Siirry suoraan sisältöön

Liikunta-alan toimintaympäristöt (5 op)

Toteutuksen tunnus: LI00EH47-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

14.08.2024 - 08.09.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan koulutusyksikkö

Toimipiste

Savonlinnan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Liikunnanohjaajakoulutus

Opettaja

  • Vesa Väänänen

Vastuuopettaja

Vesa Väänänen

Ryhmät

  • LISA24SP
    Liikunnanohjaajakoulutus, päivätoteutus
  • 05.09.2024 10:00 - 12:00, Liikunta-alan toimintaympäristöt LI00EH47-3008
  • 03.10.2024 10:00 - 12:00, Liikunta-alan toimintaympäristöt LI00EH47-3008
  • 04.11.2024 10:00 - 12:00, Liikunta-alan toimintaympäristöt LI00EH47-3008
  • 28.11.2024 10:30 - 12:00, Liikunta-alan toimintaympäristöt LI00EH47-3008
  • 05.12.2024 10:00 - 12:00, Liikunta-alan toimintaympäristöt LI00EH47-3008
  • 12.12.2024 10:00 - 12:00, Liikunta-alan toimintaympäristöt LI00EH47-3008

Tavoitteet

- Tunnet liikuntapolitiikan rakenteet, tavoitteet ja organisoitumisen osana laajempaa hyvinvointi yhteiskuntaa
- Tunnet liikkumisen edistämisen ammatilliset toimintaympäristöt ja ymmärrät niiden roolin osana liikunta-alan ammattilaisuuden yhteiskunnallista asemoitumista

Sisältö

- Mitkä ovat liikuntapolitiikan keskeiset rakenteet ja tavoitteet?
- Miten liikkumisen edistämisen ammatilliset rakenteet on organisoitu osana laajempaa hyvinvointi yhteiskuntaa?
- Millaisia liikkumisen edistämisen ammatillisia toimintaympäristöjä on?
- Millainen rooli eri ammatillisilla toimintaympäristöillä on osana liikunta-alan yhteiskunnallista asemoitumista?

Opiskelumateriaali

Oppimateriaali muodostuu työelämäkäytänteiden mukaisella tavalla. Oppimisen tukena hyödynnetään tarveperusteisesti erilaisia viestinnällisiä ympäristöjä

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Opintojakso toteutuu teorian ja työelämäkäytäntöjen välisenä yhteistyönä, mikä tarkoittaa vuorovaikutuksellisen tiimityön ja itsenäisen työn vuorottelua. Tiimityössä hyödynnetään monipuolisia vuorovaikuttamisen menetelmiä, jotka antavat myös mahdollisuuden yksilöllisiin valintoihin

TKI ja työelämäyhteistyö

Liikunnan koulutuksen pedagoginen kivijalka rakentuu tiiviiseen yhteistyöhön työelämän ja alueellisten kehittämistarpeiden näkökulmiin nojaten. Tämä usein miten tarkoittaa sitä, että oppiminen sidotaan työelämän aitoihin konteksteihin, mikä määrittelee opintojakson menetelmällisiä ja sisällöllisiä tarpeita

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Osaamisen kehittämisen tukena käytetään monipuolisia ja oppimista ja ammatillista kehittymistä edistäviä arviointimenetelmiä

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärä määräytyy keskiarvollisesti opintojakson opintopistemäärästä, joka voi jakaantua monella eri tavalla kuten itsenäisenä- ja tiimityöskentelynä ja työelämän case-työskentelynä yhteistyössä työelämän kanssa

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Osaat:
a. käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä.
b. etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.
c. hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia.
d. toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa.
e. käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita.
f. toimia ryhmän jäsenenä tavoitteellisesti.
g. perustella toimintaansa oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen kehittämisen tukena käytetään monipuolisia sekä oppimista ja ammatillista kehittymistä edistäviä arviointimenetelmiä. Opintojakson alussa kerrotaan tarkemmin arviointimenetelmistä ja arviointikriteereistä.