Adventure education (5 cr)
Code: YP00DU19-3013
General information
- Enrollment
-
04.11.2024 - 17.11.2024
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
13.01.2025 - 30.04.2025
Implementation is running.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 3 cr
- Virtual portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work
- Campus
- Mikkeli Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 40
- Degree programmes
- Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
- Teachers
- Tommi Pantzar
- Teacher in charge
- Tommi Pantzar
- Groups
-
YPMI24KPCivic Activities and Youth Work, full-time studies
- Course
- YP00DU19
Realization has 18 reservations. Total duration of reservations is 87 h 0 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Mon 13.01.2025 time 10:00 - 12:00 (2 h 0 min) |
Opintojakson aloitus ja suoritusohjeet: Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen YP00DU19-3013 |
D131
Teorialuokka
|
Tue 21.01.2025 time 10:00 - 12:00 (2 h 0 min) |
Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen YP00DU19-3013 |
D131
Teorialuokka
|
Mon 27.01.2025 time 12:30 - 15:00 (2 h 30 min) |
Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen YP00DU19-3013 |
Lumikenkäily: tapaaminen U-rakennuksen edessä
|
Thu 30.01.2025 time 08:00 - 10:00 (2 h 0 min) |
Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen YP00DU19-3013 |
X220
Teorialuokka
|
Mon 03.02.2025 time 10:00 - 12:00 (2 h 0 min) |
Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen YP00DU19-3013 |
D131
Teorialuokka
|
Tue 11.02.2025 time 10:00 - 20:00 (10 h 0 min) |
Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen YP00DU19-3013 |
Susiniemi - virkistysseikkailun ohjaus KV-vieraat
|
Wed 12.02.2025 time 09:00 - 11:00 (2 h 0 min) |
Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen YP00DU19-3013 |
E208
Teorialuokka
|
Thu 13.02.2025 time 11:30 - 20:00 (8 h 30 min) |
Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen YP00DU19-3013 |
Susiniemi - virkistysseikkailun ohjaus KV-vieraat
|
Tue 18.02.2025 time 10:00 - 12:00 (2 h 0 min) |
Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen YP00DU19-3013 |
D131
Teorialuokka
|
Thu 20.02.2025 time 08:00 - 20:00 (12 h 0 min) |
Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen YP00DU19-3013 |
Talviretki (vaihtoehtoinen kiipeilyn kanssa)
|
Fri 21.02.2025 time 08:00 - 20:00 (12 h 0 min) |
Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen YP00DU19-3013 |
Talviretki (vaihtoehtoinen kiipeilyn kanssa)
|
Thu 06.03.2025 time 08:00 - 16:00 (8 h 0 min) |
Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen YP00DU19-3013 |
Saimaa Stadiumi
|
Fri 07.03.2025 time 08:00 - 16:00 (8 h 0 min) |
Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen YP00DU19-3013 |
Saimaa Stadiumi
|
Tue 11.03.2025 time 10:00 - 12:00 (2 h 0 min) |
Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen YP00DU19-3013 |
X221
Teorialuokka
|
Mon 17.03.2025 time 10:00 - 12:00 (2 h 0 min) |
Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen YP00DU19-3013 |
X220
Teorialuokka
|
Tue 25.03.2025 time 10:00 - 12:00 (2 h 0 min) |
Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen YP00DU19-3013 |
X221
Teorialuokka
|
Tue 08.04.2025 time 10:00 - 12:00 (2 h 0 min) |
Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen YP00DU19-3013 |
X221
Teorialuokka
|
Mon 28.04.2025 time 10:00 - 16:00 (6 h 0 min) |
Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen YP00DU19-3013 |
TiimiX
Elämyspuisto
X221 Teorialuokka |
Objective
You know how to justify the methods and the role of the instructors in adventure education from the perspective of experiential learning theory.
You can recognize the professional possibilities of adventure education in the field of civic activities and youth work.
You know the laws and regulations that govern the safety of adventure education and you use them in planning and carrying out your own adventure.
Content
What philosophical and educational theoretical foundations is adventure education based on?
What educational and experiential opportunities do adventures offer and what is required from the instructors?
What are the methods that can be used in adventure education?
How can the risks involved in adventure activities be managed?
Course material
Opintojaksolla on hyödynnetään seuraavaa kirjallisuutta:
Latomaa, T. ja Karppinen S. 2015. Seikkaillen elämyksiä III. Elämyksen käsitehistoriaa ja käytäntöä. Lapin yliopistokustannus
Latomaa, T. ja Karppinen S. 2010. Seikkaillen elämyksiä II. Elämyksen käsitehistoriaa ja käytäntöä. Lapin yliopistokustannus
Karppinen, S. ja Latomaa, T. (toim.) 2007. Seikkaillen elämyksiä. Seikkailukasvatuksen teoriaa ja sovellutuksia. Rovaniemi: Lapin yliopistokustannus.
Kauppila, M-S. ja Ruotsalainen, J. 2007. Avartti nonformaalisen oppisen ympäristönä. Teoksessa Hoikkala, T. ja Sell, A. (toim.): Nuorisotyötä on tehtävä. Nuorisotutkimusseura.
Nieminen, J. 2007. Vastavoiman hahmo - nuorisotyön yleiset tehtävät, oppimisympäristöt ja eetos. Teoksessa Hoikkala, T. ja Sell, A. (toim.): Nuorisotyötä on tehtävä. Nuorisotutkimusseura.
Pulkamo, H. 2007. Seikkailukasvatus ja elämyspedagogiikka nuorisotyössä: Vallan väline vai osallisuuden ja sosiaalisen vahvistamisen menetelmä. Teoksessa Hoikkala, T. ja Sell, A. (toim.): Nuorisotyötä on tehtävä. Nuorisotutkimusseura. (496-520).
Muu opiskelumateriaali julkaistaan Learn-ympäristössä opintojakson alkaessa.
Study forms and methods
• Opetus toteutetaan kokonaan lähiopetuksena Mikkelin kampuksella lukujärjestyksen mukaan. Etäosallistuminen ei ole mahdollista. Lähiopetusta ei lähtökohtaisesti tallenneta, eikä sitä korvata etäluennoilla silloin, kun lähiopetusta annetaan lukujärjestyksen mukaan. Osa opetuksesta tapahtuu kampuksen ulkopuolella. Läsnäolo valituissa harjoituksissa on välttämätöntä opintojakson suorittamiseksi.
• Opiskelu rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien/ryhmässä tehtävien oppimistehtävien mukaan. Lähitunneilla kokeillaan erilaisia seikkailullisia ja kokemuksellisia menetelmiä, joiden avulla seikkailukasvatuksen käytäntö ja välineet tulevat tutuiksi yhteisöjen kehittämisen ja ympäristökasvatuksen näkökulmasta. Näitä ovat esim. lumikenkäily, kokemukselliset harjoitteet, geokätköily ja alaköysiradat. Vaihtoehtoisiin toiminnallisiin seikkailuihin ilmoittautuminen on opintojakson alussa Learn alustalla. Näitä ovat 2 vrk:n talviretki lähiluontoon tai köysitoiminta, jossa suoritetaan yläköysivarmistuskortti. Toiminnallisen osuuden jälkeen kokemus käsitellään ja pohditaan sovellusmahdollisuuksia yhteisöpedagogin työkentällä. Teoriaopetus toteutetaan osin tallennettuina verkkoluentoina ja etätehtävinä alan artikkeleita ja julkaisuija opiskellen. Verkkoluennot pitävät sisällään oppimistehtäviä ja niissä edetään kurssin muun ohjelman mukaisesti.
• Opettajan ohjausta saatavilla lähituntien yhteydessä ja käytännön harjoituksissa.
• Arvioitavista tehtävistä osa tehdään itsenäisesti ja osa oman seikkailuryhmän kanssa.
• Opintojaksolla hyödynnetään erilaisia palautteenantotapoja. Saat kirjallista palautetta kirjallisesta tehtävistä opettajalta ja käytönnön harjoitukset arvioidaan suullisesti osin vertaisarviointia hyödyntäen.
• Opintojakso koostuu kahdesta osa-alueesta, jotka arvioidaan erikseen: teoriaosuus 3op ja käytännön sovellus 2 op. Tarkempi kuvaus kohdassa toteutuksen osat.
RDI and work-related cooperation
Tämä osuus on mahdollista opiskella myös Juvenia Akatemian työelämäprojekteissa, mikäli hakeudut siihen opiskelumuotoon.
Timing of exams and assignments
Kurssi päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelija on suorittanut opintojakson etätehtävät, palauttanut suoritukseen vaadittavan esseetehtävän sekä ryhmäraportin seikkailukokemuksestaan.
International cooperation
Opintojaksolla hyödynnetään vierailevana luennoitsijana mahdollisia kansaninvälisiä vieraita kevään aikana.
Student workload
• 1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
• 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t, josta n. 70 t on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa sekä n. 65 t itsenäisesti työstettäviä oppimistehtäviä.
Course part description
Osa 1: teorian haltuunotto ja käytännön sovellukset lähitunneilla 3op
Osa 2: oma seikkailukasvatuksellinen kokemus pienryhmässä valintasi mukaan, valitse toinen. 2op
- talviretki lumikengillä lähimaastoon 20.-21.2. tai
- kiipeily ja köysitoiminta Saimaa Stadiumi 6.-7.3.
- kokemuksen raportointi ja soveltaminen yhteisöpedagogin työkentälle
Further information
Mainitse asioita, jotka eivät tule esille muissa kohdissa esille ja ovat opiskelijoille hyödyllisiä.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin.
Opintojakson arviointi jakautuu:
Teoriaosuus 3op (oppimistehtävät, tentti verkkoluennoista artikkelitehtävät, tunti- ja learnaktiivisuus = 60% arvosanasta)
Käytännön sovellus 2op (seikkailun toteutus ja oma panostus/osaaminen + raportti omasta seikkailusta = 40 % arvosanasta)
Opintojakson arviointiasteikko: 1–5