadership for evidence-based practice: strategic and functional behaviors for institutionalizing EBP. Worldviews Evidence Based Nursing, 11, 219-226.
Taylor, N., Clay-Williams, R., Hodgen, E., Braithwaite, J. & Groene, O. (2015) High performing hospitals: A qualitative systematic review of associated factors and practical strategies for improvement. BMC Health Services Research, 15 (244), 2-22.
Turpeinen, M. & Koskela I. (2017) Onko pakko? Onko mahdollista? Osataanko? Halutaanko? Uutta toimintamallia käyttöönottamassa organisaation muutostilanteessa. Hallinnon Tutkimus 36 (3), 197-212.
Opintojakson alussa esitettävä ajankohtainen materiaali
Yksilölliset oppimisväylät
Lukujärjestyksen mukaiseen kontakti- ja seminaariopetukseen osallistuminen.
Itsenäisesti kirjallisten tehtävien tekeminen.
TKI ja työelämäyhteistyö
Toteutuksen tehtävä toteutetaan mahdollisuuksien mukaan yhteistyössä opiskelijan työyksikön kanssa.
Tentit ja muut määräajat
Erittely learnissa
Kansainvälinen yhteistyö
-
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä 135h.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Tieteellinen tiedonhaku ja näyttöön perustuva hoitotyö -videoesitys ja vertaisarviointi.
Näyttöön perustuva johtaminen -paneelikeskustelu.
Arviointikriteerit learnissa.