Siirry suoraan sisältöön

Kouluhyvinvointi ja oppilaitos toimintaympäristönä (5 op)

Toteutuksen tunnus: KH00ES41-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
14.08.2024 - 08.09.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan koulutusyksikkö
Toimipiste
Savonlinnan kampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sosionomikoulutus, kouluhyvinvointi ja kuraattorityö
Opettajat
Hanna-Leena Lipsanen
Olli Rissanen
Ryhmät
KHSA24SP
Sosionomikoulutus, kouluhyvinvointi ja kuraattorityö
Opintojakso
KH00ES41

Toteutuksella on 9 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 36 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ke 04.09.2024 klo 10:30 - 13:30
(3 t 0 min)
Aloitus: Kouluhyvinvointi ja oppilaitos toimintaympäristönä KH00ES41-3002
SA431 Byod-/teorialuokka
Ti 17.09.2024 klo 09:00 - 18:00
(9 t 0 min)
Kouluhyvinvointi ja oppilaitos toimintaympäristönä KH00ES41-3002
Vierailukäynti Mikkelissä
Ke 18.09.2024 klo 08:30 - 11:30
(3 t 0 min)
Kouluhyvinvointi ja oppilaitos toimintaympäristönä KH00ES41-3002
SA431 Byod-/teorialuokka
Ke 25.09.2024 klo 08:30 - 11:30
(3 t 0 min)
Kouluhyvinvointi ja oppilaitos toimintaympäristönä KH00ES41-3002 Triangelihanke
SA431 Byod-/teorialuokka
Ke 02.10.2024 klo 08:30 - 11:30
(3 t 0 min)
Kouluhyvinvointi ja oppilaitos toimintaympäristönä KH00ES41-3002 Kokemusasiantuntija
SA431 Byod-/teorialuokka
Ke 09.10.2024 klo 08:30 - 11:30
(3 t 0 min)
Kouluhyvinvointi ja oppilaitos toimintaympäristönä KH00ES41-3002
SA431 Byod-/teorialuokka
Ke 16.10.2024 klo 08:30 - 11:30
(3 t 0 min)
Kouluhyvinvointi ja oppilaitos toimintaympäristönä KH00ES41-3002
SA431 Byod-/teorialuokka
Ke 30.10.2024 klo 08:30 - 11:30
(3 t 0 min)
Kouluhyvinvointi ja oppilaitos toimintaympäristönä KH00ES41-3002
SA431 Byod-/teorialuokka
Ke 06.11.2024 klo 10:00 - 16:00
(6 t 0 min)
Lopetus: Kouluhyvinvointi ja oppilaitos toimintaympäristönä KH00ES41-3002
SA431 Byod-/teorialuokka
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Hahmotat ja ymmärrät suomalaisen koulujärjestelmän.
Tiedät koululainsäädännön ja koulutyötä ohjaavan normiston.
Tiedät, mitä osallisuus tarkoittaa ja ymmärrät osallisuuden merkityksen kouluympäristössä.
Osaat tukea lasten ja nuorten osallisuutta.
Osaa tukea lasten ja nuorten kouluhyvinvointia ja viihtyvyyttä.
Ymmärrät kodin ja oppilaitoksen välisen yhteistyön merkityksen.
Ymmärrät moniammatillisen työskentelyn merkityksen ja mahdollisuudet oppilaitostyöskentelyssä.

Sisältö

Mitä tarkoitetaan osallisuudella ja mikä on sen merkitys kouluympäristössä?
Miten tuetaan lasten ja nuorten osallisuutta?
Millainen on suomalainen koulujärjestelmä?
Miten tuet lasten ja nuorten kouluhyvinvointia ja viihtyvyyttä?
Mitä kuuluu kodin ja oppilaitoksen väliseen yhteistyöhön?
Miten lainsäädäntö ja opetussuunnitelmat sekä muut eri asiakirjat ohjaavat oppilaitostyötä?
Mitkä ovat moniammatillisen työskentelyn merkitys ja mahdollisuudet oppilaitostyöskentelyssä?

Opiskelumateriaali

Learn-alustan materiaali.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Opintojaksolla tutustut suomalaiseen koulutusjärjestelmään. Perehdyt keskeiseen lainsäädäntöön, opetussuunnitelmiin ja työtä ohjaaviin asiakirjoihin oppilaitoksissa.
Pohdit moniammatillisen työskentelyn mahdollisuuksia oppilaitoksissa. Kartoitat millaisia tehtäviä ja rooleja eri toimijoilla/ammattilaisilla on oppilaitosympäristössä hyvinvoinnin edistämiseksi.
Tunnet koulu- ja oppilaitosnuorisotyön keskeiset periaatteet.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opiskelijoiden työelämäympäristöjen hyödyntäminen tehtävissä.

Opiskelijan työmäärä

Opintojakson laajuus on 5 op eli 135t opiskelijan työtuntia.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson tehtävien ja harjoitusten hyväksytty suorittaminen.

Siirry alkuun