Skip to main content

Working as an educator (5 cr)

Code: YP00DU31-3006

General information


Enrollment

04.11.2024 - 17.11.2024

Timing

13.01.2025 - 30.04.2025

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

3 op

RDI portion

2 op

Mode of delivery

40 % Contact teaching, 60 % Distance learning

Unit

Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work

Campus

Mikkeli Campus

Teaching languages

  • Finnish

Seats

20 - 50

Degree programmes

  • Degree Programme in Civic Activities and Youth Work

Teachers

  • Hanne Salovaara-Pitkänen

Teacher in charge

Hanne Salovaara-Pitkänen

Groups

  • YPMI23KP
    Civic Activities and Youth Work, full-time studies
  • YPMI22SP
    Civic Activities and Youth Work, fulltime studies

Objective

You demonstrate your familiarity with didactics, particularly in education planning, and know the different ways of working in educational and training situations, and you are able to evaluate training in the field of youth work.

Content

What is didactics?
How are training events planned?
How are training events implemented and evaluated?

Opiskelumateriaali

Opintojaksolla perehdytään seuraavaan kirjallisuuteen:
Jyrhämä, R.; Hellstöm, M.; Uusikylä,K.; Kansanen, P.2016 Opettajan didaktiikka. PS kustannus.
Saloviita, T. 2007. Yhteistoiminnallinen oppiminen ja osallistava kasvatus. Juva: PS-kustannus.
Vuorinen, J.2005. Tuhat tapaa opettaa – menetelmäopas opettajille, kouluttajille ja ryhmän ohjaajille. Novus oy.
Uusikylä, K. & Atjonen, P.2007. Didaktiikan perusteet. Helsinki: Wsoy.

Muu opiskelumateriaali jaetaan toteutuksen aikana Learn-ympäristössä opintojakson alkaessa.

Yksilölliset oppimisväylät

Opetus toteutetaan kokonaan lähiopetuksena Mikkelin kampuksella lukujärjestyksen mukaan. Etäosallistuminen ei ole mahdollista.
Opiskelu rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti/ryhmässä tehtävien oppimistehtävien mukaan. Opintojaksolla perehdytään didaktiikan perusteisiin, erityisesti koulutussuunnitteluun, eri työtapojen käyttöön koulutustilanteissa sekä koulutuksen arviointiin nuorisokasvatuksen ja nuorisotyön kentällä. Opintojaksolla käytetään monipuolisia työskentelytapoja (mm. luento, ryhmäkeskustelut, opponointi, yhteiset harjoitukset). Tällä opintojaksolla toteutetaan aitoja koulutustilaisuuksia ja saadaan näin ollen arvokasta kokemusta kouluttajana toimimisesta. Osa opintojakson tehtävistä voidaan suorittaa opiskelijan valitsemassa työpaikassa.

Opintojakso koostuu viikoittain (3 h/ viikko) toistuvasta lähiopetuksesta. Opintojakson suorittamiseen kuuluu itsenäisesti suoritettava oppimistehtävä.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksoon liittyen opiskelija tuottaa toteuttamiskelpoisen koulutustapahtuman suunnitelman, joka voidaan toteuttaa myös opiskelijan valinnan mukaisesti aidossa työelämäkontekstissa.

Tentit ja muut määräajat

Opintojakso päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelijan tulee palauttaa suoritukseen vaadittavat osiot:
Koulutustilaisuuden suunnitelman laatiminen ja toteutuksen hyväksytty suorittaminen.
Opiskelumateriaaliin (lähiopetuksen materiaali) ja lähdeaineistoon pohjautuvan oppimistehtävän hyväksytty suorittaminen.

Opiskelijan työmäärä

1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t. Lähiopetus toteutetaan työjärjestyksen rytmillä 3 tuntia / viikko opintojakson keston ajan. Tämän lisäksi opintojaksoon kuuluu itsenäistä ja ryhmässä toteutettavaa työskentelyä. Opintojaksoon kuuluva oppimistehtävä työstetään itsenäisesti lähiopetusmateriaalia ja lähdekirjallisuutta hyödyntäen.

Toteutuksen osien kuvaus

Opintojakso koostuu seuraavista toteutuksen osista:
Koulutustapahtuman suunnittelu ja toteuttaminen sekä opponenttina toimiminen (2 op).
Opintojakson lähiopetusmateriaaliin ja lähdekirjallisuuteen pohjautuvan oppimistehtävän laatiminen (3 op).

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin.
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää seuraavaa:
Koulutustilaisuuden suunnittelu ja toteuttaminen sekä opponenttina toimiminen (hyväksytty / hylätty).
Lähiopetusmateriaaliin ja lähdekirjallisuuteen pohjautuvan oppimistehtävän laatinen (1-5).