Siirry suoraan sisältöön

Näyttöön perustuva terveyden edistämisen toiminta ja sen kehittäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: TE00EM16-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
14.08.2024 - 08.09.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
29.08.2024 - 31.12.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
2 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Terveysalan ja ensihoidon koulutusyksikkö
Toimipiste
Kotkan kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 30
Koulutus
Terveyden edistämisen koulutus (ylempi amk)
Opettajat
Marja-Liisa Rissanen
Vastuuopettaja
Marja-Liisa Rissanen
Ryhmät
TEKT24SY
Terveyden edistäminen, ylempi amk
Opintojakso
TE00EM16

Toteutuksella on 4 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 15 t 0 min.

Aika Aihe Tila
To 29.08.2024 klo 08:00 - 09:30
(1 t 30 min)
Näyttöön perustuva terveyden edistämisen toiminta ja sen kehittäminen TE00EM16-3006
B2003_uusikampus Tietokoneluokka (35)
To 29.08.2024 klo 10:00 - 11:30
(1 t 30 min)
Näyttöön perustuva terveyden edistämisen toiminta ja sen kehittäminen TE00EM16-3006
B2003_uusikampus Tietokoneluokka (35)
To 31.10.2024 klo 09:00 - 15:00
(6 t 0 min)
Näyttöön perustuva terveyden edistämisen toiminta ja sen kehittäminen TE00EM16-3006
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
To 05.12.2024 klo 09:00 - 15:00
(6 t 0 min)
Näyttöön perustuva terveyden edistämisen toiminta ja sen kehittäminen TE00EM16-3006
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

• Osaat hyödyntää näyttöön perustuvia suosituksia ja systemoitua tietoa terveyttä edistävässä toiminnassa
• Osaat kriittisesti arvioida tutkittua tietoa ja ymmärrät tutkimusnäytön tuottamisen vaiheet
• Osaat analysoida terveyttä edistävän toiminnan toteutumista tutkimusnäyttöön pohjautuen
• Osaat kehittää terveyttä edistävää toimintaa tutkimusnäyttöön pohjautuen
• Osaat soveltaa tutkimusnäyttöön pohjautuvia yhtenäisiä käytäntöjä terveyttä edistävän toiminnan kehittämisessä

Sisältö

• Tutkimusnäytön lähteet ja näytön asteet
• Tutkimusnäytön kriittisen arvioinnin kriteerit ja vaiheet
• Näyttöön perustuvat yhtenäiset käytännöt
• Tutkimusnäytön implementointi terveyttä edistävään toimintaan

Opiskelumateriaali

Opintojakson alussa learnissa ilmoitettava ja osin sieltä löytyvä materiaali, johon osa alla luetelluista voi kuulua.

(Bianchi, M., Bagnasco, A., Bressan, V. A. (2018) Review of the role of nurse leadership in promoting and sustaining evidence-based practice. Journal of Nursing Management; 26: 918–932.
Birken, S., Clary, A., Tabriz, A. A., Turner, K., Meza, R., Zizzi, A., Larson, M., Walker, J., Charns, M. (2018) Middle managers´ role in implementing evidence-based practices in health care: a systematic review. Implementation Science; 13: 1-14.
Friesen-Storms, J. H. H., M., Moser, A., van der Loo, S., Beurskens, A. J. H. M. & Bours, G. J. J. W. (2014) Systematic implementation of evidence-based practice in clinical nursing setting: a participatory action research project. Journal of Clinical Nursing 24, 57-68.
Häggman- Laitila, A. (2009) Näyttöön perustuva hoitotyö: systemaattinen katsaus implementointiin. Hoitotiede 21 (4), 24-258.
Korhonen, A., Jylhä, V., Korhonen, T. & Holopainen, A. (2018) Näyttöön perustuva toiminta. Tarpeesta tuloksiin. Hoitotyön tutkimussäätiö & Skhole, Nordestedt
Melnyk, B. M., Gallagher-Ford, L., Fineout-Overholt, E., & Long, L. E. (2014) The establishment of evidence-based practice competencies for practicing registered nurses and advanced practice nurses in real-world clinical settings: Proficiencies to improve healthcare quality, reliability, patient outcomes, and costs. Worldviews on Evidence-Based Nursing, 11(1), 5-15.
Stetler, C. B., Ritchie, J. A., Rycroft-Malone, J. & Charns, M. P. (2014) Leadership for evidence-based practice: strategic and functional behaviors for institutionalizing EBP. Worldviews Evidence Based Nursing, 11, 219-226.
Taylor, N., Clay-Williams, R., Hodgen, E., Braithwaite, J. & Groene, O. (2015) High performing hospitals: A qualitative systematic review of associated factors and practical strategies for improvement. BMC Health Services Research, 15 (244), 2-22.
Turpeinen, M. & Koskela I. (2017) Onko pakko? Onko mahdollista? Osataanko? Halutaanko? Uutta toimintamallia käyttöönottamassa organisaation muutostilanteessa. Hallinnon Tutkimus 36 (3), 197-212.)

Ajankohtainen materiaali (tieteelliset artikkelit ja väitöskirjat), joka ilmoitetaan opintojakson alussa

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Ilmoittautuessasi tälle opintojakson toteutukselle osallistut lukujärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen.
Opiskelusi rytmittyy lukujärjestyksen mukaisten luento-opetusten, ryhmätapaamisten ja ryhmissä tai itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakson oppimistehtävä tehdään yhteistyössä opiskelijan työelämän yhteyksien kanssa.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Kirjallinen tehtävä tulee palauttaa opintojakson toteutusajan aikana

Opiskelijan työmäärä

135h joka jakautuu 18h kontaktiopetukseen (esim. luennot ja ohjaus ),ryhmätyöskentely ja itsenäinen opiskelu 117h, joka on noin 3 viikkoa kokoaikaista työtä.

Arviointiasteikko

1-5

Siirry alkuun