Kouluhyvinvointi ja oppilaitos toimintaympäristönä (5 op)
Toteutuksen tunnus: KH00ES41-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
14.08.2024 - 08.09.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan koulutusyksikkö
Toimipiste
Savonlinnan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomikoulutus, kouluhyvinvointi ja kuraattorityö
Opettaja
- Hanna-Leena Lipsanen
- Olli Rissanen
Ryhmät
-
KHSA24SPSosionomikoulutus, kouluhyvinvointi ja kuraattorityö
- 04.09.2024 10:30 - 13:30, Aloitus: Kouluhyvinvointi ja oppilaitos toimintaympäristönä KH00ES41-3002
- 17.09.2024 09:00 - 18:00, Kouluhyvinvointi ja oppilaitos toimintaympäristönä KH00ES41-3002
- 18.09.2024 08:30 - 11:30, Kouluhyvinvointi ja oppilaitos toimintaympäristönä KH00ES41-3002
- 25.09.2024 08:30 - 11:30, Kouluhyvinvointi ja oppilaitos toimintaympäristönä KH00ES41-3002 Triangelihanke
- 02.10.2024 08:30 - 11:30, Kouluhyvinvointi ja oppilaitos toimintaympäristönä KH00ES41-3002 Kokemusasiantuntija
- 09.10.2024 08:30 - 11:30, Kouluhyvinvointi ja oppilaitos toimintaympäristönä KH00ES41-3002
- 16.10.2024 08:30 - 11:30, Kouluhyvinvointi ja oppilaitos toimintaympäristönä KH00ES41-3002
- 30.10.2024 08:30 - 11:30, Kouluhyvinvointi ja oppilaitos toimintaympäristönä KH00ES41-3002
- 06.11.2024 10:00 - 16:00, Lopetus: Kouluhyvinvointi ja oppilaitos toimintaympäristönä KH00ES41-3002
Tavoitteet
Hahmotat ja ymmärrät suomalaisen koulujärjestelmän.
Tiedät koululainsäädännön ja koulutyötä ohjaavan normiston.
Tiedät, mitä osallisuus tarkoittaa ja ymmärrät osallisuuden merkityksen kouluympäristössä.
Osaat tukea lasten ja nuorten osallisuutta.
Osaa tukea lasten ja nuorten kouluhyvinvointia ja viihtyvyyttä.
Ymmärrät kodin ja oppilaitoksen välisen yhteistyön merkityksen.
Ymmärrät moniammatillisen työskentelyn merkityksen ja mahdollisuudet oppilaitostyöskentelyssä.
Sisältö
Mitä tarkoitetaan osallisuudella ja mikä on sen merkitys kouluympäristössä?
Miten tuetaan lasten ja nuorten osallisuutta?
Millainen on suomalainen koulujärjestelmä?
Miten tuet lasten ja nuorten kouluhyvinvointia ja viihtyvyyttä?
Mitä kuuluu kodin ja oppilaitoksen väliseen yhteistyöhön?
Miten lainsäädäntö ja opetussuunnitelmat sekä muut eri asiakirjat ohjaavat oppilaitostyötä?
Mitkä ovat moniammatillisen työskentelyn merkitys ja mahdollisuudet oppilaitostyöskentelyssä?
Opiskelumateriaali
Learn-alustan materiaali.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Opintojaksolla tutustut suomalaiseen koulutusjärjestelmään. Perehdyt keskeiseen lainsäädäntöön, opetussuunnitelmiin ja työtä ohjaaviin asiakirjoihin oppilaitoksissa.
Pohdit moniammatillisen työskentelyn mahdollisuuksia oppilaitoksissa. Kartoitat millaisia tehtäviä ja rooleja eri toimijoilla/ammattilaisilla on oppilaitosympäristössä hyvinvoinnin edistämiseksi.
Tunnet koulu- ja oppilaitosnuorisotyön keskeiset periaatteet.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opiskelijoiden työelämäympäristöjen hyödyntäminen tehtävissä.
Opiskelijan työmäärä
Opintojakson laajuus on 5 op eli 135t opiskelijan työtuntia.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson tehtävien ja harjoitusten hyväksytty suorittaminen.