Mediakasvatus ja digitaalinen hyvinvointi (5 op)
Toteutuksen tunnus: YP00DU20-3010
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
04.11.2024 - 17.11.2024
Ajoitus
13.01.2025 - 21.03.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Yhteisöpedagogikoulutus
Opettaja
- Laura Hokkanen
Vastuuopettaja
Laura Hokkanen
Ryhmät
-
YPMI23SPYhteisöpedagogi, päivätoteutus (nuorisokasvatus ja nuorisotyö)
- 15.01.2025 12:00 - 15:00, Mediakasvatus ja digitaalinen hyvinvointi YP00DU20-3010
- 17.01.2025 11:30 - 14:30, Mediakasvatus ja digitaalinen hyvinvointi YP00DU20-3010
- 21.01.2025 12:30 - 15:30, Mediakasvatus ja digitaalinen hyvinvointi YP00DU20-3010
- 23.01.2025 12:00 - 15:00, Mediakasvatus ja digitaalinen hyvinvointi YP00DU20-3010
- 28.01.2025 12:30 - 15:30, Mediakasvatus ja digitaalinen hyvinvointi YP00DU20-3010
- 29.01.2025 13:00 - 16:00, Mediakasvatus ja digitaalinen hyvinvointi YP00DU20-3010
- 04.02.2025 12:30 - 15:30, Mediakasvatus ja digitaalinen hyvinvointi YP00DU20-3010
- 05.02.2025 13:00 - 16:00, Mediakasvatus ja digitaalinen hyvinvointi YP00DU20-3010
- 12.02.2025 09:00 - 12:00, Mediakasvatus ja digitaalinen hyvinvointi YP00DU20-3010
- 13.02.2025 10:00 - 11:30, Mediakasvatus ja digitaalinen hyvinvointi YP00DU20-3010
- 13.02.2025 12:15 - 13:45, Mediakasvatus ja digitaalinen hyvinvointi YP00DU20-3010
- 14.02.2025 09:00 - 15:00, Mediakasvatus ja digitaalinen hyvinvointi YP00DU20-3010
- 18.02.2025 10:15 - 11:45, Mediakasvatus ja digitaalinen hyvinvointi YP00DU20-3010
- 18.02.2025 12:30 - 14:00, Mediakasvatus ja digitaalinen hyvinvointi YP00DU20-3010
- 19.02.2025 13:00 - 16:00, Mediakasvatus ja digitaalinen hyvinvointi YP00DU20-3010
- 04.03.2025 12:45 - 15:45, Mediakasvatus ja digitaalinen hyvinvointi YP00DU20-3010
- 05.03.2025 13:00 - 16:00, Mediakasvatus ja digitaalinen hyvinvointi YP00DU20-3010
- 12.03.2025 09:00 - 12:00, Mediakasvatus ja digitaalinen hyvinvointi YP00DU20-3010
- 13.03.2025 10:00 - 11:30, Mediakasvatus ja digitaalinen hyvinvointi YP00DU20-3010
- 13.03.2025 12:15 - 13:45, Mediakasvatus ja digitaalinen hyvinvointi YP00DU20-3010
- 20.03.2025 10:00 - 11:30, Mediakasvatus ja digitaalinen hyvinvointi YP00DU20-3010
- 20.03.2025 12:15 - 13:45, Mediakasvatus ja digitaalinen hyvinvointi YP00DU20-3010
- 21.03.2025 11:30 - 14:30, Mediakasvatus ja digitaalinen hyvinvointi YP00DU20-3010
Tavoitteet
Osaat käyttää nuorille soveltuvia mediakasvatuksen menetelmiä ja työtapoja.
Osaat edistää nuorten hyvinvointia erilaisissa digitaalisissa ympäristöissä.
Osaat arvioida mediatekstien vaikutuspyrkimyksiä sekä tukea nuoren omia mahdollisuuksia vaikuttaa mediassa.
Sisältö
Millaisia menetelmiä voidaan käyttää mediakasvatuksen ja digitaalisen hyvinvoinnin edistämisessä?
Miten nuorten monilukutaitoja voidaan kehittää?
Miten osallisuutta ja vaikuttamista voidaan toteuttaa mediakasvatuksen avulla?
Opiskelumateriaali
Opintojaksolla käytetään seuraavaa kirjallisuutta
• Ella Airola, Anna Kanerva, Reijo Kupiainen, Mari Maasilta, Marjo Mäenpää, Leo Pekkala, Saara Salomaa 2024 (toim.) Mediakasvatus osallisuuden ja hyvinvoinnin tukena. Kansallinen audiovisuaalinen instituutti KAVI ja
Kulttuuripolitiikan tutkimuskeskus Cupore. https://medialukutaitosuomessa.fi/mediakasvatus2024.pdf
Opiskelijan on luettava yksi vapaavalintainen kaunokirjallinen teos opintojakson aikana.
Muu opiskelumateriaali julkaistaan Learn-ympäristössä opintojakson alkaessa.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
• Opetus toteutetaan kokonaan lähiopetuksena Mikkelin kampuksella lukujärjestyksen mukaan. Etäosallistuminen ei ole mahdollista. Lähiopetusta ei lähtökohtaisesti tallenneta, eikä sitä korvata etäluennoilla silloin, kun lähiopetusta annetaan lukujärjestyksen mukaan. Osa opetuksesta tapahtuu vierailukohteissa.
• Opiskelu rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien/ryhmässä tehtävien oppimistehtävien mukaan. Opintojakso koostuu 18 luento-opetuskerrasta ja tunnilla tehtävistä yksilö- ja pienryhmätehtävistä. Lisäksi tehdään harjoitustyö opintojakson loppuun mennessä.
• Opettajan ohjausta saatavilla lähituntien yhteydessä.
• Arvioitavat tehtävät tehdään itsenäisesti sekä ryhmänä.
• Opintojakson kahdesta yksilötehtävästä ja yhdestä ryhmätehtävästä saa opettajan kirjallisen palautteen. Ohjauksellisesta ryhmätehtävästä annetaan suullinen palaute.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla tehdään ryhmätyönä mediakasvatuksellinen työelämäprojekti. Toteutus on valtakunnallisella Mediataitoviikolla (10.-16.2.2025) Saimaanportin yhtenäiskoulun oppilaille.
Opintojaksolla vieraillaan Mikkelin seutukirjastossa, Mikkelin Taidemuseossa sekä Sodan ja rauhan keskus Muistissa.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojaksolla on luettava yksi kaunokirjallinen teos opintojakson viimeiselle lähiopetuskerralle.
Opintojakso ei sisällä erillistä tenttiä.
Opintojakson aikana tehdään ryhmissä ohjauksellinen projektitehtävä, jonka toteutus on valtakunnallisella Mediataitoviikolla (10.-16.2.2025). Ryhmien on palautettava ohjaussuunnitelma 3.2.2025 mennessä.
Opintojakson kirjastovierailun aikana toteutetaan pienryhmissä videototeutus, joka arvioidaan.
Kurssi päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelijan on palautettava suoritukseen vaadittava tiedonhakutehtävä.
Opiskelijan työmäärä
• 1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
• 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t, josta n. 54 t on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa sekä n. 81 t itsenäisesti työstettäviä oppimistehtäviä.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin.
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista lähiopetukseen, ryhmätyönä tehtävään ohjausprojektiin osallistumista, ryhmätyönä tehtävän videon palautusta, kaunokirjallisen teoksen lukemista ja siitä toteutettavan videon tekemistä sekä tiedonhakutehtävää hyväksytyllä arvosanalla.