Siirry suoraan sisältöön

Keramiikan monet muodot (5 op)

Toteutuksen tunnus: VV00ES96-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

08.01.2024 - 14.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 30.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Kulttuurin koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 20

Koulutus

  • Biotuotemuotoilun koulutus
  • Palvelumuotoilun koulutus
  • Graafisen muotoilun koulutus
  • Muodin ja puvustuksen koulutus
  • Sisustusarkkitehtuurin ja kalustesuunnittelun koulutus

Opettaja

  • Elsa Hulkkonen

Vastuuopettaja

Elsa Hulkkonen

Ryhmät

  • VV2023-2024
    Valinnaiset opinnot 2023-2024
  • 12.01.2024 12:00 - 16:00, Keramiikan monet muodot VV00ES96-3005
  • 26.01.2024 12:00 - 16:00, Keramiikan monet muodot VV00ES96-3005
  • 02.02.2024 12:00 - 16:00, Keramiikan monet muodot VV00ES96-3005
  • 09.02.2024 12:00 - 16:00, Keramiikan monet muodot VV00ES96-3005
  • 16.02.2024 12:00 - 16:00, Keramiikan monet muodot VV00ES96-3005
  • 23.02.2024 12:00 - 16:00, Keramiikan monet muodot VV00ES96-3005
  • 08.03.2024 12:00 - 16:00, Keramiikan monet muodot VV00ES96-3005
  • 15.03.2024 12:00 - 16:00, Keramiikan monet muodot VV00ES96-3005
  • 22.03.2024 12:00 - 16:00, Keramiikan monet muodot VV00ES96-3005
  • 05.04.2024 12:00 - 16:00, Keramiikan monet muodot VV00ES96-3005
  • 12.04.2024 12:00 - 16:00, Keramiikan monet muodot VV00ES96-3005
  • 19.04.2024 12:00 - 16:00, Keramiikan monet muodot VV00ES96-3005
  • 26.04.2024 12:30 - 16:00, VV00ES96-3005 Keramiikan monet muodot

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuasi
- olet lisännyt osaamistasi keramiikan valmistuksen eri vaiheissa (käsityö, ei teollisuus).
- olet vahvistanut osaamistasi oman kiinnostuksen mukaan valitusta keramiikanvalmistuksen osa-alueesta.
- olet tutustunut keramiikan polttoprosessiin ja opetellut keramiikkauunin käyttöä.

Sisältö

Miten savesta tehdään keraamisia esineitä ja veistoksia?
Kuinka valitsen sopivat materiaalit ja työskentelytekniikat, jotta saavutan halutun lopputuloksen?
Mistä etsin tietoa oman oppimisen edesauttamiseksi?
Miten keramiikan polttaminen tapahtuu?

Opintojakson ohjelma on kaksiosainen. Alussa perehdytään perusasioihin liittyen saveen keramiikan materiaalina, käydään läpi käsinrakentamisen eri tekniikoita sekä harjoitellaan keramiikan pintakäsittelyä (mm. lasittaminen) ja polttamiseen liittyviä asioita. Noin puolivälissä opintojaksoa jokainen valitsee oman erityisen kiinnostuksen kohteen keramiikan tekemisessä (esim. keraaminen veistos, dreijaus-tekniikka, enkopikoristelu, jne.) ja suunnittelee sekä toteuttaa oman pienen oppimisprojektin.

Opintojaksoon sisältyy kustannuksia, sillä jokainen opiskelija maksaa käyttämänsä materiaalit (savet, lasitteet ,yms.).

Opiskelumateriaali

Saatavilla opintojakson Learn alustalla.
Alustan avain ilmoitetaan opintojakson alussa.
Opintojaksoon liittyy kustannuksia, sillä jokainen opiskelija maksaa käyttämänsä materiaalit (savet, lasitteet ,yms.).

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä lukujärjestyksen mukaan.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksoon ei ole suunniteltu TKI- tai työelämäyhteistyötä.

Opiskelijan työmäärä

5 op on 135h opiskelijan työtä (1op = 27h)

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson kontaktitapaamisten aikana pidetään luentoja ja tehdään oppimistehtäviä. Arvioinnin kohteena olevia oppimistehtäviä toteutetaan ohjatusti ja itsenäisesti suunnitellun aikataulun mukaisesti.

Opintojakson ohjelma on kaksiosainen. Alussa perehdytään perusasioihin liittyen saveen keramiikan materiaalina, käydään läpi käsinrakentamisen eri tekniikoita sekä harjoitellaan keramiikan pintakäsittelyä (mm. lasittaminen) ja polttamiseen liittyviä asioita. Noin puolivälissä opintojaksoa jokainen valitsee oman erityisen kiinnostuksen kohteen keramiikan tekemisessä (esim. keraaminen veistos, dreijaus-tekniikka, enkopikoristelu, jne.) ja suunnittelee sekä toteuttaa oman pienen oppimisprojektin.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointimenetelmänä käytetään suullista palautetta, itsearviointia, reflektointia ja vertaisarviointia. Joissain harvoissa tapauksissa saatetaan käyttää kirjallista palautetta.
Arvioinnin perusteet on selvitetty opetussuunnitelmaan pohjautuvien tehtävänantojen yhteydessä.
Aktiivinen osallistuminen on tärkeää.