Customer-oriented productization in hospitality business (5 cr)
Code: MR00DU59-3011
General information
- Enrollment
-
07.04.2025 - 21.04.2025
Registration for the implementation has begun.
- Timing
-
01.09.2025 - 26.10.2025
The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- RDI portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work
- Campus
- Ecampus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 40
- Degree programmes
- Degree Programme in Tourism and Service Business
- Teachers
- Sini Laukkanen
- Teacher in charge
- Sini Laukkanen
- Groups
-
MRMI24KVTourism and Service Business, online studies
- Course
- MR00DU59
Realization has 4 reservations. Total duration of reservations is 4 h 0 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Tue 02.09.2025 time 18:15 - 19:15 (1 h 0 min) |
Asiakaslähtöinen tuotteistaminen matkailu- ja ravitsemisalalla MR00DU59-3011 |
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
|
Tue 16.09.2025 time 17:00 - 18:00 (1 h 0 min) |
Asiakaslähtöinen tuotteistaminen matkailu- ja ravitsemisalalla MR00DU59-3011 |
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
|
Tue 30.09.2025 time 17:00 - 18:00 (1 h 0 min) |
Asiakaslähtöinen tuotteistaminen matkailu- ja ravitsemisalalla MR00DU59-3011 |
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
|
Tue 14.10.2025 time 17:00 - 18:00 (1 h 0 min) |
Asiakaslähtöinen tuotteistaminen matkailu- ja ravitsemisalalla MR00DU59-3011 |
Etäopetus lukujärjestyksen mukaan
|
Objective
You can:
- find out the needs of different customer groups in hospitality business.
- identify different steps of productization in hospitality management and pay attention to the requirements of legislation.
- produce services according to the concepts of productization in a sustainable way.
- use the methods of service design as part of productization.
- network with professionals and companies of different fields.
Content
Which are the key concepts of productization?
What kind of process is productization?
What kind of requirements of legislation does productization include?
How to collect customer information and involve customers in development?
How to use the key concepts and methods when producing customer-oriented services?
How to work together with customers, users and target groups in the service design process?
How to plan, produce and evaluate productization?
Course material
Opintojaksolla on Learn-ympäristöön linkitetyt materiaalit.
Learnissa olevan verkkoaineiston lisäksi:
Apunen, A. 2020. Haastajasta hittipalveluksi: Tuotteista ideastasi menestyjä. Helsinki: Alma Talent. (e-kirja, äänikirja)
Tonder, M. 2013. Ideasta kaupalliseksi palveluksi: Matkailupalvelujen tuotteistaminen. Helsinki: Restamark.
Tuulaniemi, Juha. 2011. Palvelumuotoilu. Palvelumuotoilu | Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu | Xamk Kaakkuri (finna.fi)
Study forms and methods
Opintojakso käynnistyy verkossa orientaatioluennolla. Lisäksi on kaksi verkkoluentoa opintojakson teemoista. Luennot tallennetaan ja ne on myöhemmin katsottavissa Learn-ympäristössä. Opintojaksolla on lisäksi vapaaehtoinen ohjaustunti tuotteistamistehtävää varten. Itsenäinen suoritustapa verkkototeutuksena. Yksilötehtävinä matkailutuotteen analysointi sekä perehtyminen laki-teemaan. Pari- tai ryhmätyönä tuotteismistehtävä valmiille toimeksiantajayritykselle tai opiskelijan itse löytämälleen yritykselle/omalle matkailu- ja ravitsemisalan työpaikalle.
RDI and work-related cooperation
Opintojaksolla toteutetaan työelämäyhteistyössä tuotteistamistehtävä pari- tai ryhmätyönä (3 op).
Timing of exams and assignments
Kaikki arvioitavat tehtävät tulee olla tehtynä opintojakson aikana. Learn-ympäristössä on suosituspäivät palautuksille. Opintojaksolla ei ole tenttiä.
International cooperation
Ei ole.
Student workload
Yksi opintopiste vastaa 27 opiskelijan työtä eli 135 tuntia. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelumenetelmistä ja aiemmasta osaamisesta.
Course part description
Opintojakson teemoina ovat:
Matkailutuotteen määritelmät, tuotteistamisprosessi, lainsäädäntö sekä palvelumuotoilu.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Opintojakso arvioidaan kokonaisuudessaan asteikolla 1-5. Toteutuksen osat arvioidaan seuraavasti: matkailutuotteen analysointi (1-5), käsitekartta laki-teemasta (hyväksytty/hylätty) ja tuotteistamistehtävä (1-5). Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin.