Skip to main content

Public health nursing for school children and young people (5 cr)

Code: TH00DV28-3009

General information


Enrollment

04.11.2024 - 17.11.2024

Timing

13.01.2025 - 23.03.2025

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Department of Social Services and Health Care

Campus

Mikkeli Campus

Teaching languages

  • Finnish

Seats

20 - 40

Degree programmes

  • Degree Programme in Health Care

Teachers

  • Matias Karvonen
  • Riitta-Liisa Jukarainen
  • Karoliina Rötkö
  • Satu Sällilä
  • TerSYNN8 TerSTYNN

Groups

  • THMI22KP
    Health care, fulltime studies
  • 15.01.2025 12:00 - 14:30, Kouluikäisen ja nuoren terveydenhoitajatyö TH00DV28-3009
  • 21.01.2025 12:00 - 14:30, Kouluikäisen ja nuoren terveydenhoitajatyö TH00DV28-3009
  • 23.01.2025 08:30 - 11:00, Kouluikäisen ja nuoren terveydenhoitajatyö TH00DV28-3009
  • 27.01.2025 08:30 - 11:00, Kouluikäisen ja nuoren terveydenhoitajatyö TH00DV28-3009
  • 03.02.2025 14:00 - 16:00, Kouluikäisen ja nuoren terveydenhoitajatyö TH00DV28-3009
  • 04.02.2025 08:30 - 11:00, Kouluikäisen ja nuoren terveydenhoitajatyö TH00DV28-3009
  • 04.02.2025 11:45 - 13:15, Kouluikäisen ja nuoren terveydenhoitajatyö TH00DV28-3009
  • 06.02.2025 12:00 - 14:30, Kouluikäisen ja nuoren terveydenhoitajatyö TH00DV28-3009
  • 07.02.2025 11:45 - 13:15, Kouluikäisen ja nuoren terveydenhoitajatyö TH00DV28-3009
  • 12.02.2025 11:45 - 13:15, Kouluikäisen ja nuoren terveydenhoitajatyö TH00DV28-3009
  • 13.02.2025 12:00 - 14:00, Tentti: Kouluikäisen ja nuoren terveydenhoitajatyö TH00DV28-3009
  • 17.02.2025 10:30 - 12:00, Kouluikäisen ja nuoren terveydenhoitajatyö TH00DV28-3009
  • 17.02.2025 12:45 - 15:15, Kouluikäisen ja nuoren terveydenhoitajatyö TH00DV28-3009
  • 18.02.2025 13:30 - 16:00, Kouluikäisen ja nuoren terveydenhoitajatyö TH00DV28-3009
  • 19.02.2025 12:00 - 13:30, Simulaatio, ryhmä 1: Kouluikäisen ja nuoren terveydenhoitajatyö TH00DV28-3009
  • 19.02.2025 14:00 - 15:30, Simulaatio, ryhmä 2: Kouluikäisen ja nuoren terveydenhoitajatyö TH00DV28-3009
  • 03.03.2025 09:00 - 10:30, Kouluikäisen ja nuoren terveydenhoitajatyö TH00DV28-3009
  • 03.03.2025 13:30 - 16:00, Kouluikäisen ja nuoren terveydenhoitajatyö TH00DV28-3009
  • 04.03.2025 11:30 - 15:30, Ryhdin tutkiminen/työpaja: Kouluikäisen ja nuoren terveydenhoitajatyö TH00DV28-3009
  • 05.03.2025 11:30 - 14:00, Kouluikäisen ja nuoren terveydenhoitajatyö TH00DV28-3009
  • 14.03.2025 12:15 - 14:45, Kouluikäisen ja nuoren terveydenhoitajatyö TH00DV28-3009
  • 18.03.2025 09:00 - 09:45, Kouluikäisen ja nuoren terveydenhoitajatyö TH00DV28-3009

Objective

You can plan, implement and assess the follow-up of growth and development of schoolchildren and young people in cooperation with the clients.
You can support schoolchildren and young people in making health promoting choices.
You are able to encourage families in parenting and promotion of a healthy lifestyle.
You are able to evaluate the need for increased support and for a referral to further care.
You can plan, implement and evaluate the follow-up of growth and development of schoolchildren and young people in cooperation with the clients.
You can support schoolchildren and young people in making health promoting choices.
You are able to encourage families in parenting and promotion of healthy lifestyle.
You are able to evaluate the need for increased support and for a referral to further care.
You are able to maintain and promote a safe community and environment for schoolchildren and young people in cooperation with families and different interest groups.
You know how to take into account multiculturalism in your work.

Content

What is public health nursing for schoolchildren, young people and their families and how is it implemented?
What is student health care?
How do you assess the growth and development of schoolchildren and young people?
How do you identify risks related to health, lack of security and social development in schoolchildren, adolescents and students and how do you tackle these risks?
How do you promote and support the mental health and wellbeing of schoolchildren, adolescents and students?
How do you promote substance-free thinking and deal with substance abuse problems in school and student health care?
How do you promote the health, safety and effectiveness of learning communities and environments?
How do you advice individuals and groups on health issues?
How do you promote the sexual health of schoolchildren, young people and students?
How do you provide exercise and nutrition counseling for schoolchildren and students?
How do you advice schoolchildren and students on sleep issues? How do you take into account multiculturalism in your work?

Opiskelumateriaali

Laaja terveystarkastus. Ohjeistus äitiys- ja lastenneuvolatoimintaan sekä kouluterveydenhuoltoon .Toim. Hakulinen-Viitanen T., Hietanen-Peltola M., Hastrup A., Wallin M. & Pelkonen M. 2012. THL. Opas 22.

NEUKO-tietokanta. Duodecim. Terveysportti.

Mielenterveys- ja päihdetyön menetelmät opiskeluterveydenhuollossa - Opas arviointiin, hoitoon ja käytäntöihin 2017. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.

Muu Learnissa oleva materiaali.

Yksilölliset oppimisväylät

Opintojakso koostuu kouluikäisen terveydenhoitajatyöstä 2 op, nuoren (opiskeluth) terveydenhoitajatyöstä 1,5 op, mielenterveys- ja päihdetyöstä 1 op ja ryhdin tukimisesta 0,5 op.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksoon liittyy neljän viikon pituinen harjoittelu opiskelu-ja/tai kouluterveydenhuollossa.

Tentit ja muut määräajat

Kouluterveydenhuollosta on luokassa tehtävä pari- tai pienryhmätentti.

Opiskeluterveydenhuollosta on Learn-tentti.

Mielenterveys- ja päihdetyöstä on ryhmätehtävä.

Simulaatio kouluterveydenhuolto & mielenterveys- ja päihdetyö.

Kansainvälinen yhteistyö

Opintojakso sisältää esimerkkejä eri kulttuureista tulevan koululaisen ja opiskelijan sekä hänen perheensä kohtaamisesta.

Opiskelijan työmäärä

1 op = 27 tuntia opiskelijan työtä
Opintojakson laajuus on 5 op = 135 t

Toteutuksen osien kuvaus

Opintojakso jakautuu seuraaviin osiin:

Kouluikäisen terveydenhoitajatyö 2,0 op,
Nuoren (opiskelija) terveydenhoitajatyö 1,5 op
Ryhdin tutkiminen 0,5 op
Mielenterveys- ja päihdetyö 1 op
Simulaatio kouluikäisen ja nuoren terveydenhoitajatyö & mielenterveys- ja päihdetyö 2 tuntia
Kouluikäisen ja nuoren ravitsemus 2 tuntia
Koulukuraattorin työ 2 tuntia

Further information

Läsnäolovelvotteisia (100 %) ovat ryhti- ja ravitsemustunnit sekä tunnit koulukuraattorin työstä. Osa muista tunneista on myös läsnäolovelvotteisia.

Simulaatio kouluikäisen ja nuoren terveydenhoitajatyöstä & mielenterveys- ja päihdetyöstä on pakollinen.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Kouluikäisen terveydenhoitajatyö, pari- tai ryhmätentti, numeraalinen arviointi (1-5).
Nuoren terveydenhoitajatyö (opiskeluterveydenhuolto), Learn-tentti, numeraalinen arviointi (1-5).
Simulaatio hyväksytty-hylätty.

Mielenterveys- ja päihdetyön tehtävä, numeraalinen arviointi (1-5).

Opintojakson arvosanan korottaminen tapahtuu yksilötenttinä Examissa. Arvosanaa voi korottaa yhden kerran.