Keramiikan monet muodot (5 op)
Toteutuksen tunnus: VV00ES96-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
08.01.2024 - 14.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 30.04.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Kulttuurin koulutusyksikkö
Toimipiste
Kouvolan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 20
Koulutus
- Biotuotemuotoilun koulutus
- Palvelumuotoilun koulutus
- Graafisen muotoilun koulutus
- Muodin ja puvustuksen koulutus
- Sisustusarkkitehtuurin ja kalustesuunnittelun koulutus
Opettaja
- Elsa Hulkkonen
Vastuuopettaja
Elsa Hulkkonen
Ryhmät
-
VV2023-2024Valinnaiset opinnot 2023-2024
- 12.01.2024 12:00 - 16:00, Keramiikan monet muodot VV00ES96-3005
- 26.01.2024 12:00 - 16:00, Keramiikan monet muodot VV00ES96-3005
- 02.02.2024 12:00 - 16:00, Keramiikan monet muodot VV00ES96-3005
- 09.02.2024 12:00 - 16:00, Keramiikan monet muodot VV00ES96-3005
- 16.02.2024 12:00 - 16:00, Keramiikan monet muodot VV00ES96-3005
- 23.02.2024 12:00 - 16:00, Keramiikan monet muodot VV00ES96-3005
- 08.03.2024 12:00 - 16:00, Keramiikan monet muodot VV00ES96-3005
- 15.03.2024 12:00 - 16:00, Keramiikan monet muodot VV00ES96-3005
- 22.03.2024 12:00 - 16:00, Keramiikan monet muodot VV00ES96-3005
- 05.04.2024 12:00 - 16:00, Keramiikan monet muodot VV00ES96-3005
- 12.04.2024 12:00 - 16:00, Keramiikan monet muodot VV00ES96-3005
- 19.04.2024 12:00 - 16:00, Keramiikan monet muodot VV00ES96-3005
- 26.04.2024 12:30 - 16:00, VV00ES96-3005 Keramiikan monet muodot
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuasi
- olet lisännyt osaamistasi keramiikan valmistuksen eri vaiheissa (käsityö, ei teollisuus).
- olet vahvistanut osaamistasi oman kiinnostuksen mukaan valitusta keramiikanvalmistuksen osa-alueesta.
- olet tutustunut keramiikan polttoprosessiin ja opetellut keramiikkauunin käyttöä.
Sisältö
Miten savesta tehdään keraamisia esineitä ja veistoksia?
Kuinka valitsen sopivat materiaalit ja työskentelytekniikat, jotta saavutan halutun lopputuloksen?
Mistä etsin tietoa oman oppimisen edesauttamiseksi?
Miten keramiikan polttaminen tapahtuu?
Opintojakson ohjelma on kaksiosainen. Alussa perehdytään perusasioihin liittyen saveen keramiikan materiaalina, käydään läpi käsinrakentamisen eri tekniikoita sekä harjoitellaan keramiikan pintakäsittelyä (mm. lasittaminen) ja polttamiseen liittyviä asioita. Noin puolivälissä opintojaksoa jokainen valitsee oman erityisen kiinnostuksen kohteen keramiikan tekemisessä (esim. keraaminen veistos, dreijaus-tekniikka, enkopikoristelu, jne.) ja suunnittelee sekä toteuttaa oman pienen oppimisprojektin.
Opintojaksoon sisältyy kustannuksia, sillä jokainen opiskelija maksaa käyttämänsä materiaalit (savet, lasitteet ,yms.).
Opiskelumateriaali
Saatavilla opintojakson Learn alustalla.
Alustan avain ilmoitetaan opintojakson alussa.
Opintojaksoon liittyy kustannuksia, sillä jokainen opiskelija maksaa käyttämänsä materiaalit (savet, lasitteet ,yms.).
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä lukujärjestyksen mukaan.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksoon ei ole suunniteltu TKI- tai työelämäyhteistyötä.
Opiskelijan työmäärä
5 op on 135h opiskelijan työtä (1op = 27h)
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson kontaktitapaamisten aikana pidetään luentoja ja tehdään oppimistehtäviä. Arvioinnin kohteena olevia oppimistehtäviä toteutetaan ohjatusti ja itsenäisesti suunnitellun aikataulun mukaisesti.
Opintojakson ohjelma on kaksiosainen. Alussa perehdytään perusasioihin liittyen saveen keramiikan materiaalina, käydään läpi käsinrakentamisen eri tekniikoita sekä harjoitellaan keramiikan pintakäsittelyä (mm. lasittaminen) ja polttamiseen liittyviä asioita. Noin puolivälissä opintojaksoa jokainen valitsee oman erityisen kiinnostuksen kohteen keramiikan tekemisessä (esim. keraaminen veistos, dreijaus-tekniikka, enkopikoristelu, jne.) ja suunnittelee sekä toteuttaa oman pienen oppimisprojektin.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointimenetelmänä käytetään suullista palautetta, itsearviointia, reflektointia ja vertaisarviointia. Joissain harvoissa tapauksissa saatetaan käyttää kirjallista palautetta.
Arvioinnin perusteet on selvitetty opetussuunnitelmaan pohjautuvien tehtävänantojen yhteydessä.
Aktiivinen osallistuminen on tärkeää.