Skip to main content

Media education and digital wellbeing (5 cr)

Code: YP00DU20-3010

General information


Enrollment
04.11.2024 - 17.11.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
13.01.2025 - 21.03.2025
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
3 cr
Virtual portion
2 cr
RDI portion
2 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work
Campus
Mikkeli Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Teachers
Laura Hokkanen
Teacher in charge
Laura Hokkanen
Groups
YPMI23SP
Civic Activities and Youth Work, fulltime studies
Course
YP00DU20

Realization has 17 reservations. Total duration of reservations is 47 h 15 min.

Time Topic Location
Wed 15.01.2025 time 12:00 - 15:00
(3 h 0 min)
Mediakasvatus ja digitaalinen hyvinvointi YP00DU20-3010
P202 Luova luokka
Fri 17.01.2025 time 11:30 - 14:30
(3 h 0 min)
Mediakasvatus ja digitaalinen hyvinvointi YP00DU20-3010
D117 Kampussali D
Tue 21.01.2025 time 12:30 - 15:30
(3 h 0 min)
Mediakasvatus ja digitaalinen hyvinvointi YP00DU20-3010
P202 Luova luokka
Thu 23.01.2025 time 12:00 - 15:00
(3 h 0 min)
Mediakasvatus ja digitaalinen hyvinvointi YP00DU20-3010
P202 Luova luokka
Tue 28.01.2025 time 12:30 - 15:30
(3 h 0 min)
Mediakasvatus ja digitaalinen hyvinvointi YP00DU20-3010
Teams-luento
Wed 29.01.2025 time 13:00 - 16:00
(3 h 0 min)
Mediakasvatus ja digitaalinen hyvinvointi YP00DU20-3010
Sodan ja rauhan keskus Muisti
Tue 04.02.2025 time 12:30 - 15:30
(3 h 0 min)
Mediakasvatus ja digitaalinen hyvinvointi YP00DU20-3010
P202 Luova luokka
Wed 05.02.2025 time 13:00 - 16:00
(3 h 0 min)
Mediakasvatus ja digitaalinen hyvinvointi YP00DU20-3010
D117 Kampussali D
Wed 12.02.2025 time 09:00 - 12:00
(3 h 0 min)
Mediakasvatus ja digitaalinen hyvinvointi YP00DU20-3010
P202 Luova luokka
Fri 14.02.2025 time 09:00 - 12:00
(3 h 0 min)
Mediakasvatus ja digitaalinen hyvinvointi YP00DU20-3010
X221 Teorialuokka
Tue 18.02.2025 time 09:00 - 11:45
(2 h 45 min)
Mediakasvatus ja digitaalinen hyvinvointi ANIMAATIOPAJA
Rantakylän yhtenäiskoulu
Wed 19.02.2025 time 13:00 - 16:00
(3 h 0 min)
Mediakasvatus ja digitaalinen hyvinvointi VIERAILU
Mikkelin Taidemuseo ja pääkirjasto
Tue 04.03.2025 time 12:45 - 15:45
(3 h 0 min)
Mediakasvatus ja digitaalinen hyvinvointi YP00DU20-3010
P202 Luova luokka
Wed 12.03.2025 time 09:00 - 12:00
(3 h 0 min)
Mediakasvatus ja digitaalinen hyvinvointi YP00DU20-3010
P202 Luova luokka
Thu 20.03.2025 time 10:00 - 11:30
(1 h 30 min)
Mediakasvatus ja digitaalinen hyvinvointi YP00DU20-3010
P202 Luova luokka
Thu 20.03.2025 time 12:15 - 13:45
(1 h 30 min)
Mediakasvatus ja digitaalinen hyvinvointi YP00DU20-3010
D209 Teorialuokka
Fri 21.03.2025 time 14:00 - 16:30
(2 h 30 min)
Mediakasvatus ja digitaalinen hyvinvointi YP00DU20-3010
Muistin Kiellettyjen runoilijoiden klubi
Changes to reservations may be possible.

Objective

You can choose and use the suitable methods of media education for young people.
You can promote the digital wellbeing of young people in digital environments.
You can assess the motives of media texts and support young people’s possibilities to influence the media.

Content

What methods can be used to promote media education and digital wellbeing?
How can multiliteracies be improved among young people?
How can participation and influencing be done with media education?

Course material

Opintojaksolla käytetään seuraavaa kirjallisuutta
• Ella Airola, Anna Kanerva, Reijo Kupiainen, Mari Maasilta, Marjo Mäenpää, Leo Pekkala, Saara Salomaa 2024 (toim.) Mediakasvatus osallisuuden ja hyvinvoinnin tukena. Kansallinen audiovisuaalinen instituutti KAVI ja
Kulttuuripolitiikan tutkimuskeskus Cupore. https://medialukutaitosuomessa.fi/mediakasvatus2024.pdf

Opiskelijan on luettava yksi vapaavalintainen kaunokirjallinen teos opintojakson aikana.

Muu opiskelumateriaali julkaistaan Learn-ympäristössä opintojakson alkaessa.

Study forms and methods

• Opetus toteutetaan kokonaan lähiopetuksena Mikkelin kampuksella lukujärjestyksen mukaan. Etäosallistuminen ei ole mahdollista. Lähiopetusta ei lähtökohtaisesti tallenneta, eikä sitä korvata etäluennoilla silloin, kun lähiopetusta annetaan lukujärjestyksen mukaan. Osa opetuksesta tapahtuu vierailukohteissa.
• Opiskelu rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien/ryhmässä tehtävien oppimistehtävien mukaan. Opintojakso koostuu 18 luento-opetuskerrasta ja tunnilla tehtävistä yksilö- ja pienryhmätehtävistä. Lisäksi tehdään harjoitustyö opintojakson loppuun mennessä.
• Opettajan ohjausta saatavilla lähituntien yhteydessä.
• Arvioitavat tehtävät tehdään itsenäisesti sekä ryhmänä.
• Opintojakson kahdesta yksilötehtävästä ja yhdestä ryhmätehtävästä saa opettajan kirjallisen palautteen. Ohjauksellisesta ryhmätehtävästä annetaan suullinen palaute.

RDI and work-related cooperation

Opintojaksolla tehdään ryhmätyönä mediakasvatuksellinen työelämäprojekti. Toteutus on valtakunnallisella Mediataitoviikolla (10.-16.2.2025) Saimaanportin yhtenäiskoulun oppilaille.

Opintojaksolla vieraillaan Mikkelin seutukirjastossa, Mikkelin Taidemuseossa sekä Sodan ja rauhan keskus Muistissa.

Timing of exams and assignments

Opintojaksolla on luettava yksi kaunokirjallinen teos opintojakson viimeiselle lähiopetuskerralle.

Opintojakso ei sisällä erillistä tenttiä.

Opintojakson aikana tehdään ryhmissä ohjauksellinen projektitehtävä, jonka toteutus on valtakunnallisella Mediataitoviikolla (10.-16.2.2025). Ryhmien on palautettava ohjaussuunnitelma 3.2.2025 mennessä.

Opintojakson kirjastovierailun aikana toteutetaan pienryhmissä videototeutus, joka arvioidaan.

Kurssi päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelijan on palautettava suoritukseen vaadittava tiedonhakutehtävä.

Student workload

• 1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
• 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t, josta n. 54 t on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa sekä n. 81 t itsenäisesti työstettäviä oppimistehtäviä.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin.

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista lähiopetukseen, ryhmätyönä tehtävään ohjausprojektiin osallistumista, ryhmätyönä tehtävän videon palautusta, kaunokirjallisen teoksen lukemista ja siitä toteutettavan videon tekemistä sekä tiedonhakutehtävää hyväksytyllä arvosanalla.

Go back to top of page