Skip to main content

Physical education (5 cr)

Code: YP00DU12-3015

General information


Enrollment
04.11.2024 - 17.11.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
13.01.2025 - 30.04.2025
Implementation is running.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
RDI portion
1 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work
Campus
Mikkeli Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Teachers
Lassi Pöyry
Teacher in charge
Lassi Pöyry
Groups
YPMI24SP
Civic Activities and Youth Work, fulltime studies
Course
YP00DU12

Realization has 14 reservations. Total duration of reservations is 43 h 30 min.

Time Topic Location
Mon 13.01.2025 time 13:00 - 16:00
(3 h 0 min)
Liikuntakasvatus YP00DU12-3015
E208 Teorialuokka
Mon 20.01.2025 time 13:00 - 16:00
(3 h 0 min)
Liikuntakasvatus YP00DU12-3015
E208 Teorialuokka
Fri 07.02.2025 time 11:30 - 14:30
(3 h 0 min)
Liikuntakasvatus YP00DU12-3015
E208 Teorialuokka
Mon 10.02.2025 time 13:00 - 16:00
(3 h 0 min)
Liikuntakasvatus YP00DU12-3015
E208 Teorialuokka
Tue 18.02.2025 time 12:00 - 15:00
(3 h 0 min)
Liikuntakasvatus YP00DU12-3015
E208 Teorialuokka
Mon 03.03.2025 time 13:00 - 16:00
(3 h 0 min)
Liikuntakasvatus SAIMAA STADIUMI

Tue 11.03.2025 time 12:00 - 15:00
(3 h 0 min)
Liikuntakasvatus YP00DU12-3015
E208 Teorialuokka
Wed 12.03.2025 time 12:00 - 16:30
(4 h 30 min)
Liikuntakasvatus YP00DU12-3015
Työelämäprojekti YWIS Kampuksella
Thu 20.03.2025 time 08:00 - 11:00
(3 h 0 min)
Liikuntakasvatus YP00DU12-3015
E208 Teorialuokka
Mon 24.03.2025 time 13:00 - 16:00
(3 h 0 min)
Liikuntakasvatus YP00DU12-3015
D127 Teorialuokka
Mon 31.03.2025 time 12:15 - 15:15
(3 h 0 min)
Liikuntakasvatus Saimaa Stadiumi
Thu 10.04.2025 time 08:00 - 11:00
(3 h 0 min)
Liikuntakasvatus YP00DU12-3015
E208 Teorialuokka
Mon 14.04.2025 time 12:30 - 15:30
(3 h 0 min)
Liikuntakasvatus YP00DU12-3015
D128 Teorialuokka
Tue 29.04.2025 time 12:00 - 15:00
(3 h 0 min)
Liikuntakasvatus YP00DU12-3015
E208 Teorialuokka
Changes to reservations may be possible.

Objective

You are able to justify the importance of physical exercise for individuals’ growth and development and for the wellbeing of communities.
You know the major theoretical framework of physical education and how to apply it to achieve social and ethical education objectives.
You are able to plan, organize, instruct and evaluate physical education sessions in different environments.
You recognize different manifestations of young people’s sports culture and gain experience in new kinds of sports.

Content

What theoretical models can be used to explain the variety of different individuals’ physical activity behavior and their relationship to physical activity overall?
How can you use physical education instruction methods and sport environments to achieve different educational objectives?
What kind of know-how do you have of physical education instruction, and how do you identify your development needs?

Course material

Suomeksi
Opintojakson luentojen ja demojen materiaalit opettaja jakaa lähijaksolla.

Keskeinen teos:
Jaakkola, Liukkonen & Sääkslahti (toim.) 2017. Liikuntapedagogiikka. Ps-kustannus: Jyväskylä.
(Kirjasta voi hyödyntää myös vanhempaa painosta 2013.)
Tukimateriaalia:
- Heikinaro-Johansson, P., Huovinen, T. & Kytökorpi, L. 2003 (tai 2007). (toim.)Näkökulmia liikuntapedagogiikkaan. Helsinki: WSOY.
- Autio, T. & Kaski, S. 2005.Ohjaamisen taito. Liikunta tukemassa lapsen ja nuoren kasvua. Helsinki: Edita.
- Zimmer, R. 2001.Liikuntakasvatuksen käsikirja. LK-kirjat: Helsinki.
- Mosston, M. & Ashworth, S. 2002.Teaching Physical Education. San Francisco: Benjamin Cummings.

Study forms and methods

Opintojakso koostuu lähiopetuksesta, tentistä ja ohjaustehtävistä.
Työskentelytapoja ovat: Demonstraatio, Luento, Ohjatut harjoitukset, Raportin kirjoittaminen, Tenttiin lukeminen ja muu lukeminen.
Teorialuennoilla perehdytään erityisesti liikuntaan aktivoimiseen ja liikuntasuhteen rakentumiseen.
Käytännön toiminnallisilla demoilla liikutaan myös omien mahdollisuuksien mukaan jonkun verran itse.
Opintojaksolla hyödynnetään Mikkelin liikuntaympäristöjä, esimerkiksi Saimaa Stadiumia.

RDI and work-related cooperation

Opintojaksolla tehdään yhteistyötä Juvenian YWIS-Youth Work in Schools hankkeen kanssa.
Opiskelijat suunnittelevat ja toteuttavat "Outdoor activities in Finnish winter landscape" työpajan kansainvälisille vieraille.
(Saimaanportin yhtenäiskoulu)

Timing of exams and assignments

Ma 10.3 - pe 14.3 aikavälillä osallistumme YWIS-hankkeen seminaarin toiminnallisten osuuksien järjestelyihin.
Ke 12.3 Talviliikunta-aktiviteettien ohjaus Saimaanportin koulun piha-alueella

Opintojakson tentti järjestetään opintojakson lopussa, huhtikuun kahden viimeisen viikon aikana.

International cooperation

Opintojaksolla tehdään yhteistyötä Juvenian YWIS-Youth Work in Schools hankkeen kanssa.
Opiskelijat suunnittelevat ja toteuttavat "Outdoor activities in Finnish winter landscape" työpajan kansainvälisille vieraille.
(Saimaanportin yhtenäiskoulu)

Student workload

Lähiopetus 2 op
Haastattelutehtävä 1 op
Ohjauksellisen tehtävän suunnittelu ja toteutus 1 op
Tentti 1 op

Course part description

Opintojakson koostuu seuraavista osioista:
- Lähiopetus, n. 50h
- Valitulle henkilölle toteutettu teorian ohjaama haastattelutehtävä (palautus vko 8 lopussa)
- Ohjaustehtävän toteutus hankeyhteistyössä vkolla 11.
- Tentti vkolla 17

Further information

Opintojaksolla on mahdollisuuksien mukaan myös joitakin teoriaa avaavia toiminnallisia osuuksia.
Näihin jokainen osallistuu yksilöllisten mahdollisuuksiensa mukaan.
Liikunnallinen suorittaminen ei ole opintojaksolla arvioitava tekijä.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Arvioinnissa sovelletaan opintojen alkuvaiheen arviointikriteerejä.

Qualifications

Basic skills in instructing a group.

Go back to top of page