Siirry suoraan sisältöön

Ohjaus ja omahoidon tukeminen sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaympäristössä (5 op)

Toteutuksen tunnus: AV00EG47-3006

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus

07.01.2025 - 30.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Avoin AMK ja täydennyskoulutus

Toimipiste

E-kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Avoin ammattikorkeakoulu, polkuopiskelijat

Opettaja

  • Matias Karvonen
  • Susanna Suvimaa

Ryhmät

  • AVMISH24SPOV
    Avoin AMK, Mikkeli, Sairaanhoitaja (AMK), erillispolku verkossa
  • 05.03.2025 15:00 - 16:00, Ohjaus ja omahoidon tukeminen sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaympäristössä AV00EG47-3006

Tavoitteet

Ohjaus- ja omahoidon tukeminen
Osaat arvioida asiakkaan/potilaan tarpeet, voimavarat sekä oman vastuun ohjauksen suunnittelussa ja omahoidossa.
Osaat suunnitella ja toteuttaa näyttöön perustuvaa yksilö- ja ryhmäohjausta yhdessä asiakkaan/potilaan ja muiden asiantuntijoiden kanssa
Osaat arvioida ohjauksen tuloksia asiakkaan/potilaan, läheisten ja terveydenhuollon kanssa.
Osaat suunnitella, ja toteuttaa asiakkaan/potilaan omahoitoa tukevaa ohjausta pedagogisesti ja eettisesti perustellen.
Osaat ohjata ja tukea asiakasta/ potilasta ja läheisiä hoitoon sitoutumisessa.

Sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaympäristö
Ymmärrät sosiaali- ja terveydenhuollon organisoinnin, palvelujen tuottamisen ja järjestämisen tavat sekä ohjauksen ja valvonnan Suomessa.
Ymmärrät sosiaaliturvan merkityksen osana asiakkaan/ potilaan kokonaishoitoa.
Ymmärrät eri toiminta- ja palveluyksikköjen tehtävät osana hoito- ja palveluketjua.
Ymmärrät oman roolisi organisaation maineen, brändin ja imagon rakentamisessa sekä asiakkaan palvelukokemuksen luomisessa.
Osaat hyödyntää sähköisiä palveluita osana asiakkaan/ potilaan kokonaishoitoa
Osaat ohjata ja motivoida asiakasta/potilasta digitaalisten palvelujen käytössä.
Osaat työskennellä uudistuvissa toimintaympäristöissä ja osaa toteuttaa asiakasohjausta.

Sisältö

Ohjaus- ja omahoidon tukeminen
Mitkä ovat ohjausprosessin vaiheet?
Mitkä taustatekijät ja lait toimivat ohjauksen lähtökohtina?
Mitä laadukkaalta potilas- asiakasohjaukselta edellytetään?
Mitä on potilas-/asiakaslähtöisyys?
Millaista on eettisesti hyvä ohjaus?
Miten rakennetaan hyvä vuorovaikutteinen ohjaussuhde?
Miten huomioit kulttuuritaustan asiakkaan kohtaamisessa ja vuorovaikutuksessa?
Miten toteutuu suunnitelmallisuus ja tavoitteellisuus ohjaamisessa?
Miten arvioit potilaan /asiakkaan voimavaroja?
Miten toteutetaan tiedollinen, sosiaalinen ja emotionaalinen tuki ja ohjaus?
Mitä on näyttöön perustuva ohjaus ja pedagogiset menetelmät?
Miten käytät monipuolisesti menetelmiä erilaisten asiakkaiden /potilaiden ohjauksessa (suullinen ja kirjallinen ohjaus, demonstrointi, puhelin- ja audiovisuaalinen ohjaus, ryhmä- ja yksilöohjaus, digitaalinen ohjaus)?
Miten arvioit ohjauksen vaikuttavuutta, laatua ja riittävyyttä?
Miten tuet ja motivoit asiakkaan/ potilaan hoitoon sitoutumista ja edistät hänen osallisuuttaan hoitoon sekä hallinnan tunteen vahvistumista?
Miten ohjaat läheisiä asiakkaan/ potilaan hoidossa ja hoitoon sitoutumisessa?
Miten kehität ohjausosaamistasi?
Miten tunnistat paljon palvelua tarvitsevan henkilön?

Sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaympäristö
Miten sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmää valvotaan ja ohjataan?
Miten varmistetaan laatu- ja vaikuttavuus palvelujen järjestämisessä ja ohjauksessa?
Mikä on terveydenhuollon palvelujen tuottajien, julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin, välinen työnjako ja yhteistyö?
Mitä käsittää kunnan eri toimialojen yhteistyö palvelujen tuottamisessa?
Mitä tarkoittaa vastuu potilaan hoidon jatkuvuudesta oman työnkuvan mukaisesti?
Miten huolehditaan palvelujen järjestämisestä, oikea-aikaisuudesta, asiakkaiden tiedottamisesta palveluista ja ohjaamisesta valintojen tekemisessä?
Miten taataan potilasturvallisuus onnistuneen palveluketjun ja -kokemuksen osana?
Miten toteutuvat digitaaliset palvelut ja asiointi terveydenhuollossa?
Miten terveysteknologia näyttäytyy sosiaali- ja terveydenhuollossa?
Miten sosiaalinen media näyttäytyy ja tulee huomioida hoitotyössä?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali ilmoitetaan opintojakson Learn-alustalla.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Opintojakso toteutuu verkko-opintoina sisältäen luentotallenteita ja itsenäistä tai parityöskentelyä.

Ohjaus- ja omahoidon osuudessa on opiskelijoille vapaaehtoisia ohjaustunteja Teamsissa.

Opintojakson aloitusinfot katsottavissa Learn-alustalta tallenteina.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla on esimerkkejä työelämässä tehtävästä ohjauksesta ja miten omahoitoa voidaan tukea. Opintojakson materiaaleissa on videoita ja podcasteja, joissa työelämän edustajat kertovat mm. erilaisista toimintaympäristöistä, ohjauksesta, verkostoista ja ohjauksessa käytettävistä menetelmistä. Materiaaleissa on myös työelämästä tulevia esimerkkejä potilas/asiakastapauksista ja miten ohjaus heidän kohdallaan olisi tärkeää toteutua.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojaksoon kuuluu verkkotentti ja kirjallinen oppimistehtävä ohjauksen osuudesta, joiden tarkemmat ajankohdat määritellään opintojakson alkaessa.Opintojakso tulee suorittaa kokonaisuudessaan opintojakson toteutusaikana.

Opiskelijan työmäärä

5 op = 135 h

Ohjaus- ja omahoidon osuus 3 op (81 h)
Sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaympäristö 2 op (54 h)

Toteutuksen osien kuvaus

Ohjaus- ja omahoidon tukeminen (3 op)
Sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaympäristö (2 op)

Toimintaympäristön osuus on itsenäisenä verkko-opiskeluna. Itsenäinen opiskelu edellyttää tavoitteellisuutta, vastuunottamista ja ajankäytön suunnittelua, mitkä tukevat yrittäjämäisiä valmiuksia.

Ohjaus- ja omahoidon tukeminen osuudessa on itsenäistä/parityöskentelyä ja mahdollisuus opettajan etäohjaukseen Teamsissa.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson arvosanan mahdollinen korottaminen tapahtuu yksilötentillä, joka sisältää koko opintojakson aihealueet.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan numeraalisesti (1-5).
Ohjaus- ja omahoidon tukeminen (3 op) arvioidaan ohjaamisen kirjallisen oppimistehtävän perusteella (1-5).

Sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaympäristö (2 op) arvioidaan numeraalisesti (1-5) verkkotentillä.