Siirry suoraan sisältöön

Kouluhyvinvointi ja oppilaitos toimintaympäristönä (5 op)

Toteutuksen tunnus: KH00ES41-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

14.08.2024 - 08.09.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan koulutusyksikkö

Toimipiste

Savonlinnan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosionomikoulutus, kouluhyvinvointi ja kuraattorityö

Opettaja

  • Hanna-Leena Lipsanen
  • Olli Rissanen

Ryhmät

  • KHSA24SP
    Sosionomikoulutus, kouluhyvinvointi ja kuraattorityö
  • 04.09.2024 10:30 - 13:30, Aloitus: Kouluhyvinvointi ja oppilaitos toimintaympäristönä KH00ES41-3002
  • 17.09.2024 09:00 - 18:00, Kouluhyvinvointi ja oppilaitos toimintaympäristönä KH00ES41-3002
  • 18.09.2024 08:30 - 11:30, Kouluhyvinvointi ja oppilaitos toimintaympäristönä KH00ES41-3002
  • 25.09.2024 08:30 - 11:30, Kouluhyvinvointi ja oppilaitos toimintaympäristönä KH00ES41-3002 Triangelihanke
  • 02.10.2024 08:30 - 11:30, Kouluhyvinvointi ja oppilaitos toimintaympäristönä KH00ES41-3002 Kokemusasiantuntija
  • 09.10.2024 08:30 - 11:30, Kouluhyvinvointi ja oppilaitos toimintaympäristönä KH00ES41-3002
  • 16.10.2024 08:30 - 11:30, Kouluhyvinvointi ja oppilaitos toimintaympäristönä KH00ES41-3002
  • 30.10.2024 08:30 - 11:30, Kouluhyvinvointi ja oppilaitos toimintaympäristönä KH00ES41-3002
  • 06.11.2024 10:00 - 16:00, Lopetus: Kouluhyvinvointi ja oppilaitos toimintaympäristönä KH00ES41-3002

Tavoitteet

Hahmotat ja ymmärrät suomalaisen koulujärjestelmän.
Tiedät koululainsäädännön ja koulutyötä ohjaavan normiston.
Tiedät, mitä osallisuus tarkoittaa ja ymmärrät osallisuuden merkityksen kouluympäristössä.
Osaat tukea lasten ja nuorten osallisuutta.
Osaa tukea lasten ja nuorten kouluhyvinvointia ja viihtyvyyttä.
Ymmärrät kodin ja oppilaitoksen välisen yhteistyön merkityksen.
Ymmärrät moniammatillisen työskentelyn merkityksen ja mahdollisuudet oppilaitostyöskentelyssä.

Sisältö

Mitä tarkoitetaan osallisuudella ja mikä on sen merkitys kouluympäristössä?
Miten tuetaan lasten ja nuorten osallisuutta?
Millainen on suomalainen koulujärjestelmä?
Miten tuet lasten ja nuorten kouluhyvinvointia ja viihtyvyyttä?
Mitä kuuluu kodin ja oppilaitoksen väliseen yhteistyöhön?
Miten lainsäädäntö ja opetussuunnitelmat sekä muut eri asiakirjat ohjaavat oppilaitostyötä?
Mitkä ovat moniammatillisen työskentelyn merkitys ja mahdollisuudet oppilaitostyöskentelyssä?

Opiskelumateriaali

Learn-alustan materiaali.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Opintojaksolla tutustut suomalaiseen koulutusjärjestelmään. Perehdyt keskeiseen lainsäädäntöön, opetussuunnitelmiin ja työtä ohjaaviin asiakirjoihin oppilaitoksissa.
Pohdit moniammatillisen työskentelyn mahdollisuuksia oppilaitoksissa. Kartoitat millaisia tehtäviä ja rooleja eri toimijoilla/ammattilaisilla on oppilaitosympäristössä hyvinvoinnin edistämiseksi.
Tunnet koulu- ja oppilaitosnuorisotyön keskeiset periaatteet.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opiskelijoiden työelämäympäristöjen hyödyntäminen tehtävissä.

Opiskelijan työmäärä

Opintojakson laajuus on 5 op eli 135t opiskelijan työtuntia.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson tehtävien ja harjoitusten hyväksytty suorittaminen.