Työterveyshuolto ja ikääntyneen terveydenhoitajatyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00DV29-3009
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
07.04.2025 - 21.04.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
-
06.10.2025 - 07.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 1 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Sosiaali- ja terveysalan koulutusyksikkö
- Toimipiste
- Mikkelin kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
- Opettajat
- Matias Karvonen
- Reetta Korhonen
- Ryhmät
-
THMI23KPTerveydenhoitaja, päivätoteutus
- Opintojakso
- TH00DV29
Toteutuksella on 9 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 32 t 15 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ti 07.10.2025 klo 09:00 - 09:45 (0 t 45 min) |
Opintojaksoinfo: Työterveyshuolto ja ikääntyneen terveydenhoitajatyö TH00DV29-3009 |
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
|
Ti 14.10.2025 klo 12:45 - 15:00 (2 t 15 min) |
Työterveyshuolto ja ikääntyneen terveydenhoitajatyö TH00DV29-3009 |
D340
Lastenhoidon luokka / Teorialuokka
|
To 16.10.2025 klo 12:45 - 15:00 (2 t 15 min) |
Työterveyshuolto ja ikääntyneen terveydenhoitajatyö TH00DV29-3009 |
D315
Teorialuokka
|
Ma 27.10.2025 klo 12:45 - 15:00 (2 t 15 min) |
Työterveyshuolto ja ikääntyneen terveydenhoitajatyö TH00DV29-3009 |
D340
Lastenhoidon luokka / Teorialuokka
|
To 30.10.2025 klo 12:45 - 15:00 (2 t 15 min) |
Työterveyshuolto ja ikääntyneen terveydenhoitajatyö TH00DV29-3009 |
D340
Lastenhoidon luokka / Teorialuokka
|
Pe 31.10.2025 klo 10:30 - 12:00 (1 t 30 min) |
Työterveyshuolto ja ikääntyneen terveydenhoitajatyö TH00DV29-3009 |
D315
Teorialuokka
|
Ma 17.11.2025 klo 08:30 - 15:30 (7 t 0 min) |
Simulaatio ja laborointi: Työterveyshuolto ja ikääntyneen terveydenhoitajatyö TH00DV29-3009 |
D314
Simulaation purkutila
D340 Lastenhoidon luokka / Teorialuokka D322b Simulaatiotila |
Ti 18.11.2025 klo 08:30 - 15:30 (7 t 0 min) |
Simulaatio ja laborointi: Työterveyshuolto ja ikääntyneen terveydenhoitajatyö TH00DV29-3009 |
D314
Simulaation purkutila
D340 Lastenhoidon luokka / Teorialuokka D322b Simulaatiotila |
Ma 24.11.2025 klo 08:30 - 15:30 (7 t 0 min) |
Seminaari: Työterveyshuolto ja ikääntyneen terveydenhoitajatyö TH00DV29-3009 |
D117
Kampussali D
|
Tavoitteet
Osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida työikäisen ja ikääntyneen terveyttä sekä toimintakykyä.
Osaat arvioida ikääntyneen terveyteen, elinoloihin ja elämäntilanteeseen liittyviä palveluntarvetta lisääviä riskitekijöitä ja ohjata tarjolla olevien palvelujen käyttöön.
Tiedät työhyvinvoinnin kokonaisuuden ja työterveyshuollon roolin sen vahvistamisessa.
Osaat selittää ja noudattaa hyvän työterveyshuoltokäytännön periaatteita.
Osaat arvioida työn, työyhteisöjen ja –ympäristöjen vaikutuksia terveyteen ja antaa työhön ja työoloihin liittyviä suosituksia ja henkilökohtaisen terveyden edistämiseen liittyviä ohjeita.
Osaat ohjata asiakasta käyttämään tarkoituksenmukaisia palveluja ja varmistaa asiakkaan palvelukokonaisuuden jatkuvuuden.
Osaat huomioida monikulttuurisuuden työssäsi.
Sisältö
Sisältö työikäisen terveydenhoitajatyön ja työterveyshuollon osalta:
Mistä osa-alueista työhyvinvointi koostuu?
Mitkä ovat yrittäjän työhyvinvoinnin erityskysymyksiä?
Mikä on työterveyshuollon rooli työhyvinvoinnin vahvistamisessa?
Mitkä lait ovat keskeisiä työikäisen ja ikääntyneen terveyden edistämisessä?
Mikä on lakisääteisen työterveyshuollon sisältö?
Mitkä ovat hyvän työterveyshuoltokäytännön periaatteet?
Miten arvioidaan työn ja työympäristön / toiminnan ja toimintaympäristön terveydellisiä olosuhteita?
Miten arvioidaan henkilön työ- ja/tai toimintakykyä?
Milloin työterveystarkastukset ovat lakisääteisiä?
Mitkä ovat keskeiset työperäisiä sairauksia ja ammattitauteja?
Mitä kuuluu työturvallisuuteen ja miten se on organisoitu työpaikolla?
Mitä asioita tulee huomioida henkilön työergonomisessa kartoituksessa?
Mikä merkitys on palveluiden suunnittelussa asiakaspalautteella ja asiakasfoorumeilla?
Sisältö ikääntyneen terveydenhoitajatyön osalta:
Mikä on ensisijaista ikääntyneen terveystarkastuksessa ja terveyden edistämisessä?
Mitkä ovat ikääntyvän terveysneuvonnan erityispiirteet (mm. liikunta, ravitsemus, seksuaalisuus, uni, ikääntymiseen ja pitkäaikaissairauksiin liittyvä neuvonta)?
Mitkä ovat hyvinvointiteknologian mahdollisuudet ja käyttö ikääntyneen terveyden edistämisessä?
Miten kuntouttava työote ilmenee käytännössä?
Miten huomioit monikulttuurisuuden työssäsi?
Opiskelumateriaali
Karvala, K., Aalto-Korte, K., Leino, T., Oksa, P., Sainio, M., Latvala, J., Uitti, J. & Santonen, T. 2019. Altistelähtöinen työterveysseuranta. 1. painos. Kustannus Oy Duodecim.
Uitti J. (toim.) 2014. Hyvä työterveyshuoltokäytäntö. 3.-5.painos. Työterveyslaitos, Saarijärvi.
Learnissa esitetty opiskelumateriaali.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Opintojakso toteutetaan verkko- ja lähiopetuksena. Opintojaksoinfo järjestetään Teamsissa. Osallistuminen opintojaksoinfoon on suositeltavaa. Opintojaksoinfon lisäksi tapaamme vapaaehtoisten etäopetuskertojen merkeissä Teamsissa sekä läsnäoloa velvoittavissa seminaari-, simulaatio- ja laborointipäivinä. Etäopetuskerroista ei tehdä tallennetta.
• Opiskelu tapahtuu Learn-oppimisympäristössä. Opintojaksolle pääsee liittymään Learnissa opintojakson alkamispäivänä.
• Opiskelua rytmittävät itsenäisesti ja pienryhmittäin tehtävät oppimistehtävät ja verkkotentit.
• Opettajan ohjausta on saatavilla etäopetuskertojen sekä seminaari-, simulaatio- ja laborointipäivien yhteydessä ja Learn-alustan ohjeiden mukaisesti.
• Arvioitavat tehtävät tehdään itsenäisesti tai pienryhmittäin. Tehtävät on palautettava annetussa aikataulussa.
• Opiskelijat saavat oppimistehtävistä ja tenteistä henkilökohtaisen arvioinnin.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksoon kuuluvassa seminaaripäivässä voi vierailla moniammatillisen työterveystiimin asiantuntijoita ja ammattihenkilöitä tai työterveyshuollon yhteistyökumppaneita.
Simulaatio-opetuksessa hyödynnetään työelämästä nousseita käytännön esimerkkitilanteita.
Seminaari-, simulaatio ja laborointipäivät ovat läsnäolovelvollisia.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojakso muodostuu verkkoluennoista, seminaaripäivästä, simulaatio- ja laborointipäivästä sekä oppimistehtävistä, jotka opiskelija suorittaa annetun aikataulun puitteissa.
Työterveyshuolto 2 op -osiossa on arvioitava oppimistehtävä.
Työlääketieteen 1 op -osuudessa on Exam-tentti.
Mielenterveys- ja päihdehoitotyön 1 op -osuudessa on arvioitava oppimistehtävä.
Ikääntyneen terveydenhoitajatyö 1 op -osioon kuuluu simulaatioharjoitus.
Opintojakso päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä kaikki oppimistehtävät ja tentit on oltava tehtyinä.
Hylätyn tentin tai tehtävän voi uusia enintään kaksi kertaa opintojakson voimassaoloaikana.
Kansainvälinen yhteistyö
Ei sisälly opintojaksoon.
Opiskelijan työmäärä
5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on noin 135 h, mutta mutta todellinen työmäärä riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
Toteutuksen osien kuvaus
Työterveyshuolto 2 op
Työlääketiede 1 op
Ikääntyneen terveydenhoitajatyö 1 op
Mielenterveys- ja päihdehoitotyö 1 op
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolla käytetään Teams-yhteyttä.
Seminaaripäivä edellyttää läsnäolovelvollisuutta. Seminaaripäivä toteutetaan Mikkelin kampuksella.
Simulaatio- ja laborointipäivä edellyttää läsnäolovelvollisuutta. Simulaatio- ja laborointipäivä toteutetaan Mikkelin kampuksella.
Tätä opintojaksoa täydentää työterveyshuollon harjoittelu.
OPINTOJAKSON EDELTÄVYYSEHDOT:
Hyväksytysti suoritetut:
• Hoitotyön ammatilliset perusteet (pois lukien Opinto- ja urasuunnittelu)
• Hoitotyön ammatilliset perusteet -harjoittelu
• Terveyden edistäminen
• Kliininen hoitotyö I
• Kliininen harjoittelu I
Tämän lisäksi nämä lisäehdot:
Kliininen hoitotyö II suoritettu
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin.
Opintojakson suoritukseen kuuluvat kaikkien oppimistehtävien ja tenttien hyväksytty suoritus sekä osallistuminen seminaaripäivään ja simulaatio- ja laborointipäivään.
Oppimistehtävistä / tenteistä tulee saada vähintään 50 % maksimipisteistä oikein. Oppimistehtävät ja tentti arvioidaan asteikolla hyväksytty / hylätty tai numeraalisesti 1-5.
Työterveyshuolto 2 op: kirjallinen tehtävä (arviointi: 1-5)
Työlääketiede 1 op: tentti Examissa (arviointi: 1-5)
Ikääntyneen terveydenhoitajatyö 1 op: simulaatioharjoitus (arviointi: hyväksytty-täydennettävä)
Mielenterveys- ja päihdehoitotyö 1 op: kirjallinen tehtävä (arviointi: 1-5)