Palveluprosessien kehittäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: MR00DU75-3007
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
04.11.2024 - 17.11.2024
Ajoitus
13.01.2025 - 30.04.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 80
Koulutus
- Matkailu- ja palveluliiketoiminnan koulutus
Opettaja
- Eeva Koljonen
Vastuuopettaja
Eeva Koljonen
Ryhmät
-
MRMI23KVMatkailu- ja palveluliiketoiminta, verkkototeutus
-
MRMI22SPMatkailu- ja palveluliiketoiminta, päivätoteutus
-
MRKT22SVMatkailu- ja palveluliiketoiminta, verkkototeutus
- 13.01.2025 16:30 - 17:30, Palveluprosessien kehittäminen MR00DU75-3007
- 03.02.2025 16:30 - 17:30, Palveluprosessien kehittäminen MR00DU75-3007
- 17.02.2025 16:30 - 17:30, Palveluprosessien kehittäminen MR00DU75-3007
- 05.03.2025 17:45 - 18:30, Palveluprosessien kehittäminen MR00DU75-3007
- 26.03.2025 16:30 - 17:15, Palveluprosessien kehittäminen MR00DU75-3007
- 09.04.2025 16:30 - 17:15, Palveluprosessien kehittäminen MR00DU75-3007
Tavoitteet
Osaat tunnistaa palveluprosessin erityispiirteet
Osaat tunnistaa prosessin kehittämisen haasteet
Osaat käytännössä kuvata ja kehittää palveluprosesseja
Sisältö
Mitä asioita palveluprosessien kehittämisessä tulee erityisesti ottaa huomioon?
Millaisia haasteita on prosessien kehittämisessä?
Miten sovellat prosessiajattelua matkailu- ja ravitsemisalan palveluprosesseihin?
Opintojaksoon liittyy käytännönläheinen työelämäprojekti (3 op)
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaalit ovat Learnissa luentotallenteina, sähköisinä linkkeinä , pp-esityksinä ja kirjallisuussuosituksina
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Opintojakso toteutetaan verkossa. Opiskelijoille lähetetään sähköpostiin ohjeet opintojaksolle liittymisestä Learnissa ja aloitusinfosta, joka myös tallennetaan. Opintojakson suoritusvaatimuksena on opintojakson tehtävien tekeminen opintojakson aikana hyväksytysti. Opintojaksolla järjestetään vapaaehtoisia teemoitettuja verkkoluentoja, jotka tallennetaan ja saatavailla on myös ohjausta tehtäviin. Learnin luentotallenteiden ja ohjeiden avulla opintojaksolla voi edetä myös omaan tahtiin. Opintojaksoon kuuluu Prosessien kehittämiseen liittyvä tehtävä, joka tehdää työelämään tai TKI- hankkeeseen.
Opintojakson teemat
Prosessien määrittely ja käsitteet
Prosessiajattelu
Prosessien kehittäminen
Prosessien arviointi ja mittaaminen
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla tehdään työelämäyhteistyöprojekti, jonka laajuus on 3 op. Projektin sisältö tarkentuu opintojakson käynnistyessä. Projektin aiheen voit valita omalta työpaikalta tai toimeksiantona.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojen etenemiselle on laadittu suositusaikataulu, mutta opinnoissa voi edetä oman aikataulun mukaisesti opintojakson suoritusaikana.
Opiskelijan työmäärä
Opintojakson laajuus on 5 op eli 135 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä muodostuu verkkoluennoista, kirjallisuuteen ja materiaaliin tutustumisesta ja case tehtävästä.
Toteutuksen osien kuvaus
Orientoiva tehtävä 1,5 op arviointi 1-5
Prosessien kehittäminen ja itsearviointi 3,5 op, 1-5
Lisätietoja opiskelijoille
Halutessaan tehtäviä voi tehdä parityönä tai pienryhmässä.
Aiemmin hankitun osaamisen tunnistamien ja tunnustaminen on mahdollista, ohjeet ovat oppimisalustalla.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson suoritusvaatimuksena on koko opintojakson suorittaminen hyväksytysti , arviointiasteikko on 1-5 ( 0 hylätty).
Opintojakso arvioidaan oppimistehtävien perusteella; itsearviointi, vertaisarviointi ja opettajan antama palaute. Opintojakson arviointikriteerit käydään läpi opintojen alkaessa ja ne ovat nähtävillä Learn alustalla.
Kiitettävä 5 opiskelija
käyttää laaja-alaisesti ja asiantuntevasti ammattikäsitteitä eri tilanteissa
arvioida käyttämiään tietolähteitä monipuolisesti ja kriittisesti
työskennellä innovatiivisesti ja itsenäisesti asiantuntijatehtävissä työelämässä
sekä luovasti päätellä ja ratkaista ammattialan ongelmia
dedistää ja kehittää toimintaa asiakas-, käyttäjä- ja kohderyhmätilanteissa
arvioida ja kehittää malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita
ohjaa ja kehittää tiimin toimintaa
edistää eettisten periaatteiden soveltamista ennakoimattomissa tilanteissa
Hyvä 3-4 opiskelija osaa
käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä eri tilanteissa.
arvioida käyttämiään tietolähteitä kriittisesti.
työskennellä tiimin jäsenenä asiantuntijatehtävissä työelämässä sekä huomata ja kuvata ammattialan ongelmia.
arvioida toimintaa asiakas-, käyttäjä- ja kohderyhmätilanteissa.
valita tarkoituksenmukaiset mallit, menetelmät, ohjelmistot ja tekniikat ja perustella valinnan.
edistää tiimin tavoitteellista toimintaa.
soveltaa kriittisesti oman alan eettisiä periaatteita eri tilanteissa.
Tyydyttävä 1-2
käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri tilanteissa
rajata ja perustella tietolähteiden käytön
suoriutua sujuvasti ennakoimattomista tehtäväkokonaisuuksista
toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa tilanteen vaatimalla ta valla
soveltaa oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita sekä pe rustella niiden käyttöä
toimia tavoitteellisesti tiimissä
soveltaa oman alan eettisiä periaatteita eri tilanteissa