Siirry suoraan sisältöön

Palveluprosessien kehittäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: MR00DU75-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

04.11.2024 - 17.11.2024

Ajoitus

13.01.2025 - 30.04.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö

Toimipiste

E-kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 80

Koulutus

  • Matkailu- ja palveluliiketoiminnan koulutus

Opettaja

  • Eeva Koljonen

Vastuuopettaja

Eeva Koljonen

Ryhmät

  • MRMI23KV
    Matkailu- ja palveluliiketoiminta, verkkototeutus
  • MRMI22SP
    Matkailu- ja palveluliiketoiminta, päivätoteutus
  • MRKT22SV
    Matkailu- ja palveluliiketoiminta, verkkototeutus
  • 13.01.2025 16:30 - 17:30, Palveluprosessien kehittäminen MR00DU75-3007
  • 03.02.2025 16:30 - 17:30, Palveluprosessien kehittäminen MR00DU75-3007
  • 17.02.2025 16:30 - 17:30, Palveluprosessien kehittäminen MR00DU75-3007
  • 05.03.2025 17:45 - 18:30, Palveluprosessien kehittäminen MR00DU75-3007
  • 26.03.2025 16:30 - 17:15, Palveluprosessien kehittäminen MR00DU75-3007
  • 09.04.2025 16:30 - 17:15, Palveluprosessien kehittäminen MR00DU75-3007

Tavoitteet

Osaat tunnistaa palveluprosessin erityispiirteet
Osaat tunnistaa prosessin kehittämisen haasteet
Osaat käytännössä kuvata ja kehittää palveluprosesseja

Sisältö

Mitä asioita palveluprosessien kehittämisessä tulee erityisesti ottaa huomioon?
Millaisia haasteita on prosessien kehittämisessä?
Miten sovellat prosessiajattelua matkailu- ja ravitsemisalan palveluprosesseihin?
Opintojaksoon liittyy käytännönläheinen työelämäprojekti (3 op)

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaalit ovat Learnissa luentotallenteina, sähköisinä linkkeinä , pp-esityksinä ja kirjallisuussuosituksina

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Opintojakso toteutetaan verkossa. Opiskelijoille lähetetään sähköpostiin ohjeet opintojaksolle liittymisestä Learnissa ja aloitusinfosta, joka myös tallennetaan. Opintojakson suoritusvaatimuksena on opintojakson tehtävien tekeminen opintojakson aikana hyväksytysti. Opintojaksolla järjestetään vapaaehtoisia teemoitettuja verkkoluentoja, jotka tallennetaan ja saatavailla on myös ohjausta tehtäviin. Learnin luentotallenteiden ja ohjeiden avulla opintojaksolla voi edetä myös omaan tahtiin. Opintojaksoon kuuluu Prosessien kehittämiseen liittyvä tehtävä, joka tehdää työelämään tai TKI- hankkeeseen.

Opintojakson teemat
Prosessien määrittely ja käsitteet
Prosessiajattelu
Prosessien kehittäminen
Prosessien arviointi ja mittaaminen

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla tehdään työelämäyhteistyöprojekti, jonka laajuus on 3 op. Projektin sisältö tarkentuu opintojakson käynnistyessä. Projektin aiheen voit valita omalta työpaikalta tai toimeksiantona.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojen etenemiselle on laadittu suositusaikataulu, mutta opinnoissa voi edetä oman aikataulun mukaisesti opintojakson suoritusaikana.

Opiskelijan työmäärä

Opintojakson laajuus on 5 op eli 135 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä muodostuu verkkoluennoista, kirjallisuuteen ja materiaaliin tutustumisesta ja case tehtävästä.

Toteutuksen osien kuvaus

Orientoiva tehtävä 1,5 op arviointi 1-5
Prosessien kehittäminen ja itsearviointi 3,5 op, 1-5

Lisätietoja opiskelijoille

Halutessaan tehtäviä voi tehdä parityönä tai pienryhmässä.

Aiemmin hankitun osaamisen tunnistamien ja tunnustaminen on mahdollista, ohjeet ovat oppimisalustalla.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson suoritusvaatimuksena on koko opintojakson suorittaminen hyväksytysti , arviointiasteikko on 1-5 ( 0 hylätty).
Opintojakso arvioidaan oppimistehtävien perusteella; itsearviointi, vertaisarviointi ja opettajan antama palaute. Opintojakson arviointikriteerit käydään läpi opintojen alkaessa ja ne ovat nähtävillä Learn alustalla.

Kiitettävä 5 opiskelija
käyttää laaja-alaisesti ja asiantuntevasti ammattikäsitteitä eri tilanteissa
arvioida käyttämiään tietolähteitä monipuolisesti ja kriittisesti
työskennellä innovatiivisesti ja itsenäisesti asiantuntijatehtävissä työelämässä
sekä luovasti päätellä ja ratkaista ammattialan ongelmia
dedistää ja kehittää toimintaa asiakas-, käyttäjä- ja kohderyhmätilanteissa
arvioida ja kehittää malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita
ohjaa ja kehittää tiimin toimintaa
edistää eettisten periaatteiden soveltamista ennakoimattomissa tilanteissa

Hyvä 3-4 opiskelija osaa
käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä eri tilanteissa.
arvioida käyttämiään tietolähteitä kriittisesti.
työskennellä tiimin jäsenenä asiantuntijatehtävissä työelämässä sekä huomata ja kuvata ammattialan ongelmia.
arvioida toimintaa asiakas-, käyttäjä- ja kohderyhmätilanteissa.
valita tarkoituksenmukaiset mallit, menetelmät, ohjelmistot ja tekniikat ja perustella valinnan.
edistää tiimin tavoitteellista toimintaa.
soveltaa kriittisesti oman alan eettisiä periaatteita eri tilanteissa.

Tyydyttävä 1-2
käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri tilanteissa
rajata ja perustella tietolähteiden käytön
suoriutua sujuvasti ennakoimattomista tehtäväkokonaisuuksista
toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa tilanteen vaatimalla ta valla
soveltaa oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita sekä pe rustella niiden käyttöä
toimia tavoitteellisesti tiimissä
soveltaa oman alan eettisiä periaatteita eri tilanteissa