Siirry suoraan sisältöön

Mediakasvatus ja digitaalinen hyvinvointi (5 op)

Toteutuksen tunnus: YP00DU20-3010

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
04.11.2024 - 17.11.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
13.01.2025 - 21.03.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Yhteisöpedagogikoulutus
Opettajat
Laura Hokkanen
Vastuuopettaja
Laura Hokkanen
Ryhmät
YPMI23SP
Yhteisöpedagogi, päivätoteutus (nuorisokasvatus ja nuorisotyö)
Opintojakso
YP00DU20

Toteutuksella on 17 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 47 t 15 min.

Aika Aihe Tila
Ke 15.01.2025 klo 12:00 - 15:00
(3 t 0 min)
Mediakasvatus ja digitaalinen hyvinvointi YP00DU20-3010
P202 Luova luokka
Pe 17.01.2025 klo 11:30 - 14:30
(3 t 0 min)
Mediakasvatus ja digitaalinen hyvinvointi YP00DU20-3010
D117 Kampussali D
Ti 21.01.2025 klo 12:30 - 15:30
(3 t 0 min)
Mediakasvatus ja digitaalinen hyvinvointi YP00DU20-3010
P202 Luova luokka
To 23.01.2025 klo 12:00 - 15:00
(3 t 0 min)
Mediakasvatus ja digitaalinen hyvinvointi YP00DU20-3010
P202 Luova luokka
Ti 28.01.2025 klo 12:30 - 15:30
(3 t 0 min)
Mediakasvatus ja digitaalinen hyvinvointi YP00DU20-3010
Teams-luento
Ke 29.01.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Mediakasvatus ja digitaalinen hyvinvointi YP00DU20-3010
Sodan ja rauhan keskus Muisti
Ti 04.02.2025 klo 12:30 - 15:30
(3 t 0 min)
Mediakasvatus ja digitaalinen hyvinvointi YP00DU20-3010
P202 Luova luokka
Ke 05.02.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Mediakasvatus ja digitaalinen hyvinvointi YP00DU20-3010
D117 Kampussali D
Ke 12.02.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Mediakasvatus ja digitaalinen hyvinvointi YP00DU20-3010
P202 Luova luokka
Pe 14.02.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Mediakasvatus ja digitaalinen hyvinvointi YP00DU20-3010
X221 Teorialuokka
Ti 18.02.2025 klo 09:00 - 11:45
(2 t 45 min)
Mediakasvatus ja digitaalinen hyvinvointi ANIMAATIOPAJA
Rantakylän yhtenäiskoulu
Ke 19.02.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Mediakasvatus ja digitaalinen hyvinvointi VIERAILU
Mikkelin Taidemuseo ja pääkirjasto
Ti 04.03.2025 klo 12:45 - 15:45
(3 t 0 min)
Mediakasvatus ja digitaalinen hyvinvointi YP00DU20-3010
P202 Luova luokka
Ke 12.03.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Mediakasvatus ja digitaalinen hyvinvointi YP00DU20-3010
P202 Luova luokka
To 20.03.2025 klo 10:00 - 11:30
(1 t 30 min)
Mediakasvatus ja digitaalinen hyvinvointi YP00DU20-3010
P202 Luova luokka
To 20.03.2025 klo 12:15 - 13:45
(1 t 30 min)
Mediakasvatus ja digitaalinen hyvinvointi YP00DU20-3010
D209 Teorialuokka
Pe 21.03.2025 klo 14:00 - 16:30
(2 t 30 min)
Mediakasvatus ja digitaalinen hyvinvointi YP00DU20-3010
Muistin Kiellettyjen runoilijoiden klubi
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Osaat käyttää nuorille soveltuvia mediakasvatuksen menetelmiä ja työtapoja.
Osaat edistää nuorten hyvinvointia erilaisissa digitaalisissa ympäristöissä.
Osaat arvioida mediatekstien vaikutuspyrkimyksiä sekä tukea nuoren omia mahdollisuuksia vaikuttaa mediassa.

Sisältö

Millaisia menetelmiä voidaan käyttää mediakasvatuksen ja digitaalisen hyvinvoinnin edistämisessä?
Miten nuorten monilukutaitoja voidaan kehittää?
Miten osallisuutta ja vaikuttamista voidaan toteuttaa mediakasvatuksen avulla?

Opiskelumateriaali

Opintojaksolla käytetään seuraavaa kirjallisuutta
• Ella Airola, Anna Kanerva, Reijo Kupiainen, Mari Maasilta, Marjo Mäenpää, Leo Pekkala, Saara Salomaa 2024 (toim.) Mediakasvatus osallisuuden ja hyvinvoinnin tukena. Kansallinen audiovisuaalinen instituutti KAVI ja
Kulttuuripolitiikan tutkimuskeskus Cupore. https://medialukutaitosuomessa.fi/mediakasvatus2024.pdf

Opiskelijan on luettava yksi vapaavalintainen kaunokirjallinen teos opintojakson aikana.

Muu opiskelumateriaali julkaistaan Learn-ympäristössä opintojakson alkaessa.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

• Opetus toteutetaan kokonaan lähiopetuksena Mikkelin kampuksella lukujärjestyksen mukaan. Etäosallistuminen ei ole mahdollista. Lähiopetusta ei lähtökohtaisesti tallenneta, eikä sitä korvata etäluennoilla silloin, kun lähiopetusta annetaan lukujärjestyksen mukaan. Osa opetuksesta tapahtuu vierailukohteissa.
• Opiskelu rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien/ryhmässä tehtävien oppimistehtävien mukaan. Opintojakso koostuu 18 luento-opetuskerrasta ja tunnilla tehtävistä yksilö- ja pienryhmätehtävistä. Lisäksi tehdään harjoitustyö opintojakson loppuun mennessä.
• Opettajan ohjausta saatavilla lähituntien yhteydessä.
• Arvioitavat tehtävät tehdään itsenäisesti sekä ryhmänä.
• Opintojakson kahdesta yksilötehtävästä ja yhdestä ryhmätehtävästä saa opettajan kirjallisen palautteen. Ohjauksellisesta ryhmätehtävästä annetaan suullinen palaute.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla tehdään ryhmätyönä mediakasvatuksellinen työelämäprojekti. Toteutus on valtakunnallisella Mediataitoviikolla (10.-16.2.2025) Saimaanportin yhtenäiskoulun oppilaille.

Opintojaksolla vieraillaan Mikkelin seutukirjastossa, Mikkelin Taidemuseossa sekä Sodan ja rauhan keskus Muistissa.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojaksolla on luettava yksi kaunokirjallinen teos opintojakson viimeiselle lähiopetuskerralle.

Opintojakso ei sisällä erillistä tenttiä.

Opintojakson aikana tehdään ryhmissä ohjauksellinen projektitehtävä, jonka toteutus on valtakunnallisella Mediataitoviikolla (10.-16.2.2025). Ryhmien on palautettava ohjaussuunnitelma 3.2.2025 mennessä.

Opintojakson kirjastovierailun aikana toteutetaan pienryhmissä videototeutus, joka arvioidaan.

Kurssi päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelijan on palautettava suoritukseen vaadittava tiedonhakutehtävä.

Opiskelijan työmäärä

• 1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
• 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t, josta n. 54 t on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa sekä n. 81 t itsenäisesti työstettäviä oppimistehtäviä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin.

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista lähiopetukseen, ryhmätyönä tehtävään ohjausprojektiin osallistumista, ryhmätyönä tehtävän videon palautusta, kaunokirjallisen teoksen lukemista ja siitä toteutettavan videon tekemistä sekä tiedonhakutehtävää hyväksytyllä arvosanalla.

Siirry alkuun