Skip to main content

Public health nursing for school children and young people (5 cr)

Code: TH00DV28-3009

General information


Enrollment
04.11.2024 - 17.11.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
13.01.2025 - 23.03.2025
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Department of Social Services and Health Care
Campus
Mikkeli Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
Degree Programme in Health Care
Teachers
Matias Karvonen
Riitta-Liisa Jukarainen
Karoliina Rötkö
Satu Sällilä
TerSYNN8 TerSTYNN
Groups
THMI22KP
Health care, fulltime studies
Course
TH00DV28

Realization has 22 reservations. Total duration of reservations is 46 h 45 min.

Time Topic Location
Wed 15.01.2025 time 12:00 - 14:30
(2 h 30 min)
Kouluikäisen ja nuoren terveydenhoitajatyö TH00DV28-3009
D340 Lastenhoidon luokka / Teorialuokka
Tue 21.01.2025 time 12:00 - 14:30
(2 h 30 min)
Kouluikäisen ja nuoren terveydenhoitajatyö TH00DV28-3009
D340 Lastenhoidon luokka / Teorialuokka
Thu 23.01.2025 time 08:30 - 11:00
(2 h 30 min)
Kouluikäisen ja nuoren terveydenhoitajatyö TH00DV28-3009
D340 Lastenhoidon luokka / Teorialuokka
Mon 27.01.2025 time 08:30 - 11:00
(2 h 30 min)
Kouluikäisen ja nuoren terveydenhoitajatyö TH00DV28-3009
D340 Lastenhoidon luokka / Teorialuokka
Mon 03.02.2025 time 14:00 - 16:00
(2 h 0 min)
Kouluikäisen ja nuoren terveydenhoitajatyö TH00DV28-3009
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan / Ryhdin tutkiminen
Tue 04.02.2025 time 08:30 - 11:00
(2 h 30 min)
Kouluikäisen ja nuoren terveydenhoitajatyö TH00DV28-3009
D340 Lastenhoidon luokka / Teorialuokka
Tue 04.02.2025 time 11:45 - 13:15
(1 h 30 min)
Kouluikäisen ja nuoren terveydenhoitajatyö TH00DV28-3009
D340 Lastenhoidon luokka / Teorialuokka
Thu 06.02.2025 time 12:00 - 14:30
(2 h 30 min)
Kouluikäisen ja nuoren terveydenhoitajatyö TH00DV28-3009
D340 Lastenhoidon luokka / Teorialuokka
Fri 07.02.2025 time 11:45 - 13:15
(1 h 30 min)
Kouluikäisen ja nuoren terveydenhoitajatyö TH00DV28-3009
D340 Lastenhoidon luokka / Teorialuokka
Wed 12.02.2025 time 11:45 - 13:15
(1 h 30 min)
Kouluikäisen ja nuoren terveydenhoitajatyö TH00DV28-3009
D340 Lastenhoidon luokka / Teorialuokka
Thu 13.02.2025 time 12:00 - 14:00
(2 h 0 min)
Tentti: Kouluikäisen ja nuoren terveydenhoitajatyö TH00DV28-3009
A121 Teorialuokka
Mon 17.02.2025 time 10:30 - 12:00
(1 h 30 min)
Kouluikäisen ja nuoren terveydenhoitajatyö TH00DV28-3009
D340 Lastenhoidon luokka / Teorialuokka
Mon 17.02.2025 time 12:45 - 15:15
(2 h 30 min)
Kouluikäisen ja nuoren terveydenhoitajatyö TH00DV28-3009
D340 Lastenhoidon luokka / Teorialuokka
Tue 18.02.2025 time 13:30 - 16:00
(2 h 30 min)
Kouluikäisen ja nuoren terveydenhoitajatyö TH00DV28-3009
D315 Teorialuokka
Wed 19.02.2025 time 12:00 - 13:30
(1 h 30 min)
Simulaatio, ryhmä 1: Kouluikäisen ja nuoren terveydenhoitajatyö TH00DV28-3009
D322b Simulaatiotila
D340 Lastenhoidon luokka / Teorialuokka
Wed 19.02.2025 time 14:00 - 15:30
(1 h 30 min)
Simulaatio, ryhmä 2: Kouluikäisen ja nuoren terveydenhoitajatyö TH00DV28-3009
D322b Simulaatiotila
D340 Lastenhoidon luokka / Teorialuokka
Mon 03.03.2025 time 09:00 - 10:30
(1 h 30 min)
Kouluikäisen ja nuoren terveydenhoitajatyö TH00DV28-3009
D340 Lastenhoidon luokka / Teorialuokka
Mon 03.03.2025 time 13:30 - 16:00
(2 h 30 min)
Kouluikäisen ja nuoren terveydenhoitajatyö TH00DV28-3009
D340 Lastenhoidon luokka / Teorialuokka
Tue 04.03.2025 time 11:30 - 15:30
(4 h 0 min)
Ryhdin tutkiminen/työpaja: Kouluikäisen ja nuoren terveydenhoitajatyö TH00DV28-3009
D340 Lastenhoidon luokka / Teorialuokka
D322b Simulaatiotila
Wed 05.03.2025 time 11:30 - 14:00
(2 h 30 min)
Kouluikäisen ja nuoren terveydenhoitajatyö TH00DV28-3009
D340 Lastenhoidon luokka / Teorialuokka
Fri 14.03.2025 time 12:15 - 14:45
(2 h 30 min)
Kouluikäisen ja nuoren terveydenhoitajatyö TH00DV28-3009
D340 Lastenhoidon luokka / Teorialuokka
Tue 18.03.2025 time 09:00 - 09:45
(0 h 45 min)
Kouluikäisen ja nuoren terveydenhoitajatyö TH00DV28-3009
Learn-tentti
Changes to reservations may be possible.

Objective

You can plan, implement and assess the follow-up of growth and development of schoolchildren and young people in cooperation with the clients.
You can support schoolchildren and young people in making health promoting choices.
You are able to encourage families in parenting and promotion of a healthy lifestyle.
You are able to evaluate the need for increased support and for a referral to further care.
You can plan, implement and evaluate the follow-up of growth and development of schoolchildren and young people in cooperation with the clients.
You can support schoolchildren and young people in making health promoting choices.
You are able to encourage families in parenting and promotion of healthy lifestyle.
You are able to evaluate the need for increased support and for a referral to further care.
You are able to maintain and promote a safe community and environment for schoolchildren and young people in cooperation with families and different interest groups.
You know how to take into account multiculturalism in your work.

Content

What is public health nursing for schoolchildren, young people and their families and how is it implemented?
What is student health care?
How do you assess the growth and development of schoolchildren and young people?
How do you identify risks related to health, lack of security and social development in schoolchildren, adolescents and students and how do you tackle these risks?
How do you promote and support the mental health and wellbeing of schoolchildren, adolescents and students?
How do you promote substance-free thinking and deal with substance abuse problems in school and student health care?
How do you promote the health, safety and effectiveness of learning communities and environments?
How do you advice individuals and groups on health issues?
How do you promote the sexual health of schoolchildren, young people and students?
How do you provide exercise and nutrition counseling for schoolchildren and students?
How do you advice schoolchildren and students on sleep issues? How do you take into account multiculturalism in your work?

Evaluation

Students can:
look for information in the key information sources of the field.
identify interrelated tasks.
use the key methods of public health nursing.
justify their actions according to the ethical principles of the professional field.

Course material

Laaja terveystarkastus. Ohjeistus äitiys- ja lastenneuvolatoimintaan sekä kouluterveydenhuoltoon .Toim. Hakulinen-Viitanen T., Hietanen-Peltola M., Hastrup A., Wallin M. & Pelkonen M. 2012. THL. Opas 22.

NEUKO-tietokanta. Duodecim. Terveysportti.

Mielenterveys- ja päihdetyön menetelmät opiskeluterveydenhuollossa - Opas arviointiin, hoitoon ja käytäntöihin 2017. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.

Muu Learnissa oleva materiaali.

Study forms and methods

Opintojakso koostuu kouluikäisen terveydenhoitajatyöstä 2 op, nuoren (opiskeluth) terveydenhoitajatyöstä 1,5 op, mielenterveys- ja päihdetyöstä 1 op ja ryhdin tukimisesta 0,5 op.

RDI and work-related cooperation

Opintojaksoon liittyy neljän viikon pituinen harjoittelu opiskelu-ja/tai kouluterveydenhuollossa.

Timing of exams and assignments

Kouluterveydenhuollosta on luokassa tehtävä pari- tai pienryhmätentti.

Opiskeluterveydenhuollosta on Learn-tentti.

Mielenterveys- ja päihdetyöstä on ryhmätehtävä.

Simulaatio kouluterveydenhuolto & mielenterveys- ja päihdetyö.

International cooperation

Opintojakso sisältää esimerkkejä eri kulttuureista tulevan koululaisen ja opiskelijan sekä hänen perheensä kohtaamisesta.

Student workload

1 op = 27 tuntia opiskelijan työtä
Opintojakson laajuus on 5 op = 135 t

Course part description

Opintojakso jakautuu seuraaviin osiin:

Kouluikäisen terveydenhoitajatyö 2,0 op,
Nuoren (opiskelija) terveydenhoitajatyö 1,5 op
Ryhdin tutkiminen 0,5 op
Mielenterveys- ja päihdetyö 1 op
Simulaatio kouluikäisen ja nuoren terveydenhoitajatyö & mielenterveys- ja päihdetyö 2 tuntia
Kouluikäisen ja nuoren ravitsemus 2 tuntia
Koulukuraattorin työ 2 tuntia

Further information

Läsnäolovelvotteisia (100 %) ovat ryhti- ja ravitsemustunnit sekä tunnit koulukuraattorin työstä. Osa muista tunneista on myös läsnäolovelvotteisia.

Simulaatio kouluikäisen ja nuoren terveydenhoitajatyöstä & mielenterveys- ja päihdetyöstä on pakollinen.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Kouluikäisen terveydenhoitajatyö, pari- tai ryhmätentti, numeraalinen arviointi (1-5).
Nuoren terveydenhoitajatyö (opiskeluterveydenhuolto), Learn-tentti, numeraalinen arviointi (1-5).
Simulaatio hyväksytty-hylätty.

Mielenterveys- ja päihdetyön tehtävä, numeraalinen arviointi (1-5).

Opintojakson arvosanan korottaminen tapahtuu yksilötenttinä Examissa. Arvosanaa voi korottaa yhden kerran.

Go back to top of page