Siirry suoraan sisältöön

Kouluikäisen ja nuoren terveydenhoitajtayö (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00DV28-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

04.11.2024 - 17.11.2024

Ajoitus

03.03.2025 - 27.04.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2.5 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

Terveysalan ja ensihoidon koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 35

Koulutus

  • Terveydenhoitajakoulutus

Opettaja

  • Pauliina Lehto
  • Satu Sällilä

Ryhmät

  • THKV22SP
    Terveydenhoitaja, päivätoteutus
  • 06.03.2025 08:30 - 11:30, Aloitus: Kouluikäisen ja nuoren terveydenhoitajtayö TH00DV28-3008
  • 06.03.2025 13:30 - 16:30, Info: Kouluikäisen ja nuoren terveydenhoitajtayö TH00DV28-3008
  • 17.03.2025 10:00 - 12:00, Kouluikäisen ja nuoren terveydenhoitajtayö TH00DV28-3008
  • 18.03.2025 08:15 - 14:15, Kouluikäisen ja nuoren terveydenhoitajtayö TH00DV28-3008
  • 28.03.2025 10:00 - 14:00, Työpaja: Kouluikäisen ja nuoren terveydenhoitajtayö TH00DV28-3008
  • 01.04.2025 08:15 - 14:15, Kouluikäisen ja nuoren terveydenhoitajtayö TH00DV28-3008
  • 08.04.2025 08:15 - 14:15, Kouluikäisen ja nuoren terveydenhoitajtayö TH00DV28-3008
  • 23.04.2025 10:30 - 16:30, Kouluikäisen ja nuoren terveydenhoitajtayö TH00DV28-3008

Tavoitteet

Osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida kouluikäisen ja nuoren kasvun ja kehityksen seurannan yhteistyössä asiakkaiden kanssa.
Osaat tukea kouluikäistä ja nuorta terveyttä edistäviin valintoihin.
Osaat kannustaa perhettä vanhemmuudessa ja terveellisten elintapojen edistämisessä.
Osaat arvioida kouluikäisen, nuoren ja hänen perheensä erityisen tuen ja jatkohoidon tarpeen.
Osaat ylläpitää ja edistää yhteistyössä perheiden ja eri sidosryhmien kanssa turvallista kasvuyhteisöä ja – ympäristöä.
Osaat huomioida lapsen ja nuoren sekä hänen perheensä monikulttuurisuuden koulu/opiskeluterveydenhoitajatyössä.

Sisältö

Mitä on koululaisen, nuoren ja hänen perheensä terveydenhoitajatyö ja miten sitä toteutetaan?
Mitä on opiskeluterveydenhuolto?
Miten arvioidaan koululaisen ja nuoren kasvua ja kehitystä?
Miten tunnistat koululaisen, nuoren ja opiskelijan terveyden, turvattomuuden, sosiaalisen kehityksen riskejä ja häiriöitä ja miten puutut niihin?
Mitä on koululaisen, nuoren ja opiskelijan mielenterveyden ja hyvinvoinnin edistäminen ja tukeminen?
Miten edistät päihteettömyyttä ja puutut päihdeongelmiin koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa?
Miten edistät koululaisen, nuoren ja opiskelijan oppimisyhteisöjen ja – ympäristöjen terveellisyyttä, turvallisuutta ja toimivuutta?
Miten ohjaat yksilöitä ja ryhmiä terveyteen liittyvissä asioissa?
Miten edistät koululaisen, nuoren ja opiskelijan seksuaaliterveyttä?
Miten annat koululaisille ja opiskelijoille liikunta- ja ravitsemusohjausta?
Miten ohjaat koululaisia ja opiskelijoita uneen liittyvissä asioissa?
Miten huomioit monikulttuurisuuden työssäsi?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali ilmoitetaan Learnissa.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena kampuksella ja itsenäisenä työskentelynä verkossa. Opiskelijan tulee olla läsnä lähiopetustunneilla. Ensimmäisellä lähiopetuskerralla annetaan tarkemmat ohjeet opintojakson suorittamisesta.

TKI ja työelämäyhteistyö

Ei sisälly

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojakso koostuu arvioitavista tehtävistä. Tehtävät Ilmoitetaan opintojakson alussa.

Kansainvälinen yhteistyö

Ei sisälly.

Opiskelijan työmäärä

5 op = 135 tuntia
1 op = 27 tuntia

Toteutuksen osien kuvaus

Opintojakso muodostuu tavoitteiden mukaisista teemoista, joihin sisältyy ryhmätöitä ja itsenäistä työskentelyä. Tehtäviin on osoitettu materiaalia learn-alustalla ja materiaalia on aiheiden mukaisesti etsittävä itse.

Lisätietoja opiskelijoille

pauliina lehto@xamk.fi

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan numeraalisesti (1-5). Kokonaisarviointiin sisältyvistä tehtävistä osa arvioidaan numeraalisesti (1-5) ja osa asteikolla hyväksytty - hylätty.

Opintojakson arviointi perustuu opintojaksolla tehtäviin ryhmätöihin, yksilölliseen oppimistehtävään,aktiiviseen tuntityöskentelyyn ja prekliinisiin harjoituksiin. Myöhässä palautettujen tehtävien arvosana alenee yhdellä arvosanalla.