Siirry suoraan sisältöön

Näyttöön perustuva terveyden edistämisen toiminta ja sen kehittäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: TE00EM16-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

14.08.2024 - 08.09.2024

Ajoitus

29.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Terveysalan ja ensihoidon koulutusyksikkö

Toimipiste

Kotkan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 30

Koulutus

  • Terveyden edistämisen koulutus (ylempi amk)

Opettaja

  • Marja-Liisa Rissanen

Vastuuopettaja

Marja-Liisa Rissanen

Ryhmät

  • TEKT24SY
    Terveyden edistäminen, ylempi amk
  • 29.08.2024 08:00 - 09:30, Näyttöön perustuva terveyden edistämisen toiminta ja sen kehittäminen TE00EM16-3006
  • 29.08.2024 10:00 - 11:30, Näyttöön perustuva terveyden edistämisen toiminta ja sen kehittäminen TE00EM16-3006
  • 31.10.2024 09:00 - 15:00, Näyttöön perustuva terveyden edistämisen toiminta ja sen kehittäminen TE00EM16-3006
  • 05.12.2024 09:00 - 15:00, Näyttöön perustuva terveyden edistämisen toiminta ja sen kehittäminen TE00EM16-3006

Tavoitteet

• Osaat hyödyntää näyttöön perustuvia suosituksia ja systemoitua tietoa terveyttä edistävässä toiminnassa
• Osaat kriittisesti arvioida tutkittua tietoa ja ymmärrät tutkimusnäytön tuottamisen vaiheet
• Osaat analysoida terveyttä edistävän toiminnan toteutumista tutkimusnäyttöön pohjautuen
• Osaat kehittää terveyttä edistävää toimintaa tutkimusnäyttöön pohjautuen
• Osaat soveltaa tutkimusnäyttöön pohjautuvia yhtenäisiä käytäntöjä terveyttä edistävän toiminnan kehittämisessä

Sisältö

• Tutkimusnäytön lähteet ja näytön asteet
• Tutkimusnäytön kriittisen arvioinnin kriteerit ja vaiheet
• Näyttöön perustuvat yhtenäiset käytännöt
• Tutkimusnäytön implementointi terveyttä edistävään toimintaan

Opiskelumateriaali

Opintojakson alussa learnissa ilmoitettava ja osin sieltä löytyvä materiaali, johon osa alla luetelluista voi kuulua.

(Bianchi, M., Bagnasco, A., Bressan, V. A. (2018) Review of the role of nurse leadership in promoting and sustaining evidence-based practice. Journal of Nursing Management; 26: 918–932.
Birken, S., Clary, A., Tabriz, A. A., Turner, K., Meza, R., Zizzi, A., Larson, M., Walker, J., Charns, M. (2018) Middle managers´ role in implementing evidence-based practices in health care: a systematic review. Implementation Science; 13: 1-14.
Friesen-Storms, J. H. H., M., Moser, A., van der Loo, S., Beurskens, A. J. H. M. & Bours, G. J. J. W. (2014) Systematic implementation of evidence-based practice in clinical nursing setting: a participatory action research project. Journal of Clinical Nursing 24, 57-68.
Häggman- Laitila, A. (2009) Näyttöön perustuva hoitotyö: systemaattinen katsaus implementointiin. Hoitotiede 21 (4), 24-258.
Korhonen, A., Jylhä, V., Korhonen, T. & Holopainen, A. (2018) Näyttöön perustuva toiminta. Tarpeesta tuloksiin. Hoitotyön tutkimussäätiö & Skhole, Nordestedt
Melnyk, B. M., Gallagher-Ford, L., Fineout-Overholt, E., & Long, L. E. (2014) The establishment of evidence-based practice competencies for practicing registered nurses and advanced practice nurses in real-world clinical settings: Proficiencies to improve healthcare quality, reliability, patient outcomes, and costs. Worldviews on Evidence-Based Nursing, 11(1), 5-15.
Stetler, C. B., Ritchie, J. A., Rycroft-Malone, J. & Charns, M. P. (2014) Leadership for evidence-based practice: strategic and functional behaviors for institutionalizing EBP. Worldviews Evidence Based Nursing, 11, 219-226.
Taylor, N., Clay-Williams, R., Hodgen, E., Braithwaite, J. & Groene, O. (2015) High performing hospitals: A qualitative systematic review of associated factors and practical strategies for improvement. BMC Health Services Research, 15 (244), 2-22.
Turpeinen, M. & Koskela I. (2017) Onko pakko? Onko mahdollista? Osataanko? Halutaanko? Uutta toimintamallia käyttöönottamassa organisaation muutostilanteessa. Hallinnon Tutkimus 36 (3), 197-212.)

Ajankohtainen materiaali (tieteelliset artikkelit ja väitöskirjat), joka ilmoitetaan opintojakson alussa

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Ilmoittautuessasi tälle opintojakson toteutukselle osallistut lukujärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen.
Opiskelusi rytmittyy lukujärjestyksen mukaisten luento-opetusten, ryhmätapaamisten ja ryhmissä tai itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakson oppimistehtävä tehdään yhteistyössä opiskelijan työelämän yhteyksien kanssa.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Kirjallinen tehtävä tulee palauttaa opintojakson toteutusajan aikana

Opiskelijan työmäärä

135h joka jakautuu 18h kontaktiopetukseen (esim. luennot ja ohjaus ),ryhmätyöskentely ja itsenäinen opiskelu 117h, joka on noin 3 viikkoa kokoaikaista työtä.

Arviointiasteikko

1-5