Kouluttajana toimiminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: YP00DU31-3006
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
04.11.2024 - 17.11.2024
Ajoitus
13.01.2025 - 30.04.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Yhteisöpedagogikoulutus
Opettaja
- Hanne Salovaara-Pitkänen
Vastuuopettaja
Hanne Salovaara-Pitkänen
Ryhmät
-
YPMI23KPYhteisöpedagogi, päivätoteutus (ympäristökasvatus ja yhteisöjen kehittäjä)
-
YPMI22SPYhteisöpedagogi, päivätoteutus (nuorisokasvatus ja nuorisotyö)
- 15.01.2025 08:00 - 11:00, Kouluttajana toimiminen YP00DU31-3006
- 22.01.2025 08:00 - 11:00, Kouluttajana toimiminen YP00DU31-3006
- 29.01.2025 08:00 - 11:00, Kouluttajana toimiminen YP00DU31-3006
- 05.02.2025 08:00 - 11:00, Kouluttajana toimiminen YP00DU31-3006
- 12.02.2025 08:00 - 11:00, Kouluttajana toimiminen YP00DU31-3006
- 19.02.2025 09:00 - 12:00, Kouluttajana toimiminen YP00DU31-3006
- 07.03.2025 12:15 - 15:15, Kouluttajana toimiminen YP00DU31-3006
- 12.03.2025 09:00 - 12:00, Kouluttajana toimiminen YP00DU31-3006
- 04.04.2025 12:15 - 15:15, Kouluttajana toimiminen YP00DU31-3006
- 10.04.2025 09:45 - 11:45, Kouluttajana toimiminen YP00DU31-3006
- 10.04.2025 12:30 - 13:45, Kouluttajana toimiminen YP00DU31-3006
- 16.04.2025 09:00 - 12:00, Kouluttajana toimiminen YP00DU31-3006
- 23.04.2025 08:00 - 11:00, Kouluttajana toimiminen YP00DU31-3006
- 30.04.2025 08:00 - 11:00, Kouluttajana toimiminen YP00DU31-3006
Tavoitteet
Osoitat perehtyneisyytesi didaktiikan perusteisiin, erityisesti koulutussuunnitteluun, eri työtapojen käyttöön koulutustilanteissa sekä koulutuksen arviointiin nuorisotyön eri toimintamuodoissa
Sisältö
Mitä on didaktiikka?
Miten koulutustapahtuma suunnitellaan?
Miten koulutustapahtuma toteutetaan ja arvioidaan?
Opiskelumateriaali
Opintojaksolla perehdytään seuraavaan kirjallisuuteen:
Jyrhämä, R.; Hellstöm, M.; Uusikylä,K.; Kansanen, P.2016 Opettajan didaktiikka. PS kustannus.
Saloviita, T. 2007. Yhteistoiminnallinen oppiminen ja osallistava kasvatus. Juva: PS-kustannus.
Vuorinen, J.2005. Tuhat tapaa opettaa – menetelmäopas opettajille, kouluttajille ja ryhmän ohjaajille. Novus oy.
Uusikylä, K. & Atjonen, P.2007. Didaktiikan perusteet. Helsinki: Wsoy.
Muu opiskelumateriaali jaetaan toteutuksen aikana Learn-ympäristössä opintojakson alkaessa.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Opetus toteutetaan kokonaan lähiopetuksena Mikkelin kampuksella lukujärjestyksen mukaan. Etäosallistuminen ei ole mahdollista.
Opiskelu rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti/ryhmässä tehtävien oppimistehtävien mukaan. Opintojaksolla perehdytään didaktiikan perusteisiin, erityisesti koulutussuunnitteluun, eri työtapojen käyttöön koulutustilanteissa sekä koulutuksen arviointiin nuorisokasvatuksen ja nuorisotyön kentällä. Opintojaksolla käytetään monipuolisia työskentelytapoja (mm. luento, ryhmäkeskustelut, opponointi, yhteiset harjoitukset). Tällä opintojaksolla toteutetaan aitoja koulutustilaisuuksia ja saadaan näin ollen arvokasta kokemusta kouluttajana toimimisesta. Osa opintojakson tehtävistä voidaan suorittaa opiskelijan valitsemassa työpaikassa.
Opintojakso koostuu viikoittain (3 h/ viikko) toistuvasta lähiopetuksesta. Opintojakson suorittamiseen kuuluu itsenäisesti suoritettava oppimistehtävä.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksoon liittyen opiskelija tuottaa toteuttamiskelpoisen koulutustapahtuman suunnitelman, joka voidaan toteuttaa myös opiskelijan valinnan mukaisesti aidossa työelämäkontekstissa.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojakso päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelijan tulee palauttaa suoritukseen vaadittavat osiot:
Koulutustilaisuuden suunnitelman laatiminen ja toteutuksen hyväksytty suorittaminen.
Opiskelumateriaaliin (lähiopetuksen materiaali) ja lähdeaineistoon pohjautuvan oppimistehtävän hyväksytty suorittaminen.
Opiskelijan työmäärä
1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t. Lähiopetus toteutetaan työjärjestyksen rytmillä 3 tuntia / viikko opintojakson keston ajan. Tämän lisäksi opintojaksoon kuuluu itsenäistä ja ryhmässä toteutettavaa työskentelyä. Opintojaksoon kuuluva oppimistehtävä työstetään itsenäisesti lähiopetusmateriaalia ja lähdekirjallisuutta hyödyntäen.
Toteutuksen osien kuvaus
Opintojakso koostuu seuraavista toteutuksen osista:
Koulutustapahtuman suunnittelu ja toteuttaminen sekä opponenttina toimiminen (2 op).
Opintojakson lähiopetusmateriaaliin ja lähdekirjallisuuteen pohjautuvan oppimistehtävän laatiminen (3 op).
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin.
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää seuraavaa:
Koulutustilaisuuden suunnittelu ja toteuttaminen sekä opponenttina toimiminen (hyväksytty / hylätty).
Lähiopetusmateriaaliin ja lähdekirjallisuuteen pohjautuvan oppimistehtävän laatinen (1-5).