Skip to main content

Game education in youth work (5 cr)

Code: YP00DU34-3005

General information


Enrollment
07.04.2025 - 21.04.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.09.2025 - 12.12.2025
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
3 cr
Virtual portion
2 cr
RDI portion
4 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work
Campus
Mikkeli Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 50
Degree programmes
Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Teachers
Laura Hokkanen
Teacher in charge
Laura Hokkanen
Groups
YPMI23KP
Civic Activities and Youth Work, full-time studies
YPMI23SP
Civic Activities and Youth Work, fulltime studies
Course
YP00DU34

Realization has 18 reservations. Total duration of reservations is 52 h 59 min.

Time Topic Location
Thu 04.09.2025 time 08:00 - 11:00
(3 h 0 min)
Pelikasvatus nuorisotyössä YP00DU34-3005
P202 Luova luokka
Thu 11.09.2025 time 08:00 - 11:00
(3 h 0 min)
Pelikasvatus nuorisotyössä YP00DU34-3005
P202 Luova luokka
Thu 18.09.2025 time 09:30 - 11:00
(1 h 30 min)
Pelikasvatus nuorisotyössä YP00DU34-3005
P202 Luova luokka
Thu 18.09.2025 time 12:00 - 13:30
(1 h 30 min)
Pelikasvatus nuorisotyössä YP00DU34-3005
P202 Luova luokka
Thu 25.09.2025 time 08:00 - 11:00
(3 h 0 min)
Pelikasvatus nuorisotyössä YP00DU34-3005
P202 Luova luokka
Thu 02.10.2025 time 08:00 - 11:00
(3 h 0 min)
Pelikasvatus nuorisotyössä YP00DU34-3005
P202 Luova luokka
Fri 10.10.2025 time 12:15 - 15:15
(3 h 0 min)
Pelikasvatus nuorisotyössä YP00DU34-3005
P202 Luova luokka
Wed 15.10.2025 time 20:00 - 23:59
(3 h 59 min)
Pelikasvatus nuorisotyössä YP00DU34-3005
Yölanit
Thu 16.10.2025 time 00:00 - 06:00
(6 h 0 min)
Pelikasvatus nuorisotyössä YP00DU34-3005
Yölanit
Thu 30.10.2025 time 09:30 - 11:00
(1 h 30 min)
Pelikasvatus nuorisotyössä YP00DU34-3005
P202 Luova luokka
Thu 30.10.2025 time 12:00 - 13:30
(1 h 30 min)
Pelikasvatus nuorisotyössä YP00DU34-3005
P202 Luova luokka
Thu 06.11.2025 time 08:00 - 11:00
(3 h 0 min)
Pelikasvatus nuorisotyössä YP00DU34-3005
P202 Luova luokka
Thu 13.11.2025 time 08:00 - 11:00
(3 h 0 min)
Pelikasvatus nuorisotyössä YP00DU34-3005
P202 Luova luokka
Wed 19.11.2025 time 08:30 - 11:30
(3 h 0 min)
Pelikasvatus nuorisotyössä YP00DU34-3005
P202 Luova luokka
Thu 20.11.2025 time 15:00 - 19:00
(4 h 0 min)
Tapahtumaohjaus: Pelikasvatus nuorisotyössä YP00DU34-3005
Mikkelin pääkirjasto
Tue 25.11.2025 time 08:30 - 11:30
(3 h 0 min)
Pelikasvatus nuorisotyössä YP00DU34-3005
P202 Luova luokka
Thu 04.12.2025 time 08:00 - 11:00
(3 h 0 min)
Pelikasvatus nuorisotyössä YP00DU34-3005
P202 Luova luokka
Thu 11.12.2025 time 08:00 - 11:00
(3 h 0 min)
Pelikasvatus nuorisotyössä YP00DU34-3005
P202 Luova luokka
Changes to reservations may be possible.

Objective

You understand gaming as a phenomenon in culture and society.
You can analyze gaming from an educational perspective and recognize the positive effects of gaming.
You can recognize the signs of problem playing and prevent the drawbacks of problem playing.
You can evaluate the potential of games and gaming in youth work.
You can design playful and visualization-based implementation of gaming for the contents of youth work.
You know the digital platforms and environments that can be used in gamification in the field of youth work.
You can promote the implementation of age limits, copyrights and security aspects of gaming.

Content

What do games, gamification and gamifying mean?
How can game education support a young person's positive relationship with gaming?
How can gamification be used to visualize the content, forms and processes of youth work?
What are the benefits of gamification in youth work?
How to identify problem gaming and find the right ways to tackle it?

Course material

Opintojaksolla on perehdyttävä ennen jokaista lähiopetuskertaa noin 30 minuutin mittaiseen video-osioon, jossa avataan tehtävän teoriaa ja työelämän tilaustehtävää.

Yksi tehtäväosioista tarkastelee pelihaittoja ja peleihin liittyvää lainsäädäntöä. Osion aineisto on saatavissa opintojaksoalustalla.

Mikäli suoritat opintojakson itsenäisellä verkkokurssilla, löydät opiskeltavan materiaalin Learn-oppimisympäristöstä.

Study forms and methods

• Opetus toteutetaan kokonaan lähiopetuksena Mikkelin kampuksella lukujärjestyksen mukaan. Etäosallistuminen ei ole mahdollista. Mikäli nopeutat opintojasi, kysy mahdollisuutta suorittaa opintojakso verkkoalustalla itsenäisesti.
• Opiskelu rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja etukäteen katsottavien videoklippien pohjalle. Opintojakso koostuu 14 luento-opetuskerrasta sekä yhdestä yöaikaan toteutettavasta lanitapahtumasta. Jokaisella lähiopetuskerralla valmistellaan tiimeissä työelämän antamia haastetehtäviä ja etsitään niihin pelikasvatuksellisia ratkaisuja.
• Opettajan ohjausta saatavilla lähituntien yhteydessä.
• Arvioitavat tehtävät suoritetaan ryhmätöinä lähiopetuskertojen aikana.
• Opintojaksolla opiskelijatiimit saavat palautetta kaikista tehtävistä työelämän edustajilta ja opettajalta.
• Opintojakso koostuu yhdeksästä tehtäväosiosta, jotka toteutetaan tuntien aikana. Jokaiseen tehtäväosioon on katsottava etukäteen aihepiiriä avaavat videoklipit. Lähiopetus käytetään luovaan työskentelyyn.

RDI and work-related cooperation

Opintojaksolla hyödynnetään flipped learning -menetelmää eli yhteistoiminnallista oppimista. Opintojakso koostuu yhdeksästä työelämän haasteesta, jotka ratkotaan tuntien aikana tiimeissä. Työelämä antaa palautteet kaikista tehtävistä.

Timing of exams and assignments

Opintojaksolla on viikoittaisia tehtäviä, jotka toteutetaan tuntien puitteissa osana pienryhmää. Tehtävistä koostetaan ryhmäkohtainen portfolio, jonka tulee olla valmiina opintojakson päättymispäivään mennessä.

Itsenäinen opintojakso päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelija on palauttanut suoritukseen vaadittavat harjoitustehtävät.

Student workload

• 1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
• 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t.

Course part description

Lähiopetus jakaantuu 9 teemaosioon: pihapelit, pakopelit, pelillisyys, koodaus, robotiikka, lanit, roolipelit, lautapelit, pubivisat

Itsenäinen verkkokussi jakaantuu viiteen osioon: hyvä pedagoginen peli, pelillisyys, ohjelmointi ja pelialustat, pelin rakentaminen sekä pelihaitat.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää lähiopetuksessa olevien 9 tiimitehtävän toteutusta hyväksytyllä arvosanalla. Verkkokurssilla opiskelijan on suoritettava 5 osa-aluetta hyväksyttävästi.

Go back to top of page